• Fana

    Någon vars bebis/barn förfrusit något?

    Ursh jag skäms och känner mig som världens sämsta mamma. Jag misstänker att jag har lyckats förfrysa min 4 mån gamla dotters kinder. 

    För en vecka sedan var vi ute i 40 min i -14 grader. Det snöade. Bebis satt i bärsjalen mycket väl påklädd men kinderna stack fram... Sedan dess har hon varit röd om kinderna, mycket tydlig avgränsade områden på varje kind. Senaste dagarna har jag känt att hon är hård i kinderna, först typ knölig men nu har hon liksom som en tjock kaka innanför huden på varje kind. Tycker nog att det röda börjar skifta lite i lila nu. Hon blir ledsen om jag trycker på kinderna. 

    Jag har pratat med bvc och de sa att man inte gör något åt förfrysning, så det behöver inte kollas upp.

    Någon som har erfarenhet av förfrysning? När går det över? Kan något hända? Kan det typ bli infektion eller nåt? Hur länge har det hållit i sig? Hur känslig är man kommande månader/år/resten av livet för kyla?

    Stackars skrutt! 

  • Svar på tråden Någon vars bebis/barn förfrusit något?
  • Emmask

    Samma hände min nyligen, lika gammal och liknande situation. Det röda gav sig efter 4-5 dagar. BVC säger att vi inte kan göra något och att vi kan räkna m att det kan vara mer känsligt för kyla i många år. Jag väljer att vara glad att det inte blev värre (dvs vitt)!

  • Maddi

    Skaffa bakalava, dom skyddar lite mer än bara en mössa. Inte mycket, men något bättre.

  • cosinus

    Hon är inte bara torr då, luften blir ju extremt torr när det är kallt ute och några av mina barn har blivit så relativt omgående i kyla utan att det blivit för kallt.

    Hårt, rött, torrt. Har ibland hjälpt att smörja med mjukgörande typ miniderm men på ett av barnen blev det stora torra fläckar över hela kroppen på vintern när hon var mindre. Alltså även där huden inte varit exponerad för kylan. Dessa fösvann lagom till midsommar ungefär varje år.

  • Fana

    Nej vi har inte heller sett något vitt på kinderna.

    Ja vi får skaffa baklava. Får bara se till att den inte blir blöt av dregel. 

    Kan det vara bara torrhet som gör att hon har typ en halv cm tjock "kaka" i varje kind? 

  • cosinus
    Fana skrev 2015-01-20 13:00:13 följande:

    Nej vi har inte heller sett något vitt på kinderna.

    Ja vi får skaffa baklava. Får bara se till att den inte blir blöt av dregel. 

    Kan det vara bara torrhet som gör att hon har typ en halv cm tjock "kaka" i varje kind? 


    Ja det tror jag, dottern fick stora torrfläckar som kändes hårda och och lite som en kaka med sprickor i.

    Tror tyvärr aldrig jag fotade och nu har hon inte de problemen längre.

    Påminde lite om såna här utslag, inte klockrent men det var så nära jag kunde komma iaf :) pdg.ofsen.com/img/i603.jpg

    Jag har själv förfryst öronen rätt rejält när jag i ett anfall av fåfänghet cyklade några km utan mössa i -20. Det gjorde om som satan när de tinade upp och hettade och var jätteömma 2-3 dagar efteråt men aldrig att de blev hårda inuti eller så.
  • Fana

    Haha, känner igen den där fåfängan. Nylonstrumpbyxor i midvintern osv. ;)

    Nu har det gått nästan 2 veckor sedan dottern förfrös kinderna och de tjocka kakorna inuti kinderna har övergått till knölar snarare. Det röda är fläckvis mer lila med skiftningar av grått/svart. Hon är inte lika öm längre. Ursh, otäckt, kommer ha jättestor respekt för kyla framöver!

Svar på tråden Någon vars bebis/barn förfrusit något?