• linnhedenstedt

    HUR LÄNGE FÅR EN 14 ÅRING VA UTE

    Det är så att jag för ett halv år tillbaka förstörde för mig själv (gjorde alltså så att mina föräldrar ej litar på mig) men nu har jag skärpt till mig och bestämde mig för nån/några månader sen en förändring vilket jag står fast vid. Jag FÖRSTÅR att dom inte litar på mig och jag FÖRSTÅR att dom är rädd om mig och älskar mig o allt som inkluderar. Men eftersom jag själv ville/vill ändra på mig måste dom ju låta mig också, alltså bevisa! Och ja dom har släppt på tyglarna sakta men säkert, men otålig (som vilken 14:åring som helst) som jag är orkar jag inte vänta mer. Jag själv känner att jag är mogen nog för att ränna ute hela nätterna och ta ansvar för vad jag ger mig in på i dagsläget, men dom är inte på långa vägar i samma tankar.
    Det är 10 som gäller. De beslut jag tog för 6 månader sen tyckte jag va de bästa beslut jag tog osv, vilket mina föräldrar såg då inte var rätt, som jag NU inser, så jag antar att de beslut jag tar nu som jag tycker är bra för mig inte alls stämmer in egentligen.. Men till den hela frågan:

    Jag vill, nästa helg sova hos en killkompis och sedan gå på en fest, men notera att jag INTE vill dricka. Han är en av de typerna som får va ute hur länge han vill, och som jag uppfattat det så bryr sig inte hans mamma om vad han gör riktigt.. 
    Men i alla fall, jag vill sedan gå hem med han den tiden han ska gå hem och sova där! Men mina päron lär ju inte tro ett dugg på att jag inte kommer dricka och dom lär ju va hur nervösa som helst över att släppa mig på natten och dom lär väl va skräckslagna över att jag ska gå på fest som 14:åring, men jag vill så gärna detta men vet inte HUR på bästa sätt jag ska lyckas övertala mamma o pappa!! jag skulle lätt kunna ringa/sms varje timma, säga gata o hus nummer säga vilka jag ska va med, alltså bara jag får va med mina vänner liksom umgås.. men det ser ganska hopplöst ut just nu! Därför skulle jag vilja ha tips över hur ni ser på saken och hur du som förälder skulle reagera om du var i min familjs situation (om du kan fantisera dig in i den situationen).

  • Svar på tråden HUR LÄNGE FÅR EN 14 ÅRING VA UTE
  • Lindsey Egot the only one

    Min son får vara ute till åtta på vardagarna och elva på helgen om han inte sover över hos någon kompis. Då gäller deras tider. Men inget rännande ute. Då får han komma hem och sova. Ni är så pass unga att ni behöver ett fast handlag även om det kan kännas jobbigt när man vill känna sig vuxen och fri. Hade du varit min dotter, jag har fyra döttrar. Så hade du inte fått sova över hos någon kille. Och min son får givetvis inte sova över hos nån tjej. Det är ni alldeles för unga för. Och jag hade inte godkänt att mina barn hade fått sova över hos folk som inte bryr sig om sina barn utan låter dom ränna ute hela natten. Fjorton år och vill vara ute hela natten, gå på fest och sova hos en kille. Nä där har min gräns gått för länge sedan faktiskt. Lyssna på dina föräldrar och kanske du kan gå på festen men komma hem istället och låt dina föräldrar hämta dig kanske. Och bevisa att du inte kommer dricka,

  • Scoops

    Jag hade sagt 20:00 och jag tycker att de visat dig stor tillit genom att säga 22! Tänk såhär: Den som gapar efter mycket.... Ja, du kan säkert resten av ordspråket. Tycker att dina föräldrar verkar väldigt rimliga och verkar lita på dig av det du beskriver.

  • zemer

    När min dotter blir 14 års så kommer hon absolut inte få gå på några fester (spelar ingen roll om hon inte dricker eller inte, dricker någon där så kommer hon inte i närheten). Möjligen att hon på helgen får va ute till 23 om jag vet vart hon är och med vem och alltid svarar i telefonen.

