• Anonym (Esset­)
    Äldre 12 Jan 12:39
    13326 visningar
    17 svar
    17
    13326

    kirurgisk abort

    Vill höra hur ni upplevde en kirurgisk abort? Vilken vecka var ni i? Vart gjorde ni aborten? Hur blev ni bemötta? Hur mådde ni efteråt? Ångrar ni er? Hur länge blödde ni efter?

    Vill veta allt, både positivt och negativt.

  • Svar på tråden kirurgisk abort
  • Nyfike­n gul
    Äldre 12 Jan 12:54
    #1

    Var i vecka 11 vid min abort. Utfördes på Huddinge sjukhus. Bra och vänligt bemött . Fysiskt mådde jag bra efter men psykiskt var jag ett vrak. Ångrade mig enormt och får leva med ångesten resten av livet även om den känslan förändras med tiden.

    Blödde bara några dagar efter.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (abort­)
    Äldre 12 Jan 13:01
    #2

    Jag fick göra en skrapning då den medicinska aborten inte hade hjälpt. (Kirurgisk alltså) Jag var helt på det klara med att abort var enda alternativet. Gjorde den på sjukhuset i en mindre stad. Blev bra och vänligt bemött.

    Ska du göra kirurgisk abort och har funderingar eller redan gjort och inte blivit bra bemött?

  • Anonym (abort­)
    Äldre 12 Jan 13:03
    #3

    Det var i vecka 9.

  • Anonym (Esset­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 13:24
    #4
    Anonym (abort) skrev 2015-01-12 13:01:55 följande:

    Jag fick göra en skrapning då den medicinska aborten inte hade hjälpt. (Kirurgisk alltså) Jag var helt på det klara med att abort var enda alternativet. Gjorde den på sjukhuset i en mindre stad. Blev bra och vänligt bemött.

    Ska du göra kirurgisk abort och har funderingar eller redan gjort och inte blivit bra bemött?


    Jag gjorde en kirurgisk abort för några år sedan på Sabbatsbergs sjukhus. Tyckte att jag blev ganska iskallt bemött, blev inte erbjuden något som helst stöd. Nu har jag blivit gravid igen trots preventivmedel och det finns ingen chans att kunna behålla. :(

    Är orolig för att bli bemött på samma sätt igen och undrar därför hur andra har blivit bemötta.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 12 Jan 13:56
    #5

    Vad var det som du tyckte var dåligt bemötande?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Esset­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 14:04
    #6
    Nyfiken gul skrev 2015-01-12 13:56:53 följande:

    Vad var det som du tyckte var dåligt bemötande?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Kvinnan som gjorde vul innan aborten var kall och ganska otrevlig. Tyckte att hon kändes dömande, vilket inte är speciellt kul när man är i en sån utsatt position. En abort är ju inget man gör för att det är roligt..

    Läste någonstans att man ska bli erbjuden stöd av tex kurator vid en abort. Vet inte hur det ligger till men jag blev inte erbjuden något stöd alls. Kanske skulle jag bett om det. Men just då var inte det det första jag tänkte på.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 12 Jan 14:34
    #7

    Fördelen nu är att du vet hur allt går till och vad du har rätt att kräva.

    Sen kan jag väl tycka utifrån mig själv att i en utsatt situation kan vissa kontakter med vården kännas kliniska och dömande utan att det kanske är så.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Bra)
    Äldre 12 Jan 15:30
    #8

    Gjorde en skrapning på en mindre ort. Fantastiskt bemötande! Gjorde skrapningen pga av min bebis dog i magen vecka10 så kanske därför de var så extremt trevliga och stöttande, jag hade ju liksom inget val och var förkrossad. Blev rester kvar av skrapningen så fick tyvärr göra en medicinsk efter för att få ut allt.

    Hursomhelst så får vården inte ha "åsikt" om vad som är rätt och fel med din kropp så hoppas du blir bättre bemött om du gör det igen.

    Skulle jag göra en abort idag skulle jag välja medicinsk, tror det skulle va snällast för både min kropp och psyke. Hursomhelst, stå på dig och kräv ett trevligt och stöttande bemötande!

