• Äldre 19 Jan 11:42
    2554 visningar
    7 svar
    7
    2554

    Dumt att bli ssk? Vad tycker ni som har facit?

    Jag är högskoleutbildad inom ekonomi och har jobbat som ekonom i ca 10 år. Har bytt jobb ett antal gånger och har en bra lön och arbetsuppgifter i nivå med min utbildning. Det finns utvecklingsmöjligheter både på mitt nuvarande jobb och i nya tjänster på nya arbetsplatser som jag skulle kunna söka. Jobbet är på dagtid, med lite övertid vissa perioder men inte värre än att man orkar med (har dessutom övertidsersättning).

    På pappret låter det väl rätt ok? Men i princip sedan dag 1 (alltså i ca 10 år) har jag tyckt att det är så vansinnigt TRÅKIGT. Med undantag för ett fåtal gånger då det har glimmat till. Men resten av tiden.... jag är inte speciellt intresserad av verksamhetsutveckling och bokföringsbiten... ja, har man lagt en budget, gjort en momsredovisning eller en periodisering har man gjort dem alla.

    Det finns ingen kreativitet, jag sitter mest still vid min dator, det är repetativt och när jag väl träffar människor så är det i ekonomimöten där vi ska dra ned på kostnader och dissikera budgetar. Jag skulle kunna stå ut i 30 år till pension men känner att jag sakta kvävs. Hur många fler ekonomjobb ska jag gå igenom innan jag vågar säga till mig själv att det blev fel?

    Som barn var drömmen att jobba på sjukhus och den drömmen har aldrig riktigt försvunnit. Läkare är uteslutet pga min ålder och rätt medelmåttig plugghjärna (skulle aldrig ens komma in på utb) - men sjuksköterska?

    Då är frågan - är det vär att ge sig in i den svängen av usel lön, neddragningar, helgjobb, slit, ansvar? Kommer jag att längta tillbaks till mina intetsägande Excelfiler när man läser om vårdpersonal som gråter på toaletten eller inte hinner äta lunch? Eller kommer jag känna att jag äntligen får göra något meningsfullt och ta det onda med det goda? Kommer jag att värdesätta mitt tråkiga jobb som trots allt har lediga helger, jular, somrar när jag blir inringd mitt i semestern och känner lojaliteten mot slitande kollegor?

    Finns det någon som gått ungefär samma väg och vill dela med sig? Eller någon annan ssk? Har läst här att många syrror sökt sig bort från vården och jag vill inte skönmåla bilden av vårdyrket. Men NÅT måste jag göra!

  • Svar på tråden Dumt att bli ssk? Vad tycker ni som har facit?
  • Äldre 19 Jan 11:49
    #1

    Glömde skriva att jag är intresserad av kroppen, anatomi, läkemedel, hur allt hänger ihop, psykologi och relationer. Samt att jag verkligen trivs med att få hjälpa människor, att ge av mig själv. Jag har alltså inte bara hittat på vårdyrket utan tror att jag skulle trivas (har jobbat mycket inom hemtjänsten/med gamla).

  • Äldre 19 Jan 14:51
    #2

    Har jobbat som ssk i ett och ett halvt år. Trivs bra med mitt jobb men jag kommer inte jobba som ssk hela livet. Jag jobbar dagtid, måndag till fredag vilket är jätteskönt och tjänar bra. Dock känner jag att jag vill utvecklas mer, kommer troligtvis gå vidare på forskning.

    Eftersom du är ekonom så har du stora chanser att gå vidare och bli chef över någon avdelning. Värt att prova om du är trött på ditt jobb!

    Lycka till

  • Ambula­nsliv
    Äldre 20 Jan 14:38
    #3

    Har du ambitioner så finns det ju 100 vägar att gå som ssk. Med din ekonomiutbildning i botten kan du ju säkert kombinera yrkena i framtiden. 
    Med mål och ambitioner så kan du komma långt som ssk och slippa jobbar jul och dessutom få bra betalt. Helt beroende på vad du letar efter för utmaningar. 
    Nån gång måste ju dessutom botten var nådd och det måste gå uppåt. Frågan är väl bara när
    Vad har du i lön nu?

  • Äldre 21 Jan 21:48
    #4

    Tack för era svar! Skönt att höra att det finns folk som trivs med jobbet. Tycker att det står så mycket om folk som vantrivs, bloggar där man spyr galla över landstinget osv. Det gör att jag drar öronen åt mig lite.

    Min lön idag är 35 000 kr, jobbar inom det offentliga. Är nöjd med den lönen för de knop jag gör. Men visst skulle jag kunna ha mer i lön om bara ambitionen och intresset för en ekonomkarriär fanns där..... tyvärr gör det ju inte det.

  • Eisa
    Äldre 25 Jan 11:00
    #5

    Det enda man kan göra är att följa sitt hjärta. Praktiska detaljer löser sig efter vägen.

    Life is about passion.

    Lycka till!

  • Äldre 11 Sep 22:10
    #6

    Hej Anna!

    Delar din bakgrund o drömmer om att göra ngt annat än ek kalkyler. Finns mkt som lockar med ssk yrket men också en del som skrämmer (stress, arbetsvillkor etc). Hur har det gått för dig vågade du följa ditt ???

    Mvh

    Marie

  • Äldre 11 Sep 22:11
    #7

    ...följa ditt hjärta, skall det stå.

Svar på tråden Dumt att bli ssk? Vad tycker ni som har facit?