• Äldre 19 Jan 11:42
    2554 visningar
    7 svar
    7
    2554

    Dumt att bli ssk? Vad tycker ni som har facit?

    Jag är högskoleutbildad inom ekonomi och har jobbat som ekonom i ca 10 år. Har bytt jobb ett antal gånger och har en bra lön och arbetsuppgifter i nivå med min utbildning. Det finns utvecklingsmöjligheter både på mitt nuvarande jobb och i nya tjänster på nya arbetsplatser som jag skulle kunna söka. Jobbet är på dagtid, med lite övertid vissa perioder men inte värre än att man orkar med (har dessutom övertidsersättning).

    På pappret låter det väl rätt ok? Men i princip sedan dag 1 (alltså i ca 10 år) har jag tyckt att det är så vansinnigt TRÅKIGT. Med undantag för ett fåtal gånger då det har glimmat till. Men resten av tiden.... jag är inte speciellt intresserad av verksamhetsutveckling och bokföringsbiten... ja, har man lagt en budget, gjort en momsredovisning eller en periodisering har man gjort dem alla.

    Det finns ingen kreativitet, jag sitter mest still vid min dator, det är repetativt och när jag väl träffar människor så är det i ekonomimöten där vi ska dra ned på kostnader och dissikera budgetar. Jag skulle kunna stå ut i 30 år till pension men känner att jag sakta kvävs. Hur många fler ekonomjobb ska jag gå igenom innan jag vågar säga till mig själv att det blev fel?

    Som barn var drömmen att jobba på sjukhus och den drömmen har aldrig riktigt försvunnit. Läkare är uteslutet pga min ålder och rätt medelmåttig plugghjärna (skulle aldrig ens komma in på utb) - men sjuksköterska?