• Luntan

    höns

    Undrar om det är någon som har bra värphöns att sälja i mars, april? Är intresserad av ca 5st?! :)

  • Svar på tråden höns
  • Luntan
    Luntan skrev 2015-01-10 10:44:26 följande:

    Undrar om det är någon som har bra värphöns att sälja i mars, april? Är intresserad av ca 5st?! :)


    Nära Västmanland.
  • Luntan
    Fral13 skrev 2015-01-10 10:58:08 följande:

    kolla med den lokala rasfjäderfäföreningen. Kan även finnas annonser på alternativ.nu


    Okej! Då ska jag kolla. Har läst att det är bra om man tar alla från samma ställe men tycker det verkar svårt att få tag i fler än två tre stycken..:)
  • Fral13

    till våren brukar det vara "ägg och höns bytardagar" runt om i landet.
    det är helt klart bäst om dom redan är ihopsatta. men det är ingen omöjlighet att sätta ihop ex två grupper med varandra. bara man tar det lugnt  

  • Luntan
    Fral13 skrev 2015-01-10 15:54:36 följande:

    till våren brukar det vara "ägg och höns bytardagar" runt om i landet.
    det är helt klart bäst om dom redan är ihopsatta. men det är ingen omöjlighet att sätta ihop ex två grupper med varandra. bara man tar det lugnt  


    Okej. Då får jag hålla utkik efter en sådan. Vad menar du med att man ska ta det lugnt? :)
  • Fral13

    inte bara slänga ihop dom i ett trångt utrymme. Man kan ha dom i var sin del med galler i mellan. och sedan öppna upp efter ett tag och låta dom gå i båda delarna. Alt ge dom stor yta att lära känna varandra på. Det kan ta tid så man får inte ha för bråttom. 

  • Luntan
    Fral13 skrev 2015-01-10 17:19:14 följande:

    inte bara slänga ihop dom i ett trångt utrymme. Man kan ha dom i var sin del med galler i mellan. och sedan öppna upp efter ett tag och låta dom gå i båda delarna. Alt ge dom stor yta att lära känna varandra på. Det kan ta tid så man får inte ha för bråttom. 


    Okej. Slåss dom annars?
  • Fral13

    Dom kan göra det. Dom kan välja ut en som alla hackar på. Eller så är det "alla mot alla". 

  • Luntan
    Fral13 skrev 2015-01-11 10:48:47 följande:

    Dom kan göra det. Dom kan välja ut en som alla hackar på. Eller så är det "alla mot alla". 


    Hack kyckling med andra ord!;) tack för hjälpen. Får se om jag får tag på nå höns till våren.
  • Emyricon
    Luntan skrev 2015-03-04 18:42:39 följande:

    Har verkligen super svårt att hitta höns! Ingen här som har ett gäng till salu?:)


    Det är skitsvårt att hitta vuxna värpklara höns. 
    Vet en tjej som eventuellt har kycklingar i april/maj i så fall Cream legbar, faverolle och orpington. 
    Men hon har inga vuxna tyvärr. 
  • Luntan
    Emyricon skrev 2015-03-04 19:43:42 följande:
    Det är skitsvårt att hitta vuxna värpklara höns. 
    Vet en tjej som eventuellt har kycklingar i april/maj i så fall Cream legbar, faverolle och orpington. 
    Men hon har inga vuxna tyvärr. 
    Ja det var verkligen svårare en jag trodde. Vore ju kul med värpklara. Åtminstone könsbestämda med tanke på att jag inte ska ha någon tupp.
  • Emyricon
    Luntan skrev 2015-03-04 20:17:35 följande:
    Ja det var verkligen svårare en jag trodde. Vore ju kul med värpklara. Åtminstone könsbestämda med tanke på att jag inte ska ha någon tupp.

    Det brukar vara hönsbytardagar i Ramstalund utanför Uppsala på våren, kolla där då kanske? :) 


    Tänk på att vissa hönor kan bli deppiga och värpa sämre utan tupp :) 

  • Deviant

    Kolla med hönserier runt om där du bor? Det borde finnas minst en par i Västmanland tycker jag. Större hönserier slaktar ut höns efter ca 1 år och då brukar det inte vara några problem att få köpa några. 

Svar på tråden höns