• Äldre 20 Jan 13:30
    1619 visningar
    10 svar
    10
    1619

    V 4+6, liten blödning utan smärta?

    Hej alla, fick gravid 1-2 förra måndagen efter två svaga men tydliga Rfsu-test.

    igår fick jag lite lätt mensvärk som kändes i etapper.

    blödde sedan lite rosa med lite blod och klumpar, utan mensvärk eller någon smärta/känningar i magen alls..

    några droppar i bindan inatt bara,

    Någon av er som var blött i vecka 5 utan smärta? som varit missfall eller inte?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden V 4+6, liten blödning utan smärta?
  • Äldre 20 Jan 13:45
    #1

    Det är till en nackdel på ett sätt att man redan i veckan 1-2 kan ta reda på om man är gravid, varpå oron ökar kraftigt. Missfallsrisken är ju fortfarande 50/50 och det är ju supersvårt att avgöra så pass tidigt om det är något att oroa sig för.

    Jag plussade också tidigt, i v.3+5 och fick i vecka 5 bruna flytningar och blev superorolig. Dom höll i sig i ca 5 dygn och avtog och blev normala igen. Ringde min BM och hon sa att det var vanligt med bruna flytningar och att jag skulle hålla koll. Så länge som inte var röda (dvs färska) fanns det inget hon tyckte jag skulle oroa mig över.

    Bokade ändå tid för VUL och fick komma v 7 och allt såg bra ut. Hjärtat slog och bebisen låg i livmodern. Är i v 9 idag och jag förstår precis din rädsla. Att blöda, trots klumpar, är vanligt men jag tycker ändå du ska kontakta din BM för ett vaginalt ultraljud om du är orolig, du får säkert avvakta några veckor du du är så tidig i graviditeten men försök att hålla ut.

    Googla inte runt, läs inte forum som får dig att må dåligt. Det är olika för alla.

  • Äldre 20 Jan 13:58
    #2

    Knappklara, tack för ditt svar!

    Saken är att detta isåfall är tredje gången av tre graviditer som jag fått missfall, och jag är bara 21 år.

    Hade ställt in mig på abort ändå då killen inte känner sig redo, och jag ska börja studera nu igen.

    Så därför har jag inte hört av mig till varken ungdomsmottagning, vårdcentral eller liknande då jag ville bestämma mig helt innan..

    Men jag är ändå orolig, för detta är första gången jag inte kännt någon smärta eller ens lätt mensvärk, så jag blev lite fundersam över vad det är som händer? :/

    Ska ringa idag och se om dem kan kolla med VUL om några veckor då :) tack!

  • Äldre 20 Jan 14:00
    #3

    Grattis till graviditeten Knappklara förresten! :)

  • Äldre 20 Jan 14:05
    #4

    Tack snälla! Jag är 29år och har inga MF bakom mig men kan förstå din sits. Jag hade inte heller ont vid mina "blödningar/flytningar" så det är så olika för alla.

    Tänk igenom ditt beslut, hur du (och din kille) vill göra. Kanske är det inte meningen att ni ska ha en bebis nu? Kanske är det? Finns tiden? Och som du säger, ni har båda andra planer. Detta är livsviktiga händelser och vilket beslut du än tar ska du känna är det RÄTTA för just DIG. Man får vara ego i dessa situationer. Ring BM, prata och du ska se att det kommer kännas bättre. Tid finns också om du vill fundera.

  • Äldre 21 Jan 13:01
    #5
    Knappklara skrev 2015-01-20 14:05:33 följande:

    Tack snälla! Jag är 29år och har inga MF bakom mig men kan förstå din sits. Jag hade inte heller ont vid mina "blödningar/flytningar" så det är så olika för alla.

    Tänk igenom ditt beslut, hur du (och din kille) vill göra. Kanske är det inte meningen att ni ska ha en bebis nu? Kanske är det? Finns tiden? Och som du säger, ni har båda andra planer. Detta är livsviktiga händelser och vilket beslut du än tar ska du känna är det RÄTTA för just DIG. Man får vara ego i dessa situationer. Ring BM, prata och du ska se att det kommer kännas bättre. Tid finns också om du vill fundera.


    Ja det är ju så.. fick tidigt missfall i vecka 4+4 sist och jag då blödde jag mer än en vanlig mens och hade väldigt ont.

    Jag har slutat blöda helt nu och har fortfarande ömma bröst.

    Borde det inte stå "gravid 2-3" eller mer om jag testar nu när jag är i vecka 6 (5+0) eller det är inte lönt? :/

    Ja precis, är det så att det inte är missfall så har vi en del att prata igenom allt.

    Tack! :)
  • Äldre 23 Jan 08:33
    #6

    Generellt borde det kanske göra det, men det kan ju också diffa på en vecka eftersom du är så tidig ännu. Hoppas du får prata med en BM och får göra ett VUL senare om du är orolig. Min barnmorska sa att symptomen kan sitta kvar i över en månad i kroppen, men att ett graviditetstest skall efter ca 7-10 dagar (efter misstränkt missfall) kunna påvisa att graviditeten avstannat. 

    Vänta i två veckor (om du kan) och ta ett test då så ska du se att det känns bättre eller som sagt, boka en tid :)

    LYCKA TILL

  • Äldre 26 Jan 13:21
    #7
    +1

    Tack för svar Knappklara, har fortsatt nu sedan i tisdes, ibland har det gått en dag utan något, sen någon dag så kommer det lite blod/rosa mellanåt vid toabesöken endast. Har inte behövt något skydd alls under denna veckan och jag har inteblött ut några klumpar heller, och absolut inget mag-ont alls på något sätt, lie bubblig och lite dragningar i livmodern men ingen smärta. Enligt min uträkning så är jag nu i v.7 om allt är som det ska..


    Har ändå vissa symptom kvar + några nya.. fattar ingenting. Ska ringa dem idag och kolla om jag kan få VUL. 


     

  • Äldre 26 Jan 13:25
    #8

    Det tycker jag du gör helt rätt i, ring direkt! Hoppas du får ett VUL lika enkelt som jag fick, tala om hur det gick sen. Lycka till!!!!!

  • Äldre 26 Jan 13:38
    #9
    Knappklara skrev 2015-01-26 13:25:53 följande:

    Det tycker jag du gör helt rätt i, ring direkt! Hoppas du får ett VUL lika enkelt som jag fick, tala om hur det gick sen. Lycka till!!!!!


    Fick VUL om 9 dagar.. jahopp, bara att vänta och se då alltså..


    Tack! :)

  • Äldre 26 Jan 13:40
    #10

    ÅH YES, all lycka till nu

Svar på tråden V 4+6, liten blödning utan smärta?