• Velouria

    "Naanbröd"

    Vad fan är "naanbröd"?

    Naan betyder just bröd och det är inget specifikt indiskt med det. Det har inget med just Indien att göra mer än att bröd tydligen heter "naan" i Indien också. Och förklaringen som står i Wiki ger jag inget för. Det finns andra länder som säger "naan" till bröd, t.ex. Iran och Afghanistan. I England heter det "bread", i Sverige heter det "bröd", i Finland heter det "leipä", i Spanien heter det "pan" osv.

    Säg antingen bröd eller indiskt bröd, men inte naanbröd eftersom det betyder brödbröd.


    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Svar på tråden "Naanbröd"
  • Meh01

    Nej tack, jag kommer fortsätta säga naan/naanbröd. Säger jag bröd/indiskt bröd fattar ju folk inte vad jag menar. Tror du det bara finns ett slags indiskt bröd eller?

  • Annelie 76

    Det är ju som salsasås. Det är ju eg såssås men de flesta säger ju salsasås och inte bara salsa... Spelar roll bara man får rätt.

  • frökenelisabeth

    Haha! Okej, det visste jag faktiskt inte. Dock så vet ju "alla" här vad man menar när man säger "naanbröd" så då är det ju mest vettigt att använda det, även om det blir lite fel med ursprungsbetydelsen. 

  • Meh01
    frökenelisabeth skrev 2015-01-18 19:08:52 följande:

    Haha! Okej, det visste jag faktiskt inte. Dock så vet ju "alla" här vad man menar när man säger "naanbröd" så då är det ju mest vettigt att använda det, även om det blir lite fel med ursprungsbetydelsen. 


    TS tramsar bara. Naan betyder inte bara "bröd" i Indien, det är ett speciellt bröd, precis som tunnbröd eller hönökaka i Sverige. N?n betyder "bröd" i Iran, men det är inte samma sak som naan i Indien.
  • Esoada

    Det bröd jag får på indisk restaurang är samma som jag fick på semestern i Egypten, så det är väl bara tunnbröd?

  • Meh01
    Esoada skrev 2015-01-18 19:18:18 följande:

    Vad är skillnaden på naan och paratha? (bröd)


    Naan bakas med vitt mjöl (och ibland med yogurt), medan man gör paratha med fullkornsmjöl. Man gräddar dessutom naan utan olja, men använder matolja när man gräddar paratha. 
  • Velouria
    Meh01 skrev 2015-01-18 19:01:44 följande:

    Nej tack, jag kommer fortsätta säga naan/naanbröd. Säger jag bröd/indiskt bröd fattar ju folk inte vad jag menar. Tror du det bara finns ett slags indiskt bröd eller?


    Det är för att det började heta fel redan från början. Indiskt bröd är mer rätt än att säga naanbröd. Naan betyder bara bröd och säger man naan säger man bara bröd. Det har inget med Indien att göra. Det kan lika gärna vara dari eller persiska.
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
Svar på tråden "Naanbröd"