• Äldre 12 Jan 13:42
    1684 visningar
    9 svar
    9
    1684

    Träna hemma?? HJÄLP

    Jag mår så sjukt dåligt över min kropp, det känns förjävligt. Nu har jag bestämt mig för att göra något åt det, men vet inte riktigt hur. Jag är 16 år, tjej på 165 cm och väger ungefär 70 kg. Har mest fett på mage och lår.

    Jag hade tänkt styrketräna hemma och jogga ute, självklart ska jag äta nyttigt också. "Problemet" är att jag inte har redskap eller tillgång till gym, kan man bygga tillräckligt med muskler hemma för att bränna fett? Kommer ha tillgång till simhallen.

    Och det här med maten; om jag ligger på kaloriunderskott för att gå ner i vikt, samt tränar, kan jag när jag blivit smal äta lika mycket som jag förbrukar eller kommer fettet tillbaka då?

    Hur ofta behöver jag träna, om det nu går att göra hemma utan redskap?

  • Svar på tråden Träna hemma?? HJÄLP
  • Äldre 12 Jan 13:55
    #1

    Fungerar bra att styrketräna hemma, kolla för övningar i träningsbloggar, tidningar och på youtube. Kan du få fixat några hantlar, en kettlebell och en gympaboll så finns ännu flera bra övningar, men i nödfall så klarar du dig helt utan redskap, kräver bara lite mera arbete att hitta lämpliga övningar.

    För att få någon effekt bör du nog köra 3 pass styrketräning per vecka. Kondtitionsträning skulle jag sätta in först efter ett tag, när styrketräningen blivit till en vana. Sen skulle jag köra på ca 2 pass per vecka, ett längre i långsamt tempo och ett kortare i snabbt tempo, tex fartlek eller backintervaller.

    Lycka till, hoppas du får en stark kropp med bra kondition, en investering för resten av livet! Som bonus får man mera energi av att träna!

    Om maten finns mycket skrivet på träningsbloggarna, läs på lite där. Viktigt är att inta protein inom en halvtimme efter ett pass och överlag äta regelbundet och mångsidigt (ett glad mjölk med oboy är förr övrigt faktiskt lika bra somk köpta återhämtningsdrycker)

  • enussu­ne
    Äldre 12 Jan 13:55
    #2

    Byt ut vitt bröd mot knäckebröd
    vit pasta till fullkornspasta
    ris mot bulgur

    sen tycker jag du kan äta som vanligt. Du är 16 år och behöver ha all näring och energi du kan få!

    Tips på träning hemma (ett litet träningspass)

    värm upp genom att göra några squats, veva med armar, hoppa lite på stället. sen kan du sätta en timer på 7 minuter och göra enl följande..

    10 burpees
    10 situps
    10 armhävningar
    10 squats

    Upprepa övningarna tills timern piper att 7 minuter har gått. Ingen vila emellan övningarna förrän timern piper!
    vila i 30 sekunder och repetera 4 gånger. dvs totalt 28 minuter.

    Simma är jättebra träning för hela kroppen.

  • Äldre 12 Jan 14:42
    #3

    Tack för svaren!

    Glömde fråga om hur lång tid det kan tänkas ta att bli någorlunda smal?

  • enussu­ne
    Äldre 12 Jan 14:46
    #4

    du är ju verkligen inte överviktig nu!!
    men egen effekt märker du säkert redan efter 1-2 veckor.
    Andra kommer se de efter ca 3-4 månader.

  • Äldre 12 Jan 16:01
    #5

    Träna hemma kan bli jobbigt i längden, då man måste ha sjukt stor disciplin på sig själv. Motivera sig själv och ja. Jag har varit en ganska liten kille genom hela uppväxten och har vänner som börjat "biffat" till sig nu på senare tid.

    Jag valde att börja med att träna på gym (måbättre) till en början och prata med en tränare i enrum. Fick grunder, fick träningsschema och allt. Senare boka jag in mig på olika pass de har på kvällarna (bodycombat, bodypump, grit) men givetvis många fler, allt från spinning till ja vem vet vad. Så vissa kvällar tar jag dessa pass.

    Annars hemma, då kan man träna helt utan redskap eller med redskap om det så önskas. Det kan duga ibland med vanliga saker som en förstärkare eller en soffa.


    www.styrkelabbet.se/trana-hemma/   Där finns det otroligt mycket tips, genom den hemsidan har jag lärt mig någorlunda mycket. Annars, det finns saker som CXWORX (google) som använder gummiband (intersport, teamsportia för att köpa dessa) och de har olika styrka i sig, som man då tränar med.

    Lite smått och gott då, det är otroligt enkelt att träna hemma, med eller utan redskap. Lite övningar man kan göra är "plankan", "omvänd planka", "sidoplanka", "squat", "Utfall", "armhävningar", " sit-ups". Jag kan också rekommendera att använda en vikt vid utfall som man håller rakt framför sig, sedan när man går ner med benet så lyfter man samtidigt upp vikten rakt upp. 

    Det var lite från mig. Tackar :).


    "Se dig själv på toppen, annars kommer du inte nå dit:"
  • Äldre 12 Jan 20:41
    #6

    Man tackar så mycket!

    Nu gäller det bara att hålla kvar motivationen...

  • Äldre 12 Jan 20:56
    #7

    Ladda hem Nikes tränings app!

  • Äldre 31 Jan 17:03
    #8

    jag tränar mycket hemma... hantlar plankan situps armhävningar ett tips: kolla youtube finns mycket bra träningsvideos tex coreövningar som stärker. jag kör även get fit med mel B på ps3 ... sen powerwalkar & joggar jag! lycka till med din träning! ps tycker inte du är särskilt överviktig

  • Äldre 20 Apr 20:32
    #9

    Hejsan!

    Jag rekommenderar verkligen boken "träna hemma". Av Lina Björklund. Jag hade svårt att komma igång och jag ville inte dra till ett gym där alla kunde se , inte för att jag var tjock heller men jag hade väldigt dålig kondition. Jag fick denna bok i present och jag kan bara säga att den hjälpte mig jätte mycket ! :D

    tranahemma.reflink.com/a110862 Eriksson

Svar på tråden Träna hemma?? HJÄLP