• Anonym (_)

    Är det ok att boka en resa utan barn och inte löst det för barnen först?

    Mina barns pappa har bokat en resa om drygt 2 veckor. Vi har varannan vecka och han är även borta den veckan han ska ha barnen. Han har bokat utan att tala om det för mig. När jag frågade hur han löst det med barnen så får jag svaret att man ska kunna resa bort någon gång. Han vet att jag börjar väldigt tidigt när jag inte har barnen och på så sätt oxå inte har möjlighet att lämna barnen i skolan, det är inte ens öppet den tiden jag hade behövt lämna isåfall. Detta är väl inte ok? Att boka en resa och inte planera för barnen först? Till saken hör oxå att han rest väldigt mycket med kompisar och alltid utan barnen. Han har inte tagit så mycket ansvar och sen några månader tillbaks är det första gången han tagit barnen själv på riktigt.

  • Svar på tråden Är det ok att boka en resa utan barn och inte löst det för barnen först?
  • Anonym (U)

    Självklart är det inte o.k. Han är väldigt respektöst mot er.

  • Anonym (_)
    anidue skrev 2015-01-13 22:52:48 följande:

    se till att få ensamvårdnad?


    Han skrev under för att ge mig ensam vårdnad för över ett år sen, men jag skickade inte in det.. Jag trodde det skulle få han att vakna upp att han gett mig vårdnaden.., det kanske låter konstigt. Hur som helst så vet jag inte på vilket sätt ensam vårdnad hade hjälpt?
  • anidue
    Anonym (_) skrev 2015-01-13 23:24:50 följande:
    Han skrev under för att ge mig ensam vårdnad för över ett år sen, men jag skickade inte in det.. Jag trodde det skulle få han att vakna upp att han gett mig vårdnaden.., det kanske låter konstigt. Hur som helst så vet jag inte på vilket sätt ensam vårdnad hade hjälpt?
    att han kanske inte behöver vara med i bilden?
  • intetnyttpåplusfronten

    Men dåså, det verkar ju inte som att han vill ha vårdnaden. Bättre då att de bor heltid hos dig så att du vet att de får känna sig önskade! 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Anonym (_)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2015-01-13 23:37:04 följande:

    Men dåså, det verkar ju inte som att han vill ha vårdnaden. Bättre då att de bor heltid hos dig så att du vet att de får känna sig önskade! 


    Han vill ha sin vårdnad nu och han vet att jag aldrig skickade in pappret..
  • Anonym (Wildrat)

    Spelar inte så stor roll då vårdnad och umgänge är två olika saker. Vårdnad handlar om vem som skriver papper och får samtal från läraren.

    Umgänge kan och ska man ha även utan vårdnad.

    Du kan tyvärr inte tvinga pappan ta hand om sina barn. Visst är det pappans ansvar men om han dumpar barnen på dig kan du inte göra nåt. Inget annat än att göra samma sak tillbaka...

  • Anonym (Hejhej)
    anidue skrev 2015-01-13 23:29:49 följande:
    att han kanske inte behöver vara med i bilden?
    Fast  umgänge och vårdnad är väl olika saker. Det enda ensam vårdnad löser är att han inte måste godkänna en massa saker så det underlättar för TS, men umgänget består vare sig han är vårdnadshavare eller inte så har barnen rätt till att träffa sin pappa.

    OnT: Nej, såklart ska man inte resa iväg utan att ha fixat med barnen. Jag kan väl känna lite "skitsamma" om du har barnen i två veckor eller en, det är trots allt dina barn så du ska ta hand om dem men självklart kan han inte utgå ifrån att du KAN passa dem "hans" vecka. Ditt eget liv ska ju inte sättas ur spel, du kanske hade planer med någon väninna eller med din nya partner eller något liknande? Sen beror det ju lite på barnets ålder med, kan de klara sig själv spelar det ju ingen roll om de är hos dig eller honom (om du hade andra planer eller inte kan av annan anledning, som tex dina arbetstider), men är de beroende av sin förälder kan det klart förstöra lite. Men fadern verkar vara lite omogen, tänka på sig själv alltid i första hand, det kan man inte i samma utsträckning när man är förälder.
  • Anonym (qwerty)

    Ja, det är klart det är okej att boka en resa utan att lösa det med barnen först. Så länge man inte lämnar sina barn vind för våg bara för att det sedan visar sig att det faktiskt inte löste sig med barnen.

    Vi har ju ingen aning om hur pappan till dina barn tänkt sig. I värsta fall avbokar han kanske resan när det inte löser sig med barnen.. Den som lever lär väl se. Men du bör nog kanske vara beredd på att oplanerat behöva ta över barnen ändå. För du kan ju inte heller bara lämna barnen över vind för våg bara för att pappan drar.

    Jag tycker att du ska vänta och se. Börja inte ta över föräldraansvaret. Låt honom städa utanför sin egen dörr. Meddela kallt att inte du heller har någon möjlighet att ha barnen den veckan. Men var beredd på att hämta dem på flygplatsen/hos farmor om han ändå drar.

    Sedan är det ju faktiskt läge för dig att boka ett samtal på familjerätten åt er om han bara drar och dumpar barnen hos dig under sin vecka utan någon sorts diskussion först. Det är en sak att föräldrar bör vara flexibla och hjälpa varandra men en helt annan att överge sina barn.

Svar på tråden Är det ok att boka en resa utan barn och inte löst det för barnen först?