• Anonym (Suck)

    Sd-släktingar

    Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

    Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

    Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

    När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

    Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

    Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

    Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

  • Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (dra)

    Mitt ex.sambo röstade på SD..... han är mitt ex idag av den anledningen.

    Vi har även två barn tillsammans.

  • Anonym (Sol)

    Stort problem, jag skulle prata med sambon och be att du slipper delta vid dessa sammankomster. Du behöver inte vara vän med dem på FB heller. Jag tycker att det är väldigt märkligt att han vill umgås med dem.

  • Anonym (Suck)

    Starkt gjort att lämna. Jag tycker du gjorde helt rätt. 

    Var det här något som ni diskuterat mycket innan eller kom det som en blixt från klar himmel att han tänkte rösta på sd? Är lite orolig för min sambo efter att ha sett en del av hans släktingar, heh.

    Det som komplicerar saken i mitt fall är att min sambo inte sympatiserar med sd, men tydligen verkar han tycka det är rätt okej att andra gör det..

  • Anonym (My)

    Min sambo har väldigt lite kontakt med sina systrar med respektive just pga samma sak. Tycker det är starkt av honom. Är adopterad och sambon svensk så våra barn är blandade och deras åsikter är inget vi vill att de ska uppleva.

  • Anonym (Suck)

    Skönt att höra att ni inte verkar tycka att jag överreagerar. 

    Jag tycker också det är väldigt märkligt att han vill umgås med dem. 

  • Anonym (Mats)

    Du bör berätta för honom att det är väldigt osmart att umgås med rasister.

  • Meei
    Anonym (My) skrev 2015-01-18 13:44:27 följande:

    Min sambo har väldigt lite kontakt med sina systrar med respektive just pga samma sak. Tycker det är starkt av honom. Är adopterad och sambon svensk så våra barn är blandade och deras åsikter är inget vi vill att de ska uppleva.


    Media har verkligen lyckats här. Är ni verkligen så rädda för folk som röstar på SD att ni bryter med släkten? Tror inte dom kommer bränna ditt barn och dansa runt hans kropp direkt.

    Nästa gång jag hör någon i släkten gå emot mina värderingar inom närodlat åker dom ut med huvudet före. Dom där jäkla ickenärodladetyperna!
  • Anonym (My)
    Meei skrev 2015-01-18 14:23:52 följande:
    Media har verkligen lyckats här. Är ni verkligen så rädda för folk som röstar på SD att ni bryter med släkten? Tror inte dom kommer bränna ditt barn och dansa runt hans kropp direkt.

    Nästa gång jag hör någon i släkten gå emot mina värderingar inom närodlat åker dom ut med huvudet före. Dom där jäkla ickenärodladetyperna!
    Vadå media? Jag har ögon och öron själv att kunna bedöma vad jag tycker om dem och deras sätt att att resonera på och deras åsikter för att kunna få en uppfattning om dem. Men visst skyll du på media a la kränkt sverigedemokrat.
  • Anonym (Också trött)

    Förstår dig till 100%. Min sambos familj och släkt är också SD-väljare. Hemskt. Men som tur är vet jag att min sambo absolut inte är det utan mår också dåligt av deras inställning. Jag hade inte kunnat vara tillsammans med en person som har sådana värderingar.

    Vi väntar nu barn och jag oroar mig lite att dem ska uttala sig rasistiskt framför våra barn. För skulle det hända, då håller jag inte käften. Då struntar jag i om vi blir ovänner eller inte umgås mer.

    Jag har vart väldigt tydlig från början. Jag vet också att min sambo har bett dem inte uttrycka sig rasistiskt när jag är i närheten.

    Men det är svårt, jag är ofta kluven. Ibland tänker jag: skitsamma, vi kan umgås undvika ämnet osv.

    Men ibland så blir man så jäkla irriterad. De är en svårt situation. Det enda jag tycker du ska göra är att va öppen mot din sambo. Det viktigaste för mig är iaf att jag vet att vi står enade och har samma värderingar. Och att jag kan uttrycka mina känslor kring hans familjs åsikter utan att han försvarar det.

    Lycka till iaf.

    Btw.. Underbart att det finns fler på familjeliv som inte röstar på SD. Känns annars som de är de där 13% som hänger här... Haha! Kram på er!

  • Anonym (Också trött)
    Meei skrev 2015-01-18 14:23:52 följande:
    Media har verkligen lyckats här. Är ni verkligen så rädda för folk som röstar på SD att ni bryter med släkten? Tror inte dom kommer bränna ditt barn och dansa runt hans kropp direkt.

    Nästa gång jag hör någon i släkten gå emot mina värderingar inom närodlat åker dom ut med huvudet före. Dom där jäkla ickenärodladetyperna!
    Rasism och närodlat är ju verkligen samma sak...
Svar på tråden Sd-släktingar