• mami91

    Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten

    Instämmer ni (andra feminister och mammor)?

    Jag resonerade såhär inför vår FL:

    Jag(mamman) är den som riskerar min kropp och får gå igenom graviditeten med all dess krämpor - alltså bör jag få första tjing på att bestämma hur FL ska delas upp. Allt annat vore orättvist i mina ögon. 

    Jag tycker även att den andra föräldern ska vara hemma under längre period för att ta ansvar för det gemensamma barnet men jag tror att föräldrarna själva vet vad som är bäst för familjen och inte staten. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:10
    Känner att jag måste specificera: Kvinnan själv kan endast veta hur lång tid hon behöver med sitt barn efter en förlossning eftersom hon är den som genomgått förlossning och graviditet. Läkare, partner, staten eller barnet kan aldrig avgöra detta. Behöver hon ta 3 år eller en vecka ska ingen kunna tvinga henne till annorlunda.

    När hon är klar tycker jag absolut pappan ska få göra som han vill också, och så får man dela upp dagar och ersättning hur man vill.

    Så att säga att man kan komma överens om när en kvinna är färdig med FL är orimligt.
  • Svar på tråden Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten
  • Fagerlund

    Helt korrekt - feminism betyder att kvinnorna ska bestämma över barn och familj, inte männen. Jämlikhet är överskattat.

  • mami91

    Någon bonus med att vara just mamma måste väl finnas?

  • mami91
    Fagerlund skrev 2015-01-20 00:01:45 följande:

    Helt korrekt - feminism betyder att kvinnorna ska bestämma över barn och familj, inte männen. Jämlikhet är överskattat.


    Inte bestämma allt som har med familjen att göra men hur lång tid hon behöver för att återhämta sig efter sin förlossning kan bara vara upp till henne själv och ingen annan. 

    - Så nej, inte helt korrekt. 
  • glutten
    mami91 skrev 2015-01-20 00:03:53 följande:

    Någon bonus med att vara just mamma måste väl finnas?


    Varför då? Och vad har staten med saken att göra?
  • Aniiee

    Du får väl vara ledig med dina ungar hur mycket du vill.... Men du får själv ta konsekvenserna av det.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • mami91
    glutten skrev 2015-01-20 00:35:57 följande:
    Varför då? Och vad har staten med saken att göra?
    Bonus därför att hon offrar sin kropp som går sönder med smärta och besvär. 

    Staten därför att vissa partier vill lagstadga att föräldrarna tar ut halva var t.ex.
  • mami91
    Aniiee skrev 2015-01-20 01:54:44 följande:

    Du får väl vara ledig med dina ungar hur mycket du vill.... Men du får själv ta konsekvenserna av det.


    Ja och det gör jag ju. Men jag skulle inte acceptera att min partner försökte bestämma vad min kropp behöver efter en förlossning eller hur länge jag och mitt barn ska amma. Det är allt. 
    Men båda föräldrarna får ju ta konsekvenser av att vara hemma så bara för att jag är mamma är det ju ingen skillnad. 
Svar på tråden Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten