• Äldre 15 Jan 19:40
    3837 visningar
    15 svar
    15
    3837

    Hur hjälpte eda för dig under din förlossning?

    Jag är gravid och ska i sommar gå igenom min andra förlossning. Min första förlossning var rena drömmen med 0 smärta efter att jag fått eda.
    Nu är jag livrädd då jag aldrig hört någon bekant eller bekantas bekanta vara med om att eda tagit så bra att de inte känt någon smärta alls ( inte ens vid utdrivningen).
    Jag vill veta om någon annan varit med om samma som mig, 0 smärta?!


    Kööööör bara!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur hjälpte eda för dig under din förlossning?
  • Äldre 15 Jan 19:44
    #1

    Eda tog inte alls vid första förlossningen, det var mer bekymmer än det var värt att sätta den så dom andra förlossningarna använde jag ingen smärtlindring alls. Det rekommenderas!

  • Äldre 15 Jan 19:45
    #2

    Men Eda hjälper inte vid utdrivningen.

    För mig har Eda tagit på hälften ungefär, andra gg fick jag dessutom rejäl klåda av den och 3e gg tog den knappt alls så de fick sätta om den.. Men då födde jag 20min senare så det var ju bara slöseri ;)

    Har fått suga lustgas trots Eda med alla tre mina barn!

  • Äldre 15 Jan 19:54
    #3

    Men att det inte hjälper vid utdrivningen förstår jag bara inte. Jag krystade fram sonen på 20min syddes 3stygn så jag sprack alltså lite men kände absolut ingenting.

    Förstod inte ens när han var ute och direkt efter så kände jag att jag skulle kunna göra det igen 10 gånger om.

  • Äldre 15 Jan 19:55
    #4

    Jag fick inte mindre ont.

  • Äldre 15 Jan 20:29
    #5

    Fick eda vid min förlossning och den tog perfekt, smärtan avtog inom 20 minuter och jag låg till och med och sov ett bra tag Flört Kan dock inte minnas att jag hade sjukt ont under utdrivningsskedet utan hade mest ett tryck.
    Dock tappade jag "kissnödigkänslan" och fick tappas på 900 ml och fick kateter i 3 dagar. 


  • Äldre 15 Jan 20:41
    #6

    Har fött två gånger med Eda och det har hjälpt oerhört bra -har kännt mig smärtfri både under öppningsfasen OCH utdrivningsfasen. Kan inte minnas att jag hade minsta ont vi krystningarna (var mest obehagligt).

    I loooooove EDA!!

  • Äldre 15 Jan 21:17
    #7

    Åh vad skönt att fler upplevt en smärtfri fortsatt förlossning efter eda! Jag har fått för mig att det är omöjligt och att en helt smärtfri förlossning tack vare eda inte kan ske egentligen.

    Det lugnar mig lite, men jag är fortfarande så otroligt rädd.

  • Äldre 16 Jan 00:45
    #8

    Tog inte ett skit på mig, stor besvikelse. Vet inte om jag vågar mig på det nästa gång.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 16 Jan 00:51
    #9

    Känner precis som du TS och ska föda snart. Nyfiken på om man kommer lika smärtfritt undan denna gång ^^

  • Äldre 16 Jan 01:24
    #10

    För mig funkade det inte alls, fick bara ont, har nu ett halvår senare fortfarande så pass ont att jag har svårt att klara lyft, stå länge osv. Fick reda på förra veckan att jag förmodligen kommer få ha ont resten av livet. Så om det blir fler barn så tänker jag inte ta eda igen.

  • Äldre 29 Jan 21:18
    #11

    Att sätta Eda kändes ingenting. Eller nu när man hade värkar så kändes Eda inget.

    Min son fick väldigt låg puls när vi kom in så jag fick en medicin som stoppade värkarna. Efter några timmar tog det rejäl fart igen, BM kom in och sa att nu får du Eda, fast att jag inte ville ha. Tror det hade med sonens puls att göra samt att de förstod att jag aldrig skulle be om smärtstillande.

    Läkaren satte Eda, men den tog bara på halva sidan. Högra sidan hade jag fortfarande värkar på. Andra sidan kände jag ingenting. Men efter någon timme smög sig värkarna på allt starkare i hela ryggen. De höjde dosen men det hände inte så mycket. De bad mig ställa mig upp då jag hade ca2 cm kvar. Efter tre värkar kom krystvärkarna och det kändes tydligt. Kände alla krystvärkar och 15 min senare var han ute.

  • Äldre 16 Feb 07:55
    #12

    tog inte ett dugg och tog bort mina värkar så det blev värkdropp från helvetet istället vilket inte var skönt utan vettig bedövning... värdelöst, och kommer absolut inte använda det nästa förlossning.

    men om det funkade jättebra för dig ts förstår jag inte varför du är orolig inför att använda det nästa gång? det måste ju vara från person till person detdär jag menar det är ju inte så att bedövningen i sig skiljer sig från gång till gång....

  • Äldre 16 Feb 21:21
    #13

    Det skrämmer mig att så få upplevt eda som jag har och nu är jag rädd för att det bara kan bli värre och göra ondare denna gången. Känns som chansen att eda tar bort smärta helt är minimal.

    Jag har ingen aning om vissa kan ta eda "bättre", det är inget jag hört. För min egen skull så hoppas jag du har rätt i alla fall :) Det vore väldigt skönt om det skulle vara så att jag är en av dom som eda tar så där bra för.

  • Äldre 19 Feb 09:43
    #14

    Jag tog eda vid första barnet. Jag blev totalt smärtfri under hela resterande del av förlossningen, inkl utdrivningsskedet. Tyvärr gjorde edan även att jag inte kände mina krystvärkar så jag kunde inte hjälpa till på rätt sätt. Men med sugklocka kom barnet ut i ett sista försök innan det hade blivit snitt.

    Jag var också livrädd inför förlossning två att jag inte skulle känna lika av edan då jag upplevt den som min livräddare vid förlossning ett (trots att den egentligen skapade trubbel..).

    Men vid barn två så sa det pang bom och så hade jag krystvärkar och jag fick panik i bråkdelen av en sekund när BM sa "Har du krystvärkar nu? Du vet att det innebär att det inte blir någon eda?" Sen tänkte jag att det är bara att bita ihop och låta det ske, jag är ju inte den första i världen som föder utan smärtstillande (hade knappt hunnit plocka fram lustgasen). Och visst kändes det. Men efteråt så tycker jag ändå att föda barn är det häftigaste man kan vara med om!

    Nu när jag väntar nr 3 så känner jag mig mer lugn då jag vet att det går att föda utan smärtstillande.

  • Äldre 19 Feb 14:55
    #15

    Hm, har funderat på om man kan löpa högre eller lägre risk för att bedövning inte ska ta på en? Jag har blivit bedövad tre gånger och bara en gång tog bedövningen. Under ena operationen fick jag till och med mer bedövning än de normalt ger, men den tog inte i alla fall. Är inte kunnig om sådant här så jag vet inte om det kan stämma eller om det bara var en olycklig slump.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur hjälpte eda för dig under din förlossning?