• Anonym (ingen lust alls)

    När kommer sexlusten tillbaka efter amning?

    Ammar min dotter som är sju månader.. Hon äter annan mat också, men ammas några gånger per dygn fortfarande. Har haft NOLL sexlust efter förlossningen och vi har inte haft sex ännu! Känns helt otänkbart att ha det, blotta tanken gör mig illamående.. Det har gått så långt att jag tvivlar på hela förhållandet och ifall min sambo inte är rätt för mig. Jag hade liten sexlust innan graviditeten också, vilket gör att min man är minst sagt frustrerad.. Och jag har ångest över hela situationen.

    Nu som ammat och tappat lusten(helt) - när kom den tillbaka?

  • Svar på tråden När kommer sexlusten tillbaka efter amning?
  • Anonym (jj)

    Jag förstår ångesten. Hade inte heller nån större lust medan jag ammade (lite över ett år). Tvivlade också på vårt förhållande, tyckte synd om partnern och skämdes samtidigt för tappad sexlust. Det där med att vänta iaf 4-6 veckor med att ha sex efter förlossningen kändes som ett hån.

    Men det har blivit bättre, mest faktiskt för att barnet är äldre, kan vara hos mor och farföräldrar osv. så att jag och mannen haft barnfri tid att hitta tillbaka till varandra. Det är skönt att inte ha extra hormoner i kroppen, de har satt all världens käppar i hjulet sen graviditetens start.

    Vi hade sex några gånger innan bara för att, men efter att barnet fyllt 1 så gick torkan över så att säga. Vi pratade mycket, kollade på film tillsammans, kramades och så under tiden för att iaf hålla lite liv i förhållandet.

    Prata med din man, stressa inte upp dig utan försök att njuta av erat barn och amningen, har ni en stabil relation löser det sig.

  • Mrs Okänd

    Jag hade mycket lust trots att jag helammade ett bra tag så det har ju inte alltid en sammanhang. Däremot så hade jag inte lika stor lust till att kramas och vara nära på det sättet för när bebisen inte behövde mig var det skönt att sitta helt själv...eller hur man skall förklara det. Men för mig brukar det vara bra att tänka på hur det känns att ha sex.

  • Anonym (ingen lust alls)
    Anonym (jj) skrev 2015-01-19 11:37:42 följande:

    Jag förstår ångesten. Hade inte heller nån större lust medan jag ammade (lite över ett år). Tvivlade också på vårt förhållande, tyckte synd om partnern och skämdes samtidigt för tappad sexlust. Det där med att vänta iaf 4-6 veckor med att ha sex efter förlossningen kändes som ett hån.

    Men det har blivit bättre, mest faktiskt för att barnet är äldre, kan vara hos mor och farföräldrar osv. så att jag och mannen haft barnfri tid att hitta tillbaka till varandra. Det är skönt att inte ha extra hormoner i kroppen, de har satt all världens käppar i hjulet sen graviditetens start.

    Vi hade sex några gånger innan bara för att, men efter att barnet fyllt 1 så gick torkan över så att säga. Vi pratade mycket, kollade på film tillsammans, kramades och så under tiden för att iaf hålla lite liv i förhållandet.

    Prata med din man, stressa inte upp dig utan försök att njuta av erat barn och amningen, har ni en stabil relation löser det sig.


    Tack för att du delade med dig.. Skönt att höra att det kan ordna upp sig.. Just nu känns det så himla avlägset. Det jobbiga är väl att min sambo börjat tröttna..själv lider jag ju egentligen inte. Men han förstår inte, och pressen gör ju inte saken bättre.. Jag vill ju inte sluta amma endast för att få tillbaka sexlusten..!
  • Anonym (jj)
    Anonym (ingen lust alls) skrev 2015-01-19 17:10:32 följande:

    Tack för att du delade med dig.. Skönt att höra att det kan ordna upp sig.. Just nu känns det så himla avlägset. Det jobbiga är väl att min sambo börjat tröttna..själv lider jag ju egentligen inte. Men han förstår inte, och pressen gör ju inte saken bättre.. Jag vill ju inte sluta amma endast för att få tillbaka sexlusten..!


    Jo jag förstår verkligen, man lider ju inte av att inte ha sex när man inte känner sexlust. Vad jobbigt att din partner inte förstår, jag antar att du har pratat med honom om detta en hel del.