  • Äldre 28 Jan 23:09
    #9

    Jag gjorde kirurgisk abort i vecka 12. På SÖS (Stockholm). Superbra bemötande och stöd fick jag! Upplevde ingen som helst smärta, antagligen tack vare allt smärtstillande dom erbjöd. Efteråt mådde jag fint! Blödde ganska kraftigt första dygnet, sen var det sparsamt i ca en vecka. Jag måste säga att hela processen gick oväntat bra!

  • Anonym (vad gör du här?)
    Äldre 28 Jan 23:15
    #10

    Ja vet inte varför kvinnorna som tänker döda sina barn kommer på familjeliv!!!!??? Familjeliv gäller om barn, kärlek, familjeliv..... inte om de mördare som dödar sina barn! Hämskt!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 29 Jan 07:00
    #11
    +1
    Anonym (vad gör du här?) skrev 2015-01-28 23:15:33 följande:

    Ja vet inte varför kvinnorna som tänker döda sina barn kommer på familjeliv!!!!??? Familjeliv gäller om barn, kärlek, familjeliv..... inte om de mördare som dödar sina barn! Hämskt!


    vi har fri abort i landet, vilket är väldigt tur!

    Familjeliv handlar just om att bemöta ALLT en familj kan råka ut för, som oönskade barn när man redan har tillräckligt, oönskade graviditeter när man faktiskt är skyddad , oönskade graviditeter hos våra egna tonårsbarn, oönskade graviditeter vid övergrepp och våldtäckt, avbrytna graviditeter pga sjuka foster som inte kan överleva gravditeten,  sjuka föräldrar som inte kan ta hand om sina barn, familjer i kris

    precis det här är väl just familjeliv?  

    Eller tror du att allt är rosenrött med villa , volvo , vovve och 2,5 barn och allt man får gnälla om är att man bröt en nagel? 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (vad gör du här?)
    Äldre 30 Jan 01:09
    #12

    Barn är barn från början - människor, person- önskad eller oönskad. Det är dum förklaring om att är ett barn oönskad kvinna har rätt att döda han/ henne.. Så om du önskar inte att ditt kolega jobbar med dig du har rätt att döda honom/henne?eller hur?Laget bara ge till kvinnorna i sverige rätt att dödar tyvärr. Det finns många oönskad barn som lever och de är älskad och allt i livet till sina föräldrar.

    Min man har 10 syskon ju 10 och alla är friska, har familj, jobbar och klarade livet bra fast de hade ingen volvo, lyx villa eller liknade...

  • Anonym (Wtf)
    Äldre 30 Jan 01:24
    #13
    Anonym (vad gör du här?) skrev 2015-01-30 01:09:55 följande:

    Barn är barn från början - människor, person- önskad eller oönskad. Det är dum förklaring om att är ett barn oönskad kvinna har rätt att döda han/ henne.. Så om du önskar inte att ditt kolega jobbar med dig du har rätt att döda honom/henne?eller hur?Laget bara ge till kvinnorna i sverige rätt att dödar tyvärr. Det finns många oönskad barn som lever och de är älskad och allt i livet till sina föräldrar.

    Min man har 10 syskon ju 10 och alla är friska, har familj, jobbar och klarade livet bra fast de hade ingen volvo, lyx villa eller liknade...


    Oönskad graviditet och jobbig kollega var en grymt konstig jämförelse. Går inte alls ihop.

    Så du menar att om du blivit våldtagen och nästan dött så hade du behållt barnet om du blev gravid? Att varje dag se barnet och kanske påminnas om händelsen? Se våldtäktsmannen i dina barns ögon?

    Nä fy, är så glad att jag bor i Sverige med denna sköna rättighet, ingen ska behöva föda barn om dom inte vill, det slutar bara i kaos.

