• Anonym (oroliga jag)

    lichen sclerosus, har du det i underlivet??

    Jag har alltid haft problem med underlivet.Skört, svidigt, fått spricka i slidöppningen bak mot mellangården vid sex samt ständigt kliande i rumpan. Sprack hela vägen vid förlossningen (sfinkterr. grad 3) men läkte jättefint efter operationen. Har varit hos massa gynekologer och ofta säger de att jag har svamp men en enda gång har de kollat i mikroskop och då var det så. Många ggr har de sagt att det är lite rött men inte svamp "använd olja vid dusch och slappna av vid sex" har de sagt. Vid amning var det snustorrt.

    Nu sa en ny gyn att hon absolut trodde på lichen sclerosus då mina inre blygdläppar i princip inte syndes längre utan ser ut att ha växt ihop med de yttre. Har jag aldrig hört innan! Provsvaret visade dock bara på nåt i stil med "förtjockad slemhinna". Kom till hudmottagningen som sa att hon också trodde på lichen men att symtomen är rätt diskreta. Använder nu dermovat sen 2 v och det svider ju som fan på blygdläpparna men har i princip helt tagit bort mitt kli i rumpan! Ni som lever med detta - har ni enorma besvär som försvårar era liv? Jag råkade googla på bilder och höll på att svimma! Jag hoppas ju att detta går att leva med men att en dag få ett normalt sexliv utan smärta känns nu hopplöst! Att risken ökar för cancer är ju inte heller roligt men det sa gyn att man inte ens behövde tänka på för risken är så liten. Hur gör ni andra, går ni på kontroller, när var och hur har ni mest problem, hittar ni någon egen lösning typ kost?

  • Svar på tråden lichen sclerosus, har du det i underlivet??
  • Anonym (oroliga jag)

    Ingen?? Hittar äldre trådar men jag vill starta en ny :(

  • Anonym (Maria)

    Det finns några äldre trådar.

    Jag har Lichen och har förmodligen haft det i snar 20 år men bara haft en diagnos i 5 år. Underhållsbehandlar med Betnovat en gång i veckan och har sällan några symtom förutom klåda ibland. Har haft något skov där jag fått behandla lite mer intensivt i några veckor.

    Jag är 37 år och vad jag förstår är det ganska ovanligt att få det så ung vilket gör att diagnosen dröjer om man är ung.

    I mitt landsting går man på kontroll var fjärde år och blir uppringd var fjärde år för att höra om man har haft besvär (då får man ett besök). Är det något som ser konstigt ut vid kontrollen görs en biopsi.

    Risken framförallt är att man få cellförändringar av den kroniska inflammationen och därför är det viktigt att sköta underhållsbehandlingen.

  • lichenochjag

    Har gjort en stansbiopsi för ca 5 veckor sen och väntar fortfarande på provsvar.. Läkarna är nästan säkra på att det är just lichen sclerosus. Känns ju inte allt kul och finns ju en liten risk för vulva canser också. Har tack o lov en förstående, underbar man som stöttar mig i detta. Super att du startar en ny tråd om detta:))) Kram Karin

  • lichenochjag

    Fick mitt provsvar idag och det var som jag trodde Lichen sclerosus. Var så inställd och förberedd på detta så det var mest skönt att få det bekräftat. Min oro är bara att sexlivet aldrig mer ska bli sig likt pga minskad känsel,,,

  • Anonym (oroliga jag)

    Nu har jag använt dermovat dagligen 4veckor och varannan dag typ en vecka. Det sved mkt i början men det är väl normalt med så stark kräm antog jag. Egentligen kliade det mest i rumpan men underlivet va helt ok, lite skört. Nu svider det hela tiden, känns som huden ska spricka typ, mycket värre än innan! Rumpan mår super nu, inget kli. Men det värsta är att ovanpå vagin, alltså där håret är så värker och svider det. Gör ont att ha trosor. Jag har inte velat raka mig på länge så jag ser ju bara att det ganska rött under håret.. Men man smörjer ju inne på blygdläpparna. Kan det bli såhär utanpå? Usch va deppigt det är!

    Finns detnågon som kommit på någon huskur eller viss kost som minskar besvären? Känns som precis all sexlust är borta Och jag är så deppig :(

  • Anonym (oroliga jag)
    lichenochjag skrev 2015-01-27 17:53:14 följande:

    Fick mitt provsvar idag och det var som jag trodde Lichen sclerosus. Var så inställd och förberedd på detta så det var mest skönt att få det bekräftat. Min oro är bara att sexlivet aldrig mer ska bli sig likt pga minskad känsel,,,


    Tråkigt att det drabbar dig! Vilka symtom har du, vad har din läkare för behandlingsplan?
  • Anonym (oroliga jag)

    Maria har du fått svåra besvär, hur ser det ut för dig? Vad är det för kräm du har? Aldrig dermovat eller? Min läkare sa att det alltid är den? Den verkar superstark..

  • Anonym (Maria)
    Anonym (oroliga jag) skrev 2015-01-29 20:39:00 följande:

    Maria har du fått svåra besvär, hur ser det ut för dig? Vad är det för kräm du har? Aldrig dermovat eller? Min läkare sa att det alltid är den? Den verkar superstark..


    Betnovat är inte riktigt så stark som Dermovat men fortfarande en stark steroid. Kanske det beror på hur stora besvär man har. Jag hade ordentliga kliande eksem när jag fick diagnosen och de lindrades av Betnovaten.
    Nu har jag aldrig svåra besvär. Klåda ibland och är ju skör i underlivet men inget som jag tänker på dagligen. Slarvade en period med behandlingen (svårt att komma ihåg) men fick inte ökade besvär ändå som tur är. Nu har jag mobilen ställd på påminnelse en dag i veckan.
    Men enligt min gynekolog är mina inre blygdläppar i princip tillbakabildade så på så sätt har ju sjukdomen "märkts" ändå.

  • Anonym (oroliga jag)

    Ok, jag har fått återbesök till veckan. Kanske jag också kan ta den svarar krämen för det här verkar för starkt. Låter hoppfullt att du inte haft besvär på läng! Var dina inre blblygdläppar "borta" och nu kommit tillbaks??

Svar på tråden lichen sclerosus, har du det i underlivet??