• Anzil
    Äldre 14 Jan 16:55
    1070 visningar
    6 svar
    6
    1070

    Stretcha efter träning - Hur viktigt?

    Hur viktigt är det egentligen att stretcha efter träning. Och varför skall man göra det?

    Att låta bli stretcha en gång efter en träning. Kan det ge någon stor negativ påverkan? Så som träningen varit bortkastat eller liknade?

    Är det svårare att få muskler om man inte strecha efter träning?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Stretcha efter träning - Hur viktigt?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 14 Jan 17:09
    #1

    Nej det är inte svårare att få muskler om du inte strechar efter träning, men strechen gör att musklerna inte drar ihop sig, samt säger åt musklerna att de kan slappna av. 

  • Äldre 14 Jan 17:22
    #2

    Stretchning är skitviktigt för att du ska må bra fysiskt av träningen, behålla smidighet och förebygga skador.

    När jag idrottade som ung stretchade vi två gånger per pass, en gång direkt efter uppvärmning och en gång till efter träningspasset.

  • jenny9­9
    Äldre 14 Jan 18:40
    #3

    Om jag hoppade över att strecha så fick jag ont och blev stel.Så det var viktigt för mig att alltid göra det för kroppen mår bäst då.

  • Äldre 14 Jan 18:45
    #4
    Anzil skrev 2015-01-14 16:55:58 följande:

    Hur viktigt är det egentligen att stretcha efter träning. Och varför skall man göra det?

    Att låta bli stretcha en gång efter en träning. Kan det ge någon stor negativ påverkan? Så som träningen varit bortkastat eller liknade?

    Är det svårare att få muskler om man inte strecha efter träning?

    Tack på förhand! 


    Enligt min pt är inte stretch viktigt, man kan lika göra stå på crosstrainern i 10 min! Viktiga är att man ska få ut slaggprodukter ur musklerna har jag för mig att ptn sa! Men om man vill stretcha gör man det, eller cross då
  • Äldre 14 Jan 19:42
    #5

    Enligt senaste forskning är det viktigt att stretcha men inte efter träning. Faktiskt var det meningslöst att göra det för att förebygga träningsvärk och stelhet av träning. Däremot är det bra att göra för smidighetens skull.

  • Anzil
    Sat 1 Jun 2019 06:52
    #6

    Om man stretchar under vilodagarna då?

    Ger det någon form av nytta eller har det i princip ingen betydelse alls?

    Liksom stretchar bicepsen och andra muskler.

Svar på tråden Stretcha efter träning - Hur viktigt?