• Anonym (förälder)

    Pengar som fås i julklapp/present vad använder ni det till?

    Hej
    När ni får pengar alternativt presentkort i julklapp/present vad kan ni tänka använda dom till?Jag undrar för det jag o maken fått försvinner jämt till mat alternativt kläder åt barnen.Nu senast fick vi en stor summa pengar,beställde faktiskt en grej till hemmet men inte för hela summan.Resten har gått åt till att köpa mat.Sen har jag fått presentkort och det blev jag tvungen använda till ny jacka åt sonen eftersom hans gick sönder i veckan.Pengarna jag fickk nyligt i present kommer gå åt till mat eftersom min löning är slut och maken har inte fått in pengar i firman sin än.
    Känns tråkigt att behöva använda det man fått till sig själv men vad gör man?Hur gör Ni?

  • Svar på tråden Pengar som fås i julklapp/present vad använder ni det till?
  • ica

    Vi öronmärker dem till nåt extra. Men skulle de behövas till barnen s¨å skulle de självklart gå dit. Inte kul men det nödvändiga går alltid före lyx och nöje.

  • Anonym (Olika)

    Vi brukar använda dem till restaurangbesök, någon aktivitet/resa eller inredning. Om vi haft sämre ekonomi så hade vi låtit dem gå in i hushållskassan eller till att köpa kläder/saker till vårt barn. Vi behöver inte presentpengar för att kunna unna oss något, så det är ingen känslig fråga för oss.

  • 880215

    Kontanter sparar jag.
    Presentkort "måste" ju användas.

  • Anonym (blandat)

    När jag hade sämre ekonomi så blev det en del av hushållskassan.

    Nu när vi har en helt ok ekonomi lägger vi undan pengarna och tar till trevliga saker (restaurangbesök etc). Det gör det lättare att få en guldkant på tillvaron.

  • Anonym (Beror på)

    Om jag inte hade haft råd med mat och kläder till barnen så hade givetvis pengarna gått till sånt. Hur menar du annars att man ska göra?

    Dock brukar inte den situationen uppstå hos oss och då gör vi oftasts det som givaren vill att vi ska göra (gå ut och äta, köpa något till hemmet osv).

  • Nyfiken gul

    I första hand läggs pengar o presentkort på det som det är avsett för. 

    I andra hand blir det extra "unna-sig-pengar" som går till vad vi än känner för. 

    men vi har också en väldigt bra ekonomi så vi är aldrig i behov av pengarna i den mån som present. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mandel

    Har alltid sparat kontanter och köpt något speciellt för dem.Lite guldkant på tillvaron. Beror även på vad den som jag fått pengarna av har haft för önskemål.
    Ibland är det enklare att få kontanter istället för presentkort för då kan man själv välja butik. Då brukar givaren oftast skriva på kortet att pengarna ska vara till xxx.

    Presentkort till mig använder jag så klart till mig själv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Waldo

    Om jag inte vet något jag vill ha just i stunden är risken stor att jag glömmer bort pengarna och hittar dom ett halvår senare i i ett kuvert när jag städar

    Men jag brukar spendera pengarna på mig själv
    Spa behandlingar, konserter, eller något annat trevligt

  • chrissepisse

    De har ofta en tendens att försvinna in i hushållskassan och användas till allt möjligt. Presentkort är på så sätt bättre för mig eftersom sannolikheten ökar att jag köper något. I julas fick min man och jag pengar och då gick vi ut i mellandagarna och köpte en stor gryta från Le Creuset som vi länge velat ha men tyckt känts onödig att lägga pengar på.

    Om pengarna behövs i hushållet tycker jag det är självklart att använda dem där.

  • Anonym (hemmet)

    Om vi får icke öronmärkta pengar så brukar de hamna på saker till hemmet. Förra julen fick vi pengar som vi använde när vi renoverade hallen. Året innan blev det en start till en barnvagn och årets blev nya möbler till dotterns nyrenoverade rum. Är pengarna öronmärkta så är vi väldigt noga att de går till rätt sak.

    Men får dottern pengar går de direkt in på sparkontot.

  • Anonym (Så här)

    Är det jag som får pengarna så köper jag något jag vill ha men kanske inte verkligen måste ha... Något klädesplagg, handväska, smink, inredningsgrejer eller liknande. Mina födelsedagspengar gick till en crock pot och en snygg och rymlig serveringsbrcka.

    Pengar som barnen får åker dock in på deras konto, de har tillräckligt med leksaker och aktiviteter ändå

    Men hade av verkligen behövt pengarna till något annat, så hade det ju fått bli så. Jag har dock alltid lyckats fixa ekonomin ändå, och kunnat ha pengarna till guldkant. Även när jag var student, men då kanske pengarna gick till att byta ut ett par slitna skor, eller en gammal jacka eller skaffa ny mobil...

  • fluu

    Får jag själv kontanter i present så sätter jag in dem på mitt konto och tänker inte mer på det. Är det något speciellt jag vill ha så använder jag pengarna till det. Får jag presentkort på någon speciell affär så handlar jag där, oftast till mig.
    Får barnet kontanter köper vi något om hon behöver det, annars sätts det in på sparkontot. Presentkort brukar handlas upp inom några månader iaf.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Pengar som fås i julklapp/present vad använder ni det till?