    När jag var deprimerad tidigare, långt innan graviditeten, sa jag till mannen att han fick ha sex med andra mest för att lätta på mitt samvete för att jag inte hade nån lust alls. Som tur var så ville han inte men såna desperata tankegångar hade jag.

    Jag har egentligen inga andra råd att ge förutom att tex försöka få upp lusten på egen hand först. Att sluta amma garanterar ju inte att lusten kommer tillbaka. Och som Okänd sa att tänka på sex, läsa erotiska noveller osv.

    Hur var erat förhållande innan graviditeten? Och under graviditeten?

    Sexlusten sitter i hjärnan så det kan vara värt att undersöka om det finns andra psykiska hinder. Kanske hjälper det din partner att se att du iaf gör något för att hitta tillbaka till lusten? Lycka till!
  • Anonym (ingen lust alls)
    Anonym (jj) skrev 2015-01-20 01:40:57 följande:

    Jo jag förstår verkligen, man lider ju inte av att inte ha sex när man inte känner sexlust. Vad jobbigt att din partner inte förstår, jag antar att du har pratat med honom om detta en hel del.

    När jag var deprimerad tidigare, långt innan graviditeten, sa jag till mannen att han fick ha sex med andra mest för att lätta på mitt samvete för att jag inte hade nån lust alls. Som tur var så ville han inte men såna desperata tankegångar hade jag.

    Jag har egentligen inga andra råd att ge förutom att tex försöka få upp lusten på egen hand först. Att sluta amma garanterar ju inte att lusten kommer tillbaka. Och som Okänd sa att tänka på sex, läsa erotiska noveller osv.

    Hur var erat förhållande innan graviditeten? Och under graviditeten?

    Sexlusten sitter i hjärnan så det kan vara värt att undersöka om det finns andra psykiska hinder. Kanske hjälper det din partner att se att du iaf gör något för att hitta tillbaka till lusten? Lycka till!


    Ja sådana saker har jag också sagt, att han får ha sex med andra.. Rätt galet när man tänker efter! Men det är ju för att ta bort en del av pressen.

    Problemet med olika mycket sexlust har vi haft nästan från början, och jag har haft mycket mindre lust än honom under hela graviditeten och nu efteråt.. Så sammandraget är det ju lång tid. Det blir ett moment22 där tjat och press minskar lusten ytterligare.. Usch just nu känns det hopplöst.

    Idag fick jag dock mensen tillbaka vilket kändes ganska bra faktiskt.. Då är väl amningshormonerna inte lika dominerande längre kan man hoppas. Vet inte om det hör ihop..
  • Anonym (ingen lust alls)

    Nån mer? När kom sexlusten tillbaka för er? När ni slutade amma.. Eller när mensen kom tillbaka..?

  • Anonym (2barnsmamma)

    Sitter lite i samma båt. Sonen är 5 månader och vi har haft sex enstaka gånger, typ mest på test. Jag har oxå lite dåligt samvete och skuldkänslor men känner oxå "jag har varit gravid i 9 månader, tryckt ut en unge ur vaginan, ger av min mjölk, och nu är bebisen fastklistrad på mej dygnet runt, give me a break!!" Skulle aldrig få för mej att låta honom ligga med andra för att han inte har tålamod att vänta!! Nejdu. Detta är andra barnet så jag vet att sexlusten kommer tillbaka, såsmåningom.

  • Anonym (Hmm)

    Bara läst din rubrik och svarar - aldrig verkar det som!

  • Anonym (Hmm)

    Nu läste jag din trådstart, ammade mitt barn till 10 mån! Vi har haft sex ända sen hon var 3 veckor..men lusten..nja den verkar aldrig bli densamma......

  • MammAmma

    För mig har det dröjt tills mensen kommit tillbaka, så ca ett år med alla barnen. Har dock ammat över ett år, med god marginal, med alla fyra, men efter att kroppen kommit igång igen så har sexlusten kommit tillbaka sakta men säkert ändå.

  • isolande

    Min kom tillbaka asap efter avslutad amning. Innan dess hade vi sex, men det var torrt och mer för hans skull....

    Jag är väldigt glad att lusten kom igen, det kändes som att den delen av mig dig för alltid när jag blev gravid. Men jag hade fel :)

  • Anonym (ingen lust alls)

    Nu har jag slutat amma..och mensen är tillbaka... Men fortfarande NOLL sexlust, verkligen ingen lust överhuvudtaget.. Tänker aldrig på sex, vill inte alls vara nära min sambo..känns helt hopplöst. :(

Svar på tråden När kommer sexlusten tillbaka efter amning?