• Paulina P P

    Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?

    Jag hör många, främst företrädare för underklädesaffärer, säga att de flesta kvinnor har fel BH-storlek. Hur kan det stämma?

    Om jag köper en BH på Lindex tar jag den/de storlekar jag tror ska funka med in i provrummet. Om de passar köper jag och om de inte passar provar jag en annan storlek.

    Om jag beställer från nätet mäter jag och kollar storlekstabell: bystvidd minus vidd under byst som på mig blir 15 cm - alltså ska jag ha B-kupa.

    Svårare än så är det väl inte?

  • Svar på tråden Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?
  • Fia 28

    Misstänker det är främst de som går upp/ner i vikt som har fel storlekar. Antingen för att de inte tänker på att byta storlek eller inte näns köpa nytt. Eller så får de ingen hjälp från första början och helt enkelt inte vet hur en bra bh ska sitta.

  • Duckan

    Jag har fel storlek ibland eftersom min inte är helt lätt att få fatt på hos de vanliga kedjorna.

  • Duckan

    Paulina P P, ditt sätt att mäta har jag aldrig hört talas om utan jag går efter hur bh´n sitter helt enkelt.

  • Fjärilslarv

    skulle jag gå efter mått- tabell så skulle bhar sitta som tält på mig. jag har 10cm mindre i omkrets än mitt bandmått mätt med måttband. när bhn är ny så ska den knäppas på yttersta haken och då ska du få in ett finger fram och två fingrar bak.

  • Paulina P P
    Duckan skrev 2015-01-20 13:40:36 följande:

    Paulina P P, ditt sätt att mäta har jag aldrig hört talas om utan jag går efter hur bh´n sitter helt enkelt.


    Jag går också efter hur BH:n sitter. Det sättet att mäta som jag beskrev står i storleksguiden på Ellos.
  • Duckan

    Jaha, ja alltid lär man sig nåt nytt men jag förstår inte riktigt hur det ska funka för alla .

  • Paulina P P
    Fia 28 skrev 2015-01-20 13:27:06 följande:

    Misstänker det är främst de som går upp/ner i vikt som har fel storlekar. Antingen för att de inte tänker på att byta storlek eller inte näns köpa nytt. Eller så får de ingen hjälp från första början och helt enkelt inte vet hur en bra bh ska sitta.


    Så måste det vara. Jag menar, inte köper man jeans som inte passar. Man provar och köper den storlek som sitter bra vare sig det är jeans eller BH man ska köpa.
  • Fia 28
    Paulina P P skrev 2015-01-20 14:11:54 följande:
    Så måste det vara. Jag menar, inte köper man jeans som inte passar. Man provar och köper den storlek som sitter bra vare sig det är jeans eller BH man ska köpa.
    Däremot har jag hört om många som inte provar bh i affären utan bara köper och hoppas det ska passa. Kan ju tänka mej att de använder dem fastän de inte sitter helt perfekt.
  • rere88

    Många har fel storlek då alla inte vet hur en bh ska sitta när man köper den.

    Jag hade själv fel storlek o när de gav mig den jag skulle ha märkte jag stor skillnad.

    Ser ofta andra tjejer som byter om och konstaterar att mer än hälften har fel storlek.

    Man ska mäta tajt med bandet för o få rätt storlek.

    När du provar i butik skall du använda innersta haken då bhn töjer sig när man använder den. Kupan vet du är rätt om du kan hoppa, böja dig framåt osv utan att brösten hoppar ur eller att axelbandet kasar ner

Svar på tråden Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?