• smulan777

    underhållsbidrag och avdrag

    Hej!

    Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

    Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

    Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

  • Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • FakeIsReal

    Kronor och ören. Rättvisa ut i fingertopparna.
    Be pappan köpa en uppsättning kläder då, så behöver du inte fundera mer på den saken.

  • L i n n

    Asch då.

    Jag betalar fullt underhåll, gör inget avdrag för de dagar jag har barnet, och får själv köpa allt till barnet.

    Pappan vägrar delar med sig av kläder och annat.

  • smulan777
    FakeIsReal skrev 2015-01-21 11:19:40 följande:

    Kronor och ören. Rättvisa ut i fingertopparna.
    Be pappan köpa en uppsättning kläder då, så behöver du inte fundera mer på den saken.


    Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

    Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!
  • Anonym (uhs)
    smulan777 skrev 2015-01-21 11:55:52 följande:

    Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

    Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!


    Han har rätt att göra avdrag på 1/40 av underhållsstödet för varje dygn. Det motsvarar 74% av underhållsstödet. Du får köpa kläder för de resterande 26% av underhållsstödet vilket blir 331 kronor varje månad.

    Eftersom kläder och sånt är dyrt skulle du säkert vinna ekonomiskt på att barnen bodde växelvis eftersom ni då skulle kunna dela på alla såna kostnader på ett mer rättvist sätt.
  • Anonym (Isa)

    Barnbidraget då, delar ni på det? Isåfall ska ni såklart dela på kläder också.

    Tänk på underhållet som en kostnad för mat osv först och främst, han betalar det han inte behöver lägga ut i vardagen. Bb går till kläder och aktiviteter.

  • smulan777
    Anonym (Isa) skrev 2015-01-21 12:58:06 följande:

    Barnbidraget då, delar ni på det? Isåfall ska ni såklart dela på kläder också.

    Tänk på underhållet som en kostnad för mat osv först och främst, han betalar det han inte behöver lägga ut i vardagen. Bb går till kläder och aktiviteter.



    Jag får hela barnbidraget. Han utgår från försäkringskassans 1200 kr (typ) och gör avdrag för de 11 dagarna samt för att han betalar halva förskolan. Kvar blir enligt hans uträkning 400 kr och det är det han betalar till mig. Jag betalar då alla kostnader runt barnet. Alla kläder, inne- och utekläder, skor, blöjor till förskolan, frisör, försäkring mm. (bortsett från förskoleavgiften som de sänder separat faktura på).

    Själv tycker jag det är lite snålt och då tänker jag framförallt på kläderna som vissa månad är en jättestor kostnad.
  • Anonym (glader)

    Lagen reglerar inte inköp eller fördelning av kläder.
    Lagen reglerar endast

    vårdnad boende umgänge underhåll (i denna fråga)

    han försörjer barnet med att betala underhåll.
    han har barnet visst antal dagar och har rätt att göra umgängesavdrag med1/40 del per dag.
    Det finns inget som säger vad detta avdrag ska gå till.

    Ja vissa kostnader är det större andra mindre.
    Man får hushålla med barnets underhåll för de mer ekonomisk krävande månaderna.

    Du mår bäst i att inte grubbla över hur pappan gör.

    :)

  • smulan777
    Anonym (glader) skrev 2015-01-21 14:10:35 följande:

    Lagen reglerar inte inköp eller fördelning av kläder.
    Lagen reglerar endast

    vårdnad boende umgänge underhåll (i denna fråga)

    han försörjer barnet med att betala underhåll.
    han har barnet visst antal dagar och har rätt att göra umgängesavdrag med1/40 del per dag.
    Det finns inget som säger vad detta avdrag ska gå till.

    Ja vissa kostnader är det större andra mindre.
    Man får hushålla med barnets underhåll för de mer ekonomisk krävande månaderna.

    Du mår bäst i att inte grubbla över hur pappan gör.

    :)


    Jo helt klart! :) Hade jag vart ekonomiskt oberoende hade jag sagt att vi kunde skippa underhåll helt och hållet bara för att slippa tjafset men dessvärre är inte det min situation alls!
  • Anonym (glader)
    smulan777 skrev 2015-01-21 14:50:39 följande:
    Jo helt klart! :) Hade jag vart ekonomiskt oberoende hade jag sagt att vi kunde skippa underhåll helt och hållet bara för att slippa tjafset men dessvärre är inte det min situation alls!
    Har full förståelse för det.

    Nu slipper du betala mat och andra diverse kostander för barnen under de dagar de är med pappan.


Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag