• Anonym (Svensk?)

    När blir man svensk?

    Hur många generationer måste gå för att en person med invandrarbakgrund ska räknas som svensk. Mina föräldrar är invandrare från mellanöstern. Jag är född i Sverige men betraktas inte som en svensk. Kommer mina barn betraktas som svenskar? Mina barnbarn? Jag har hört att det ska gå ca 4 generationer tills man betraktas som ex. svensk.

    Jag har ju kompisar som har mor eller farföräldrar många generationer bak i tiden som är valloner, belgier, etc. och dessa kompisar till mig betraktas som svenskar idag, och de kallar sig själva svenskar. Jag tänker mig även svenskarna som bott i usa i generationer. Dessa svenskar kallar väl sig amerikaner?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 01:45
    En till fundering: Låt säga att mina barn, barnbarn, barnbarns barn osv osv.... alla skaffar sin en partner från min kultur. I flera generationer kommer alla mina barn, barnbarn etc. se ut som mellanöstare då... Gör det någon skillnad i svaret på ifall man är svensk? Dvs...hur stor betydelse har utseendet i frågan?

  • Svar på tråden När blir man svensk?
  • Anonym (Jorå)

    Varför betraktas du inte som svensk? Är det en känsla du har eller säger folk det?

    Av det du skrev anser jag dig som svensk.

  • Anonym (Latina)

    Jag skulle säga 4 generationer. Förutsatt att den du skaffar barn med är svensk. Att era barn skaffar barn med svenskar, osv.

    Min pappa är chilenare, mamma svensk. Jag är född i Sverige och min pappa har bott i Sverige i 40 år.
    Jag ser mig som 50% chilenare, 50% svensk.

  • Anonym (Latina)
    Anonym (Latina) skrev 2015-01-19 22:30:47 följande:

    Jag skulle säga 4 generationer. Förutsatt att den du skaffar barn med är svensk. Att era barn skaffar barn med svenskar, osv.

    Min pappa är chilenare, mamma svensk. Jag är född i Sverige och min pappa har bott i Sverige i 40 år.
    Jag ser mig som 50% chilenare, 50% svensk.


    Ska tillägga att min dotter är 75% latina, 25% svensk (då hennes pappa är latino).
  • Anonym (Latina)
    Anonym (Latina) skrev 2015-01-19 22:32:26 följande:
    Ska tillägga att min dotter är 75% latina, 25% svensk (då hennes pappa är latino).
    Vi strävar inte efter att bli svenska eller latinos.
    Fick man välja skulle jag vilja vara kines eller japan (de är i regel mer intelligenta). Ser ingen skillnad i finhet mellan svenskar och latinos, amerikaner eller engelsmän, osv.


  • Anonym (Italien)

    Spelar det någon roll egentligen? Själv föddes jag i Italien men har spenderat stora delar av mitt liv i Sverige. Om min dotter helt skulle förkasta sitt italienska arv skulle jag bli ledsen, visst hon har aldrig bott där på riktigt men likväl är det en del av henne. 

  • Anonym (Latina)
    Anonym (Italien) skrev 2015-01-19 22:43:59 följande:

    Spelar det någon roll egentligen? Själv föddes jag i Italien men har spenderat stora delar av mitt liv i Sverige. Om min dotter helt skulle förkasta sitt italienska arv skulle jag bli ledsen, visst hon har aldrig bott där på riktigt men likväl är det en del av henne. 


    Förstår inte detta med att vilja vara helsvensk. Har man en utländsk förälder så är man inte helsvensk. Varför förneka?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Latina) skrev 2015-01-19 22:47:00 följande:
    Förstår inte detta med att vilja vara helsvensk. Har man en utländsk förälder så är man inte helsvensk. Varför förneka?
    Det är väl en åsiktsfråga, personligen tycker jag man är svensk när man slutat reflektera över svenskars egenheter. När det man tyckte var annorlunda är vardag. När landet är "hemma".

    Och är man född här, ja då har man förmodligen alltid varit hemma här och är därmed svensk.
  • Muslimsktjej

    Skaffa barn med en svensk, så skaffar era barn barn med svenskar osv osv osv tills hela släkten består av blonda blåögda svenskar. Då tror jag ni räknas som svenskar.

  • Anonym (Italien)
    Anonym (Latina) skrev 2015-01-19 22:47:00 följande:
    Förstår inte detta med att vilja vara helsvensk. Har man en utländsk förälder så är man inte helsvensk. Varför förneka?
    Var i mitt inlägg tolkade du in något om att jag vill bli sedd som helsvensk? Tvärtom, jag ser mig som en italienare som är uppvuxen i Sverige och värnar starkt om mitt italienska kulturarv. 
  • SupersurasunkSara

    Intressant fråga.

    Jag började fundera på vilka jag betraktar som svenskar. Att vara svensk medborgare gör en ju till svensk egentligen.

    För mig är man nog 'riktig' svensk när man talar svenska i första hand och sitt/sina föräldrar eller farföräldrars hemlands språk i andra hand, även hemma. När man är integrerad i det svenska samhället.

    Men jag får nog fundera mer på det. För egen del spelar det inte så stor roll var man kommer ifrån så länge man respekterar andra och inte försöker tvinga på andra sina egna åsikter.

Svar på tråden När blir man svensk?