• Citrona

    1a IVF för syskonförsök januari 2015-fler?

    Hej!

    Jag är helt ny i IVF-svängen eller vad man ska kalla det...
    Är 36 år, har försökt i ett år men inte lyckats få till ett syskon till vår 4,5-åring ännu.
    Fick i december reda på att jag har väldigt dåliga ägg och dålig/liten äggreserv.
    Så nu om 2 veckor ska vi börja den korta metoden med Menopur 375 ie.

    Känner ingen som gjort någonting sådant här så om det är fler som ska börja med IVF för att få ett syskon så vore det intressant att utbyta lite tankar och funderingar här.

    Mvh/C

  • Svar på tråden 1a IVF för syskonförsök januari 2015-fler?
  • Mollan79

    Hej

    Vi ska göra en IVF nu i januari. Vi påbörjade den i okt med långa metoden som gav dåliga resultat och fick avbrytas innan äggplock. Så nu går jag och väntar på mensen för att köra igång med den korta metoden, vad jag får för sprutor vet jag inte än :)

  • Citrona

    Hej Mollan79!

    Välkommen till tråden ;)

    Har du barn sedan tidigare? Vet de varför det inte funkat hittills för er?
    hade du spray och sprutor sist,vilka sprutor hade du?

    Har precis själv haft ägglossning och känner att tääääänk om det ändå skulle funka spontant denna gången, då skulle vi ju slippa allt med sprutor och hormoner fyy.
    Försöker att inte tänka så för jag orkar inte bli besviken igen när mensen kommer

  • Sandyyy

    Hej!

    Jag hakar på här:) Är oxå ny med IVF. Har försökt få syskon till vår son i två år nu utan att lyckas. Vi påbörjade första IVF-behandlingen i december men efter äggplockningen fick vi pausa och frysa in eftersom att jag var nära en överstimulering. Så nu går jag och väntar på mensen, så insättningen blir nog i februari???? spännande och läskigt på samma gång????

  • Mollan79

    Tack

    Jag sprayade 3 v med synarela och sedan gonal-f i 5 dagar innan de avbröt pga för små & få blåsor.

    Jag är 36 år och har barn sen förut men det har inte min sambo. Jag levde i ett destruktivt förhållande i 19 år där jag inte trodde på fler barn och kärlek så jag steriliserade mig. Jag var då 26 år och deprimerad. Sedan träffade jag min sambo och har ångrat mig på otroligt mkt, vill inget hellre än att få uppleva en gemensam graviditet med någon som längtar och faktiskt vill ha barn.

    Hoppas att jag fortfarande funkar med lite hjälp men är så rädd efter förra stimuleringen som inte gick så bra..

  • Helendi
    Hej!

    Vi är vad de kallas "oförklarligt sekundärt barnlösa", vilket är mycket frustrerande och ganska vanlligt vad jag nu förstått. Utredningen vi gjorde i våras visade på bra värden för både mig (ett Amh på 3,6 och fsh runt 9) och min man. Hade varit enklare om det fanns något att peka på för bevisligen funkar inte allt som det ska.

    Vår dotter är nu 3 år och vi har bara lyckats bli gravida en gång de senaste 1,5 åren och det slutade i MA i v 7 i somras.

    Vi håller nu på med vår första IVF då syskonförsöken inte har utfallit så bra. Kör långa metoden och har sprayat med Synarela sen julafton. Eftersom jag inte har några direkta symptom på nedreglering så måste jag in imorgon och göra vul och ta blodprov.

    Vore trevligt om min kropp samarbetade lite med mig Tungan ute.
    Amanda 2011.11.04
  • Sandyyy

    Då är vi i liknande situation Helendi. De kan inte hitta något fel på varken mig eller min man. Vi har en son som nyss fyllde 3 år och har nu försökt i 2 år med syskon.

    Hoppas nu så att ivf fungerar! Som du skriver är det frustrerande att allt ser bra ut men att det ändå inte går!

  • Citrona

    Välkommen ni nya till tråden!

    Känns verkligen som att alla andra får bebisar just nu.
    3 av mina närmaste barndomsvänner får sitt första inom 3 månader.
    2 av mina arbetskamrater ska få i sommar och grannen har precis fått tvillingar.

    Mitt barn frågar ofta efter syskon och vi har berättat.
    Hur har ni andra gjort, har ni sagt till era barn att ni försöker få ett syskon?

  • Mollan79

    Citrona

    Jag har inte berättat för någon om syskonförsök, om det lyckas så blir nog många väldigt förvånade. Jag är mest rädd för pressen och frågorna om hur det går om vi berättat.

    Är det nån som provat långa med dåligt resultat men funkat bättre med korta? Läser man runt lite verkar det va tvärtom. Men man får väl lita på att läkarna vet vad dom gör.

  • Helendi

    Ja du Citrona, vår dotter har nog inte riktig koll på det där med syskon. För vår del tror jag det beror på att merparten av våra vänner bara har ett barn eller är barnlösa så jag tror inte hon egentligen tänker så mycket på en lillasyster/bror. Visst kan hon emellanåt säga att hon vill ha en lillasyster, och då säger vi att det hoppas vi också på.

    Jag kan känna mer irritation över vissa kommentarer man kan få av relativt okända människor om att "det är dags för syskon nu". Nu har jag varit relativt öppen med hela grejen så oftast rinner det av mig men har man en sämre dag kan jag bita av.


    Amanda 2011.11.04
  • Citrona

    Dem jag har berättat för har jag sagt åt att aldrig fråga mig om hur det går, tror de kommer respektera det.

    Jag har en kompis som tidigare frågade VARJE GÅNG vi sågs om vi inte skulle ta och skaffa syskon för "fyyy vad egoistiskt det var att BARA ha ett barn helt utan syskon och huuuur kan man göra så mot sitt barn"
    Jag blev så förvånad och besviken över hur en vän kan säga på det viset.
    Det var som tur var innan vi ens visste att vi ville ha fler barn. Vi sa alltid att det räcker så bra med ett för innan var det så, då ville vi vara en liten familj men hoppla vad det ändrades ;)

    Alla vi känner har fler barn. På dagis finns det 2 andra familjer som har ett. Resten är höggravida eller har fler.

Svar på tråden 1a IVF för syskonförsök januari 2015-fler?