• Äldre 15 Jan 18:40
    3361 visningar
    43 svar
    43
    3361

    adhd?

    Hej

    jag misstänker att min 8 åring har adhd. Skulle gärna vilja prata med andra i liknande situation. Hur ter sig ditt barn?

  • Svar på tråden adhd?
  • Äldre 18 Jan 20:53
    #1

    ??

  • Äldre 18 Jan 21:12
    #2

    Jag misstänker det samma för vår 5 åring. Ev någon annan diagnos med.

    Hennes pappa fick just diagnosen så det är ju ganska stor sannolikhet.

    Som ex: nu ikväll var hon extremt speedad och ofta springer hon runt och kan inte sitta still timmen före läggning. Hon kan bla springa fram och tillbaka mellan rummen utan avbrott i en halvtimme.

    Vid läggning ligger hon och pratar, rycker, vrider sig, försöker gå iväg osv. Sen nästa sekund sover hon som en stock.

    Hon får ofta utbrott och "låser" sig. Saker måste vara som hon tänkt sig och hon gör om saken om det blev "fel". Kan tex vara att hon råkade ramla de sista trappstegen i trappan (utan att göra illa sig). Då "måste" hon gå upp och gå ner stegen som hon tänkt.

    Råkar man ge henne en gaffel vid matbordet när hon tänkt att hon skulle hämta själv så blir hon skitflrbannad och går tillbaka med gaffeln till lådan, sätter sig vid bordet, går tillbaka och hämtar gaffeln i lådan igen. Lite manisk (ocd?)

    Hon har lite svårt att läsa andra människor och kan få för sig att hon inte kan tex äta om hennes systrar tittar på henne eller att de "låter äckligt" när de äter??

    Hon är och har alltid varit klumpig. Slår sig ofta men har alltid bråttom och har som tunnelseende. Hon ser tex inte hinder på marken för hon är så fokuserad på det hon ska till.

    Hon måste alltid vinna/komma först.

    Hon tål inte kritik.

    Hon slåss mycket trots att hon vet att det är fel och har själv beskrivit det som "att hon vill vara snäll men hennes armar vill slåss" (sorgligt)

    Vi ska söka utredning snart men hon har ju varit så liten innan.

  • Äldre 18 Jan 21:44
    #3

    Ok min son är 8 och har väldigt svårt att sitta stilla, stör andra i klassrummet genom att gunga på stolen, rapa rätt ut,svårt att avläsa sociala koder, får utbrott utan dess like och kan då slå sina kompisar eller den som är i närheten, men ser aldrig sin egen delaktighet iatt konflikten uppstod.

  • Äldre 20 Jan 14:14
    #4

    Ingen? ?

  • Äldre 29 Jan 20:53
    #5

    Ingen??

  • Äldre 30 Jan 20:07
    #6

    Hejsan!

    Har en son på 7 1/2 med misstänkt adhd, han står i Kö för utredning sen ett år tillbaka och får förhoppningsvis en tid snart! Senast till sommaren har dem sagt men man vet aldrig..

    Mitt egentliga enda riktiga råd är att kontakta BUP om du misstänker adhd så att ni får komma dit för ett möte, vad jag har hört är det lång kö överallt för utredningar :-/

    Jag kontaktade Bvc psykologen då sonen var 4 år och efter hon gjort en "mini utredning" skickades vi vidare till BUP för samtal och föräldrarstöd..

    Nu hoppas jag på att det snart börjar hända lite för jag är slutkörd i mellan åt och vissa dagar är fantasin som bortblåst, just nu är det väldigt mycket konflikter och sonen förstår absolut inte sin egen del i en konflikt..

    Det är väldigt kämpigt oftast..

  • Äldre 31 Jan 21:15
    #7

    Vilka tecken ser du hos din pojk??

  • Äldre 31 Jan 21:42
    #8

    Min 7-åriga dotter står i kö för utredning men vi vet inte hur lång tid vi kommer få vänta. Har väntat sen i höstas bara.

    Jag började misstänka adhd när hon var i 3-4 års åldern då hennes mentala mognad inte riktigt var i fas med hennes faktiska ålder. Hennes motoriska och kognitiva utveckling har dock alltid varit normal. Ish...

    Jag har själv diagnosen och misstänker att jag även har högfunktionell autism då jag uppfyller de flesta kriterier, men har inte tagit itu med att få till en utredning på det.

    Min dotter är väldigt hyperaktiv - har svårt att sitta still, är okontaktbar när hon blir speedad och är mycket högljudd och pratar oavbrutet. Hon har extrema känslostormar åt alla håll och kanter och det finns inget 'lagom' med henne. Blir hon arg blir hon rosenrasande så hon knappt vet vad hon gör, blir hon ledsen är det som att jorden håller på att gå under och hon blir hysterisk, när hon är glad är det som att solen skiner bara på henne. Berg - och dalbana för resten av familjen mao. Hon är extremt fysisk av sig på alla sätt och vis och översocial utan att förstå att man inte kan bli bästis med varenda människa man ser. Misstänker att hon även har en autismspektrumstörning.

    Jag är ensam med henne och hennes tre syskon (även lillebror på 2,5 år har med största sannolikhet adhd) på nästan heltid och går på knäna mentalt, till stor del pga henne för att hon är så otroligt krävande och ingen Concerta i världen kan ge mig tillräckligt med tålamod med hennes humörskiftningar. Jag hoppas att det inte dröjer lika länge tills vi får påbörja hennes utredning som det gjorde för mig...

  • Äldre 31 Jan 21:49
    #9

    Hon har även sömnstörningar förresten och har trots sin ålder inte sovit en hel natt mer än en handfull gånger i hela sitt liv.

  • Äldre 31 Jan 21:49
    #10

    Hur fungerar hon i skolan? Vad säger lärarna? ?

Svar på tråden adhd?