• Guavasylt

    Särskola för 6åring med autism

    Min lille kille börjar bli stor och nu är det hög tid att tänka på att lämna dagis. Vi föräldrar, nuvarande förskola (resursavdelning med hög personaltäthet och massa autisautismkompetens) och Hab är överens om att vi tänker särskola. Men hur gör vi med förskoleklass? Han känns för stor för att vara på dagis med en massa treåringar men särskolan verkar lite tveksamma att ta emot honom som sexåring.

    Hur har ni andra gjort?

    Min son kan ganska mycket, men har dålig språkförståelse och behöver mkt stöd för att kunna delta. Han behöver tät tillsyn och "fösas" rätt.

  • Svar på tråden Särskola för 6åring med autism
  • pigglet

    Här i Skellefteå finns inget alternativ som förskoleklass i särskolan. Antingen får man gå i vanlig klass, eller gå ett år till på förskolan. Jag vet inte om det ser ut så i hela landet?

    Vad som passar bäst avgör man ju från barn till barn. Det beror ju också på hur många byten av grupper och miljöer man vill utsätta barnet för, tänker jag?

  • Guavasylt

    Vi har pratat med en rektor på en särskola som nämnde att man ev kan få dispens och börja i ettan på särskolan redan som sexåring. Hoppa upp en "klass". Vanlig förskoleklass med någon mindre kompetent elevassistent känns som ett nedköp, så egentligen har vi inte ens kontaktat någon vänlig skola.

  • Mamori

    Vi valde att låta honom gå ett extra år på förskolan och skippa förskoleklass och börja direkt i ettan på träningsskola. Var jättebra Solig Visst var han lite stor i slutet på förskolan men han fick känna sig duktig och bra på saker eftersom han var äldst och det gav självförtroende.

  • Mamori
    Tines skrev 2015-01-21 17:02:20 följande:

    För att få i särskola får man inte ha bara autism, man ska även ha en utvecklingsstörning.


    Sant men det är svårt att göra intelligenstest på autistiska barn, speciellt om de är ickeverbala eller inte samarbetar. Det som räknas är vad de får på testet, inte deras potentiella intelligens. Så ett autistiskt barn som vägrar göra testet kommer räknas som underpresterande och få tillgång till särskola eftersom man tänker att barnet kommer underprestera även i skolan.

  • Guavasylt

    Jag är ganska säker på sonens utvecklingsstörningsdiagnos, men han medverkar dåligt i tester. Han är i vilket fall en udda fågel och jag grunnar på hur han ska få en så bra skolgång som möjligt.

  • Mamori
    Guavasylt skrev 2015-01-21 22:31:54 följande:

    Jag är ganska säker på sonens utvecklingsstörningsdiagnos, men han medverkar dåligt i tester. Han är i vilket fall en udda fågel och jag grunnar på hur han ska få en så bra skolgång som möjligt.


    Träningsskola? Där individanpassar de väldigt mycket och det är jättesmå klasser, 3-5 barn och nästan en lärare per barn. Mycket resurser! Vanlig särskola är bäst för barn som bara har utvecklingsstörning och inte något annat egentligen. Multidiagnoser är vad träningsskolan är bra på. Bara ett tips.
  • Jenita659

    Innan ett barn får gå i särskola görs det många tester, mental, social, pedagogisk och medicinsk. Även barn m autism kan genomföra dessa tester då det inte bara innebär frågor / uppgifter för barnet att genomföra. Ingen särskola har förskoleklass utan barnet går ofta kvar ett extra år på dagis. Sen görs alla utredningar läsåret innan det är dags att börja skolan.

    Däremot finns det speciella resursklasser i vissa kommuner för barn som enbart har autism. De barn som har lindrig utvecklingsstörning läser enligt särskolans läroplan. De barn som har måttlig och svår utvecklingsstörning går i träningsskolan.

  • Mamori
    Jenita659 skrev 2015-01-22 19:14:22 följande:

    Innan ett barn får gå i särskola görs det många tester, mental, social, pedagogisk och medicinsk. Även barn m autism kan genomföra dessa tester då det inte bara innebär frågor / uppgifter för barnet att genomföra. Ingen särskola har förskoleklass utan barnet går ofta kvar ett extra år på dagis. Sen görs alla utredningar läsåret innan det är dags att börja skolan.

    Däremot finns det speciella resursklasser i vissa kommuner för barn som enbart har autism. De barn som har lindrig utvecklingsstörning läser enligt särskolans läroplan. De barn som har måttlig och svår utvecklingsstörning går i träningsskolan.


    Dock är dessa utredningar inte så omfattande som man kan tro. Den sociala utredningen är mest bara "Har ni några problem i hemmet? Nähä, då skriver vi det här...", den medicinska är en vanlig läkarundersökning.
    Den pedagogiska är att prata med personal på förskolan och vad de tror skulle passa bäst. De kan få fylla i ett papper om vad de upplever att barnet klarar, det fr föräldrarna också göra och så jämför man.

    Jag har ett barn med autism som går i träningsskola. Han vägrade göra den mentala utredningen (dvs iq-testen) så han fick en "lindrig utvecklingsstörning" på papper som ska revideras två år senare om han då går med på att testas, men de okej:ade/rekommenderade träningsskola för honom. Särskola ansågs inte vara så bra pga större klasser och att han var så ojämn i kunskap, dvs ibland vägrar han göra uppgifter och ibland gör han väldigt svåra uppgifter. Han ligger på en hög nivå inom vissa saker och lägre på andra. Barn i vanlig särskola är oftast ganska jämnbegåvade.
  • Guavasylt

    Jag delar Mamoris erfarenhet om utredningen. Den var inte så omfattande som jag trott och Hab har inte varit aktiva i skolvalet. Känns så svårt att bestämma hur vi ska göra och eftersom vi har flera olika alternativ har jag beslutsångest.

  • Mamori
    Guavasylt skrev 2015-01-23 12:30:41 följande:

    Jag delar Mamoris erfarenhet om utredningen. Den var inte så omfattande som jag trott och Hab har inte varit aktiva i skolvalet. Känns så svårt att bestämma hur vi ska göra och eftersom vi har flera olika alternativ har jag beslutsångest.


    Jag föreslår att ni kontaktar de olika skolalterativen och åker dit och hälsar på och pratar med barnets i så fall blivande lärare, känner personkemin och så. Det kan göra stor skillnad.
  • Jenita659

    Jag delar inte er uppfattning om utredningarna, de var mkt fullständiga för min dotter. Hon observerades 4 ggr och vi träffade barnpsykolog 2 ggr samt fyllde i testet för den mentala utredningen. Den pedagogiska gjorde stödenheten ihop med förskolepersonalen och var mkt väl genomförd. Sociala så träffade vi skolkuratorn samt hon observerade dottern två ggr. Träningsskola för ngn som "bara" har autism låter fel.

Svar på tråden Särskola för 6åring med autism