• Äldre 19 Jan 14:15
    1185 visningar
    4 svar
    4
    1185

    Ingen mens på 1 år efter p-piller stopp

    Hej!


    Skall försöka hålla detta kort,
    det är nämligen såhär att för 1 år sedan slutade jag med mina p-piller (trionetta 28) som jag användt dagligen i 7-8 år. 


    Jag och min sambo var överrens att vi ville försöka få barn Januari 2014 men har inte fått min mens (inte en enda droppe) på 1 år nu. Jag kontaktade en gyn efter 6 månader, hon kollade och sa att allt såg normalt ut, skrev ut en kur med Primolut Nor som jag åt i 10 dagar, fick då en blödning efter ett par dagar som varade lika länge som en vanlig mens. 


    Efter detta hände ingenting, jag hörde av mig till närmsta gyn ca 3 månader senare vilket var en annan gynekolog jag fick träffa, han kollade och såg ingen aktivitet alls, men nämnde att mina äggstockar var något förstorade (jag tänkte direkt PCOS), de tog blodprov som inte visade någonting onormalt. Han skrev ut Provera till mig att äta i 12 dagar, vilket jag gjorde men fick ingen blödning alls av detta. Ringer honom och ber om att få testa Primolut igen som fungerade sist. Har även fått Pergotime utskrivet, men som jag inte kan använda förens jag får blödning. Nu har jag precis slutat den kuren sedan 2 dagar tillbaka o hoppas jag får blödning...

    Det känns så hopplöst att det har gått ett helt år nu, och inget händer. Nu är min fråga till er, är det någon som varit i samma situation? Som har fått vänta i över 1 år på mensen och isåfall, kom den naturligt eller vad hände?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Ingen mens på 1 år efter p-piller stopp
  • Äldre 3 Feb 20:55
    #1

    Jag är i en liknande situation som du. Slutade i januari 2014 med p-ring och hade innan dess tagit p-piller sedan 2007 (Neovletta, Cilest, Yasmin). Tog kontakt med gyn efter 6 månader och fick genomgå flera hormontest, alla visade på bra normala värden och gyn sa att äggstockarna troligtvis bara "somnat".Jag fick Provera+ Pergotime (enkelkur), blev ingen blödning eller ägglossning. Fick då övergå till Provera+ Gonal-f (sprutor) och fick till två mogna äggblåsor, tog ägglossningsspruta (ovitrelle), dessvärre fick jag mens sen redan efter 9 dagar. Mensen kom sedan inte igång av sig själv utan nu är jag inne på min andra sprutbehandling och ska snart ägglossa en äggblåsa som stimulerats fram. Om inte det funkar blir det ytterligare en gång och annars IVF. 

  • Äldre 4 Feb 22:44
    #2

    Tack för ditt svar!

    Jag fick testa primolut nor nu istället som jag fick i somras och fick mens av dem pillren. Jättekonstigt så provera inte gav mig någon. Har precis för en vecka sen ca tagit Pergotime o har fått höjning av östrogen enligt digital ägglossningstest. Men inte säker på riktig ägglossning än. Testar fortfarande. Ska dit på tisdag o testa mina värden o se om jag hr fått ägglossning. Så man är ju klart lite nervös...

    Hoppas det går vägen för dig!! Lycka till! :)

  • Skogsh­edvig
    Äldre 16 Jul 23:45
    #3

    Hej!

    Vet att detta är en lite gammal tråd, men känner igen mig exakt i det du beskriver!!! Jag åt trionetta 28 i 10 år, slutade äta dem nov 2014 för att bli gravid, och nu i juli 2015 har jag fortfarande inte haft mens en enda gång. Har varit hos gyn en gång som kunde konstatera att mina ägg ligger på rad, och att äggstockarna var något förstorade. Troligtvis PCOS alltså. Men gyn tyckte det var för tidigt att säga. Ska på utredning efter sommaren, har inte fått nån tid än. Hur har det gått för er??

  • Äldre 20 Jan 16:10
    #4

    Såg ditt meddelande nu, vet ej om du är aktiv längre.

    Men jag fick hjälp med hormonsprutor (gonal-f) och insemination började nov-15. Gjorde 3 inseminationer och blev gravid 2 av 3. Fick missfall andra försöker. Tredje blev jag gravid med min dotter som föddes november 2016.

    Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Ingen mens på 1 år efter p-piller stopp