    Hatar man Sverige och/eller Sveriges lagar så förstår jag inte varför man bor här, hade jag hatat allt hade jag flyttat hem igen.
  • Anonym (Wtf)
    Äldre 30 Jan 01:26
    #14

    Sen undrar jag hur du ser på situationen i vissa länder där barn lever på gatorna, är dom så jävla älskade av sina föräldrar att dom blir övergivna? Hellre abort än ett övergivet barn som får bo på soptippen.

  • Anonym (vad gör du här?)
    Äldre 31 Jan 00:19
    #15
    Anonym (Wtf) skrev 2015-01-30 01:24:41 följande:
    Oönskad graviditet och jobbig kollega var en grymt konstig jämförelse. Går inte alls ihop.

    Så du menar att om du blivit våldtagen och nästan dött så hade du behållt barnet om du blev gravid? Att varje dag se barnet och kanske påminnas om händelsen? Se våldtäktsmannen i dina barns ögon?

    Nä fy, är så glad att jag bor i Sverige med denna sköna rättighet, ingen ska behöva föda barn om dom inte vill, det slutar bara i kaos.

    Hatar man Sverige och/eller Sveriges lagar så förstår jag inte varför man bor här, hade jag hatat allt hade jag flyttat hem igen.

    Vem hatar Sverige? Vad pratar du om? Du och varje kvinna som dödar sina barn hatar Sverige eftersom hon dödar faktisk svenska medborgare.


    Jämförelse om jobbig kollega och oönskat barn är kanske klumpigt men inte så konstig - barn är lika mycket en person som din kollega bara att döda ett barn är värre eftersom barn är liten och kan inte försvara sig.


    Ja, ja menar om ja har blivit våldtagen och gravid jag skulle behålla barnet.  Barn har ingenting att göra med denne fruktansvärda händelse. Varför oskyldiga barn måste betala priset?


    I Sverige varje barn har möjlighet att utbilda sig och arbeta.  Abort gör inte våldtagna kvinnor eller fattiga men mestadels de som säger att det inte är rätt tillfälle för barn.  Sällan är det ?rätt tillfälle?, men det ger inte mig rätt att döda en oskyldig människa. Mina barn är önskade men varje gång jag fick veta att jag var gravid fick jag panik och det förstörde mina planer men i slutändan det var allt perfekt.


    Ja ber ts att ge Livet en chans annars du kommer ångra dig hela livet eller du ska använda laget för att rättfärdiga sitt eget dåligt val.

  • Anonym (vad gör du här?)
    Äldre 31 Jan 00:32
    #16
    Anonym (Wtf) skrev 2015-01-30 01:26:51 följande:

    Sen undrar jag hur du ser på situationen i vissa länder där barn lever på gatorna, är dom så jävla älskade av sina föräldrar att dom blir övergivna? Hellre abort än ett övergivet barn som får bo på soptippen.


    Utmärkt! Du funderar som Hitler. Döda alla fattiga, handikappade, annorlunda! Bravo!

    dom landerna du pratar om har korrupta presidenter som inte bryr sig för  sina medborgare.
    Lösningen är att förändra politiken, människor och attityder i människors huvuden och inte att döda barn. Om du mår dåligt i vissa stunder i livet tror jag inte att du tänker varför din mamma aborterade inte dig!
  • Äldre 10 Mar 10:06
    #17

    Jag gjorde min abort på akademiska i Uppsala nu i fredags. Var i v 11+4.

    Blev bemött jätte bra. Sköterskorna var jätte gulliga och tog bra hand om mig. Ingreppet gick också bra. Blev lite nervös när jag kom till operationssalen och såg hur mycket folk det var där. Vaknade sedan upp och kände mig jätte utvilad, med en tjej som låg och grät mittemot mig, samt mild mensvärk kan man säga. Blödde en del men försvann nästan direkt efter första toabesöket.

    Jag har haft oerhört lite värk efteråt. Kommit om jag har rört mig för mycket. Haft mest som blodiga flytningar och nu fyra dagar efteråt verkar det som om det har upphört. :) Sen hur man mår i psyket är något helt annat..

    Men allt som allt gick ingreppet bra för mig.

Svar på tråden kirurgisk abort