• HMSM

    Jobb i Sverige

    Hej!


    Jag undrar om det finns nagon som har haft en possitiv erfarenhet om att flytta tillbaka till Sverige med en utlansk man. Och han har lyckats fa ett bra jobb i Sverige?


    Min man kommer ifran Brasilien, och vi har bott utomlandt i 10 ar tillsammans mestadels i England. Jag har en san otrolig hemlangtan att jag bestamt mig for att flytta till Stockholm nasta manad. Min man har minst ett halvar kvar pa hans master utbilding. Men han jobbar heltid som revisor. For att min man ska trivas i Sverige sa ar det otroligt vicktigt att han far ett job innom economi. Han har engelskt pass.


    Hur ar arbetsmarknaden i Sverige, hur svart ar det att komma in pa arbetsmarknaden? Jag har last sa manga bloggar, maen bara sett negativa resultat. Finns det hopp?

    Tavk pa forhand!

  • Svar på tråden Jobb i Sverige
  • HMSM

    Tack för svar. Det va tråkigt att höra, nej han kan bara några ord svenska. Men han är villig att lär sig. Man tycker ju att stockholm är en interationell stad och så länge man är ambishös och villig att lära sig svenska så borde det ju inte vara omöjligt?

  • Anonym (Guldfisken)
    HMSM skrev 2015-01-18 15:58:57 följande:

    Tack för svar. Det va tråkigt att höra, nej han kan bara några ord svenska. Men han är villig att lär sig. Man tycker ju att stockholm är en interationell stad och så länge man är ambishös och villig att lära sig svenska så borde det ju inte vara omöjligt?


    Borde inte vara omöjligt men, det är det. Vill inte vara någon pessimist men, tänk er för väldigt noga innan ni flyttar hit.
  • HMSM

    Ush va negativ! Jag tror att allt ar mojligt om man vill! Jag har redan bestamt mig for att flytta hem. Och jag tror och hoppas att min man kommer att fa ett job. Stockholm ar ju internationelt. Det kan inte vara omojligt att fa ett job om man ar ambishos!

  • Anonym (Guldfisken)
    HMSM skrev 2015-01-19 13:10:43 följande:

    Ush va negativ! Jag tror att allt ar mojligt om man vill! Jag har redan bestamt mig for att flytta hem. Och jag tror och hoppas att min man kommer att fa ett job. Stockholm ar ju internationelt. Det kan inte vara omojligt att fa ett job om man ar ambishos!


    Hur snabbt flyktingar och invandrare kommer att bli självförsörjande och integrerade kommer vara avhängigt de samhällssystem de omfattas av i Sverige. Vi vet till exempel att det tar 5?10 år från folkbokföring för en invandrad akademiker att etablera sig på arbetsmarknaden. Det är en oacceptabelt lång tid.

    Det står i den här artikeln hittade jag ganska enkelt på nätet:
    www.dn.se/debatt/sa-far-de-hogutbildade-invandrarna-jobb-snabbare/
  • plop

    Hej

    Var i samma situation som dig för 8år sedan. Min man högutbildad med jobb erfarenhet men enbart engelska. Han fick jobb på en gång på ett internationellt företag där ingen svenska behövs. Han kan svenska nu och har bytt jobb men igen svenskan behövs inte här heller även om han kan. Har en irländsk kompis som bott i sverige i 5år nu kan nästan ingen svenska hon fick jobb innan hon flyttade hit med sin man igen på ett internationellt företag.

    Är han auktoriserad revisor? Kontakta isåfall revisorsnämnden för att få den godkänd i sverige. Annars kontakta far.se så kan dom råda honom vad han kan göra. Det är som revisorernas fakförbund. Och för övrigt så är det stor brist på redovisnings personal så jag tror inte att det är omöjligt för honom att få jobb. Han har garanterat jobb om han är auktoriserad och godkänd av revisorsnämnden.

    Han kan också skicka ut cv till stora internationella företag som har affärer konsulter m.m i England. Dom kan ev anställa honom utan godkännande för att han jobbar på deras utländska konton.

    Lycka till

  • plop

    Hej

    Var i samma situation som dig för 8år sedan. Min man högutbildad med jobb erfarenhet men enbart engelska. Han fick jobb på en gång på ett internationellt företag där ingen svenska behövs. Han kan svenska nu och har bytt jobb men igen svenskan behövs inte här heller även om han kan. Har en irländsk kompis som bott i sverige i 5år nu kan nästan ingen svenska hon fick jobb innan hon flyttade hit med sin man igen på ett internationellt företag.

    Är han auktoriserad revisor? Kontakta isåfall revisorsnämnden för att få den godkänd i sverige. Annars kontakta far.se så kan dom råda honom vad han kan göra. Det är som revisorernas fakförbund. Och för övrigt så är det stor brist på redovisnings personal så jag tror inte att det är omöjligt för honom att få jobb. Han har garanterat jobb om han är auktoriserad och godkänd av revisorsnämnden.

    Han kan också skicka ut cv till stora internationella företag som har affärer konsulter m.m i England. Dom kan ev anställa honom utan godkännande för att han jobbar på deras utländska konton.

    Lycka till

  • HMSM

    Tack for det senaste inlagget! Fran "plop" som flyttade for 8 ar sedan. Sa skont att hora att det gick bra for er och tack for tipsen :)


    Varmer mitt hjarta! Tack

  • Anonym (arb.lösheten är väldigt stor)

    Arbetslösheten är enorm i Sverige men den döljs väl.

    Högutbildade borde dock inte ha så stora problem att hitta ett arbete!

  • Anonym (Positiv)

    Har liknande erfarenhet som plop. Inga större problem för dåvarande sambon att få jobb (hade en MBA) och var engelsktalande, men från ett asiatiskt land. Han var driven och ambitiös och gick SFI några få månader innan han blev godkänd där. Fick jobb på Ericsson sedan, också utan att behöva kunna svenska (men det är ju bra att kunna en del ändå). Problemet med engelskspråkiga är väl att de i ett land som Sverige inte riktigt behöver lära sig svenska för man klarar sug så bra ändå på engelskan... Så där får man ta sig lite i kragen och plugga svenska ändå (tycker jag).

  • HMSM

    Vist vill jag att han ska lara sig svenska. Tror inte det kommer ta sa lang tid :) hav ar otroligt ivrig. Borjar daremot bli mer orolig for migsjalv. Men vill man nagot tillrackligt mycke sa brukar det losa sig! Possitiv! Glad

Svar på tråden Jobb i Sverige