• Mammamia77

    kan bebis vara allergisk mot vete när man ammar

    på bvc sa läkaren att bebisar ej kan vara allergiska mot vete, gluten och ägg om man inte gett bebisen det direkt, att det inte går via bröstmjölken när man ammar. Låter konstigt tycker jag. har misstänkt mjölkallergi. Någon som vet mer?

  • Svar på tråden kan bebis vara allergisk mot vete när man ammar
  • Fröken Frågvis

    Vilken skrämmande okunnig läkare! Mina barn har reagerat på mjölk, ägg och soja via bröstmjölken (allergi konstaterades med pricktest redan vid 3 mån, då bröstmjölk varit enda födan). Däremot har jag kunnat äta vete under amning, trots att båda varit allergiska och väldigt känsliga. Fråga mig inte hur det går ihop...

    Känner även en flicka som inte reagerade på ägg via bröstmjölken men sen fick en anafylaktisk chock första gången hon smakade det själv. Min äldsta dotter däremot fick nässelutslag bara jag åt en äggpenslad småkaka och ammade henne efteråt. Verkar alltså vara lite individuellt, men allergener kan definitivt passera över i bröstmjölken och orsaka reaktioner.

  • Sandyyy

    Håller med Fröken Frågvis, det stämmer verkligen inte. Förstår inte hur en läkare på BVC kan sägs så! Jag fick sluta äta ägg och mjölk när min son var 3 månader och han blev genast bättre! Sök dig till en ny läkare tycker jag!

  • Mammamia77

    tack för era svar! har varit hos tre läkare och alla säger att det inte kan vara allergi mot annat än mjölk så det håller jag mig ifrån. jag undrar verkligen varför de säger så, hur kan de veta?

  • Sandyyy

    Har de inte tagit prover? På vår son tog de blodprov för att fastställa vad det var han inte tålde.

  • cosinus

    Tar man blodprov är det ju dock viktigt att inte lita blint på resultaten då bebisarna mycket väl kan reagera på vissa födoämnen utan att det visar sig på proven.

    Min 8-åring är testad med blodprov flera ggr som mindre och visade aldrig någonting före 4 års ålder. Då kunde i iaf ändå konstatera att han inte tålde ägg. Jag misstänkte även fisk men lyckades aldrig bevisa det.

    Senare har han gjort tester för att bevisa allergi mot nötter och skaldjur och nu ger han minsann utslag på både ägg och fisk trots att han nu äter det igen då vi inte längre märker symtom. Vissa saker går heller inte bevisa med blodprov. Enligt de som tagit blodprov på min son går en del baljväxter inte kolla (sonen blir risig av röda linser och kikärtor bl a) utan där har de enbart skrivit intyg till skolköket på symtom.

    Ägg är väl en klart vanligare allergi än vete så jag hade börjat med att strypa ägg och mjölk (och inte ersätta mjölk med soja) och se om det räcker. Visst kan man be om blodprov men i mångt och mycket måste man ändå vara detiktiv själv.

  • Nyfikna72

    Fast man ska ju också komma ihåg att första året är en prövning för alla bebisar och kroppen kan reagera på mycket utan att det för den sakens skull handlar om nån regelrätt allergi. Har man lite problem själv och det inte handlar om nå ärftligt så tycker jag att man ska ta små reaktioner med en nypa salt. Det är alldeles för många föräldrar som skapar egna diagnoser alldeles för tidigt så det är väl därför läkarna är lite försiktiga att peka på nån orsak på så små barn. Det mesta växer troligen bort när kroppen anpassar sig till det nya.

    Regelrätta allergier och väldeliga reaktioner är såklart en annan sak.

    En klassiker är ju föräldrar som börjar utesluta mjölk och gluten och sånt bara för att ett barn skriker lite när de ätit och sen börjar utesluta det. Det skapar inte nå bra förutsättningar för barnet iallafall.

  • tikki masala

    Jag ammar och får inte äta mjölk, ägg soja eller fruktkärnmjöl. Eventuellt kommer även vete att kollas upp...

Svar på tråden kan bebis vara allergisk mot vete när man ammar