• Anonym (Fråga)

    Kan man jobba dagen efter en abort?

    Jag ska ta första tabletten idag, sen dom sista på lördag. Jag förstår ju att jag inte kan jobba på lördag då, men på söndag då? Eller har man så ont då också?

    Och får man göra aborten på sjukhuset, eller måste man vara hemma om det är tidig abort?

  • Svar på tråden Kan man jobba dagen efter en abort?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Fråga) skrev 2015-01-15 07:54:21 följande:

    Jag ska ta första tabletten idag, sen dom sista på lördag. Jag förstår ju att jag inte kan jobba på lördag då, men på söndag då? Eller har man så ont då också?

    Och får man göra aborten på sjukhuset, eller måste man vara hemma om det är tidig abort?


    Jag har gjort två medicinska aborter och i båda fallen var jag kapabel att jobba redan samma dag (kände knappt nånting alls, bara lite ömhet). Det är väldigt individuellt hur man reagerar.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Fråga) skrev 2015-01-15 07:54:21 följande:

    Jag ska ta första tabletten idag, sen dom sista på lördag. Jag förstår ju att jag inte kan jobba på lördag då, men på söndag då? Eller har man så ont då också?

    Och får man göra aborten på sjukhuset, eller måste man vara hemma om det är tidig abort?


    Jag har också vart tillbaka redan samma dag.
  • Kawinna

    Gjorde abort för några år sedan och hade inte speciellt ont varken under eller efter. Det som är jobbigt är att man fortsatt blöder som en riklig mens efteråt.

    Det kan ju kännas jobbigt psykiskt också även om du inte tror det nu. Skulle nog försöka få ledigt om jag var du, man blir liksom seg efteråt.

    Jag fick göra min på sjukhuset vilket var skönt.

    Hoppas allt går bra och lycka till!

  • Anonym (Tjej)

    Jag mådde helt okej dagen efter aborten men mådde uruselt dagarna mellan första tabletten och själva aborten. Så hade jag varit du hade jag hellre varit hemma på fredagen.

  • Anonym (Empa)

    Jag har gjort två medicinska aborter, den första i vecka 6 och den andra i vecka 8 eller 9. Efter den första hade jag nog kunnat (om tvunget) jobba dagen efter, men jag hade tack och lov möjlighet att vara ledig. Jag blödde massa och kände att det var grymt skönt att slippa ha det på jobbet, och en blir väldigt trött av hela processen. Efter den andra aborten hade jag definitivt inte kunnat jobba. Jag mådde superdåligt och hade väldigt ont. Bägge mina aborter är utförda på sjukhus. Numera vet jag dock att en alltsom oftast får göra hemma-abort här, jag bor i Malmö.

Svar på tråden Kan man jobba dagen efter en abort?