  • frumamma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-01-19 01:15:08 följande:

    Min son får vara ute till åtta på vardagarna och elva på helgen om han inte sover över hos någon kompis. Då gäller deras tider. Men inget rännande ute. Då får han komma hem och sova. Ni är så pass unga att ni behöver ett fast handlag även om det kan kännas jobbigt när man vill känna sig vuxen och fri. Hade du varit min dotter, jag har fyra döttrar. Så hade du inte fått sova över hos någon kille. Och min son får givetvis inte sova över hos nån tjej. Det är ni alldeles för unga för. Och jag hade inte godkänt att mina barn hade fått sova över hos folk som inte bryr sig om sina barn utan låter dom ränna ute hela natten. Fjorton år och vill vara ute hela natten, gå på fest och sova hos en kille. Nä där har min gräns gått för länge sedan faktiskt. Lyssna på dina föräldrar och kanske du kan gå på festen men komma hem istället och låt dina föräldrar hämta dig kanske. Och bevisa att du inte kommer dricka,


    De får inte sova över hos det andra könet för att..? Om de nu är homosexuella då?
  • viseversa

    Spelar ingen roll hur mogen DU anser dig vara. Du är fortfarande 14år vilket är ett barn i mina ögon. När mina döttrar/som blir 14 kommer inte dom heller få vara ute hela nätterna. 10 är en bra tid i den åldern. För man ÄR INTE MOGEN när man är 14 även fast du tror det.

  • viseversa
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-01-19 01:15:08 följande:

    Min son får vara ute till åtta på vardagarna och elva på helgen om han inte sover över hos någon kompis. Då gäller deras tider. Men inget rännande ute. Då får han komma hem och sova. Ni är så pass unga att ni behöver ett fast handlag även om det kan kännas jobbigt när man vill känna sig vuxen och fri. Hade du varit min dotter, jag har fyra döttrar. Så hade du inte fått sova över hos någon kille. Och min son får givetvis inte sova över hos nån tjej. Det är ni alldeles för unga för. Och jag hade inte godkänt att mina barn hade fått sova över hos folk som inte bryr sig om sina barn utan låter dom ränna ute hela natten. Fjorton år och vill vara ute hela natten, gå på fest och sova hos en kille. Nä där har min gräns gått för länge sedan faktiskt. Lyssna på dina föräldrar och kanske du kan gå på festen men komma hem istället och låt dina föräldrar hämta dig kanske. Och bevisa att du inte kommer dricka,


    Håller med! Mina döttrar skulle ALDRIG få det heller när dom blir 14år. Inte min son heller. För jag vet vad som kan hända.
  • jagärjagvemärdu

    När jag var 14 var min tid 20.00 på vardagar och 21.00 om jag var hemma hos en kompis (umgicks mest med 2 kompisar varav den ena bodde på andra sidan gatan och den andra 1 min promenad bort). På helgerna (när man hängde ute) så var det 22.00, men om vi ringde och frågade kunde våra mammor sträcka sig till 23.00 så länge de visste var vi var och att vi var tillsammans.

    Såklart fanns det undantag, som alla hjärtans dag som jag spenderade med min första pojkvän, då jag fick komma hem 00.00 trots att det var en vardag.

    Första festen var någon månad innan jag fyllde 14, och våra föräldrar hade vetat om den sedan månader tillbaka. Hade fått pengar till nya kläder också haha. Här tror jag främst att det handlade om att man körde med öppna kort, berättade en tid innan, minst någon vecka. Framför allt handlade det om att jag gick med min bästa kompis, en väldigt lugn tjej som mina föräldrar gillar, och att min mamma kunde bolla med hennes mamma. Lite så "får hon så kanske min dotter också får" och att de kom fram till gemensamma regler. Hämtning även om festen låg nära, inte sova borta osv (för att kolla så man inte druckit).

    Min första "kompisnyår" firade jag när jag var 15 år gammal och det fungerade på liknande sätt, min mamma pratade med mina två kompisars mammor och kom fram till gemensamma regler. Jag och den ena kompisen (inte den lugna) hade redan haft vår första fylla ett halvår tidigare, så att vi skulle dricka alkohol var nog ganska underförstått. Lycka till :)

  • MadHatter

    Fråga om du får gå på festen om dina föräldrar hämtar dig en viss tid. Då får dina föräldrar se såväl att du är nykter som vilka fester du går på.

    Känner dina föräldrar ens killen du vill sova över hos? Känner de dem som har festen?

    Jag skulle gissa att det är ytterst få 14-åringar som får "ränna ute hela nätterna" även om de inte brutit ett förtroende (eller vad det nu är du har gjort).

  • Fjärilslarv

    jag hade 20 på vardagar och 21 på helger under förutsättning att jag svarade i min mobil, inte drack. Jag var dock gängets mamma, så min mor var inte orolig. Jag hjälpte andra hem, ringde deras föräldrar och så. vid 15 års ålder fick jag vara ute hur länge jag ville under förutsättning att jag inte rökte eller drack och alltid svaradei telefonen. min mamma var ovkså noga med att alltid säga att kom hem, vad du än har gjort och hur myket du än har druckigt så är du alltid välkomen hem. ring mig om du behöver hämtas. hon brukade dessutom alltid ringa och kolla läget innan hon gick och lade sig för att sova, och då sa hon igen att kom alltid hem.

    ursäkta stavfelen.

  • Fjärilslarv

    under förutsättning att jag varken rökte eller drack något någonsin skulle det stå.

  • Lindsey Egot the only one
    frumamma skrev 2015-01-19 07:07:17 följande:
    De får inte sova över hos det andra könet för att..? Om de nu är homosexuella då?
    Ja du tänk om!

    De får inte sova över hos folk vi inte känner och om nu ungen skulle vara homosexuell så blir de iaf inte gravida som fjortonåring.
  • linnhedenstedt
    Scoops skrev 2015-01-19 01:27:42 följande:

    Jag hade sagt 20:00 och jag tycker att de visat dig stor tillit genom att säga 22! Tänk såhär: Den som gapar efter mycket.... Ja, du kan säkert resten av ordspråket. Tycker att dina föräldrar verkar väldigt rimliga och verkar lita på dig av det du beskriver.


    Tänkte på en grej här.. Du skrev att du ej tillåter ditt barn sova hos en tjej osv, visst jag förstår dig och det är flertal föräldrar som inte tillåter det MEN:


    VEM har sagt att din son/vilken 14 åring som helst ska ligga med den här tjejen? Ibland fattar jag inte VUXNA människor och föräldrar som inte ens kan ge en bekväm tanke till sitt barn när det gäller sex?
    Jag tror faktiskt de flesta 14:åringar känner sig mer redo än vad ni vuxna vill tänka på.
    Har inte ni vart unga? Har inte ni haft vilda fantasier? Har inte ni tänkt så att hjärnan spricker? På just sex.. Som ska vara en naturlig sak i vårat samhälle, något som är fint och något som är speciellt.
    Men om vi säger så här, det är ni som är våra förebilder det är ni som formar att sex är något icke förståeligt när du uttrycker dig på det sättet du gör?
    De flesta runt tonåren skulle känna sig MYCKET mer bekväma med sex om ni/du istället formar det att det är en fin sak i livet du kommer få leva med i resten av ditt liv så gör det rätt och gör inte dumma misstag du i slutändan kommer ångra.
    Kan man inte bojkotta det här med åldern? Ålder på sex är lika dant som att säga att det är ålder på att besöka universums finaste plats.. låter det ens rimligt?? Och tolka inte det här fel... men jag tror faktiskt en 12 åring fattar själv att det inte är smart att ligga med en kille i den åldern. 


     


    Plus har vi inte kommit längre i utvecklingen än så här? 


    Om en tjej och en kille ligger med varandra blir det ett jävla liv?
    "Åå nej.. nu kommer jag ju att bli mormor och min dotter/son kommer få ett barn när den är 14 år herregud nej det här går inte."
    Vad tror ni själva?
    Tror ni att bara för att det motsatta könet har sex blir det ett barn? Tror ni verkligen vi har så lite vett att VI INTE VET att det blir ett barn om vi inte skyddar oss?
    Vi får alltså inte sova över med de andra könet pga att ni tror att vi ska ligga som då leder till en bebis?
    Fattar ni nu hur jag menar med att ni lägger upp sex som något dåligt? 


    Vi säger så här istället


    Två som är homosexuella sover över, det är lika stor chans för dom att ha sex som oss som är sexuellt attraktiva av det motsatta könet.
    Men dom får sova över? Eller? Var det inte så du sa "om nu ungen skulle vara homosexuell så blir de iaf inte gravida som fjortonåring." Det är bara sjukt tycker jag jag fattar inte poängen?


    Slutsats: Vi som inte är homosexuella får inte sova över, för vi ska tydligen ligga med h*n och det kommer ploppa ut en bebis för att h*n skulle SOVA hos det motsatta könet som då var denna människans KOMPIS (lägg märke till kompis)
    medans homosexuella får sova över hos varandra och det kvittar om de har sex för att då kommer det åtminstone inte ut en bebis?

Svar på tråden HUR LÄNGE FÅR EN 14 ÅRING VA UTE