• Anonym (sasja­)
    Äldre 19 Jan 20:39
    1083 visningar
    1 svar
    1
    1083

    "Testa" glutenfritt

    Hej,
    min sambo var till läkaren för en vecka sedan med vår son snart 3 år pga att han i ett halvår klagat på att han har ont i magen samt att han slutat gå upp i vikt och längt (gått ner en kurva på vikt och 1,5 kurva på längd) sen han var 1,5.
    Hans mage är ofta uppsvälld som en ballong. Vi har själva tänkt tanken att det kanske kan vara gluten.
    Läkaren gav oss som råd att testa glutenfritt ett tag. Han skrev ut ett intyg till dagis.

    Min fråga, är det verkligen ett korrekt sätt att reda ut ifall ett barn har glutenintolerans? Borde man inte kunna testa med ett blodprov först?
    Vi fick inte heller något erbjudande om att träffa en dietist inte heller någon information om någon uppföljning. Har det verkligen gått rätt till? Borde man inte bli remitterad någonstans om man tror att det är celiaki? Jag känner mig helt uppgiven.

  • Svar på tråden "Testa" glutenfritt
  • Äldre 25 Jan 13:17
    #1

    Hej! Ett barn med magvärk som varat längre tid och som även har minskat i vikt och längd bör bedömas av läkare. Det du beskriver bör resultera i att glutenprover samt allmänt blodstatus tas på ditt barn.
    Symtom på magvärk kan ha många orsaker. Allt ifrån förstoppning som är den vanligaste orsaken men också allergier eller att barnet är oroligt för något. Att barnet inte växer som det ska är ett tecken som bör tas på allvar och utredas vidare.
    Jag råder er att snarast ta kontakt med läkare för ny bedömning.
    vänliga hälsningar
    Anitha

Svar på tråden "Testa" glutenfritt