• Daimstruten

    Ge mig inredninstips för mitt avlånga vardagsrum tack

    Jag bor i ett äldre hus där vardagsrummet är avlångt och även ska innehålla matplats. Jag har ett långt fönsterparti(V) där alla fönster börjar ca 40 cm från golvet. Där finns även en utgång till altanen. Jag gillar att ha många sittplatser och vill gärna ha en hörnsoffa, men i så fall kommer jag helt blockera altandörren. Sätter jag då istället soffan på andra sidan(X) kommer vissa grannar ha väldigt bra insyn på soffplatsen. Jag föredrar nog att dom kan se min tv, hellre än mig i morgonrock.  Jag tror att en möjlighet är att ha en soffa på vägg Å, en fåtölj med ryggen åt fönstrena (V) och sen ha en soffa stående mitt i rummet, men då kanske soffplatsen känns för "avskärmad" och rummet känns mindre. 

    Ritningen är inte skalenlig, men jag har ca 1 meter mellan väggen fram till altandörren. 

    Min plan i övrigt var att sätta in matbordet i den smalare delen och därmed låta ena långsidan sitta med ryggen mot fönstret. Har en skänk som jag tänkte ha på vägg (Z). Sen hörde jag nåt om att det inte var bra att ha soffbord och matbord och samma håll i ett avlångt rum. Funderade också på att ha en fondvägg (Y), men det kanske ser konstigt ut. Vad tror ni?

    Hur hade ni gjort för att få ett mysigt vardagsrum med många sittplatser och matplats trots sin ringa storlek? Ska jag prioritera att få in ljus från fönstret (undvika blockera det), många sittplatser, eller vad?! GladGe mig alla era tips och idéer tack.

  • Svar på tråden Ge mig inredninstips för mitt avlånga vardagsrum tack
  • Ann Nelly

    Lite svårt när man inte har mått så man vet vad som får plats. Men om det får plats...
    Jag skulle ha en soffa mot vägg Å. Två fåtöljer, en på vardera sidan om soffan. Alltså en med ryggen in mot mitten av rummet och en med ryggen mot V.
    TV på vägg X (eftersom du tycker insynen är stor där).
    Och ett nätt soffbord och ett par små sidobord runt soffgruppen istället för ett stort soffbord som man måste "gå runt" för att komma till altandörren.
    Skulle göra soffgruppen lite ombonad och som en separat del i rummet.

    Absolut inte en hörnsoffa, de får rum att se mindre ut tycker jag och är inte lika flexibla när det gäller ommöblering.

    Skulle nog göra som du tänkt med matgruppen.
    Men ingen fondvägg. Nu är jag inte förtjust i fondväggar över huvud taget men just i detta fall skulle jag istället sätta upp en stor "liggande" spegel på vägg Y. Typ en sån som har spröjs (gjord av ett gammalt spröjsat fönster eller liknande). Spegeln kommer göra att den delen ser bredare ut, kommer reflektera ljuset från fönstren.
    Extra fint blir det om du har en ljuskrona över bordet med levande ljus som kan reflekteras i spegeln när du har middagsbjudningar.

  • Daimstruten
    Ann Nelly skrev 2015-01-21 13:09:35 följande:

    Lite svårt när man inte har mått så man vet vad som får plats. Men om det får plats...
    Jag skulle ha en soffa mot vägg Å. Två fåtöljer, en på vardera sidan om soffan. Alltså en med ryggen in mot mitten av rummet och en med ryggen mot V.
    TV på vägg X (eftersom du tycker insynen är stor där).
    Och ett nätt soffbord och ett par små sidobord runt soffgruppen istället för ett stort soffbord som man måste "gå runt" för att komma till altandörren.
    Skulle göra soffgruppen lite ombonad och som en separat del i rummet.

    Absolut inte en hörnsoffa, de får rum att se mindre ut tycker jag och är inte lika flexibla när det gäller ommöblering.

    Skulle nog göra som du tänkt med matgruppen.
    Men ingen fondvägg. Nu är jag inte förtjust i fondväggar över huvud taget men just i detta fall skulle jag istället sätta upp en stor "liggande" spegel på vägg Y. Typ en sån som har spröjs (gjord av ett gammalt spröjsat fönster eller liknande). Spegeln kommer göra att den delen ser bredare ut, kommer reflektera ljuset från fönstren.
    Extra fint blir det om du har en ljuskrona över bordet med levande ljus som kan reflekteras i spegeln när du har middagsbjudningar.


    Tack för dina idéer. Om jag förstått dig rätt så prioriterar du luftighet och kanske något färre sittplatser.  Ska göra en noggrann koll på måtten av olika soffor i nästa steg.

    Tyckte din spegelidé var klart intressant. En fråga bara... Hur högt ska spegeln sitta? Ska man se sig själv när man äter eller ska den sitta högre än så? Gillar lyxig/mysig inredning så en ljuskrona kan jag absolut tänka mig. 
  • Ann Nelly
    Daimstruten skrev 2015-01-21 17:38:19 följande:
    Tack för dina idéer. Om jag förstått dig rätt så prioriterar du luftighet och kanske något färre sittplatser.  Ska göra en noggrann koll på måtten av olika soffor i nästa steg.

    Tyckte din spegelidé var klart intressant. En fråga bara... Hur högt ska spegeln sitta? Ska man se sig själv när man äter eller ska den sitta högre än så? Gillar lyxig/mysig inredning så en ljuskrona kan jag absolut tänka mig. 
    Absolut luftigt men inte avskalat, det ska ändå vara mysigt. Men det blir det med matta, kuddar och gröna växter. Varma färger istället för stora otympliga möbler.

    Antalet sittplatser går att lösa på andra sätt (om man nu inte är en stor familj och därför behöver mer sittplatser).
    Jag gillar fotpallar/puffar exempelvis. De tar lite plats, skymmer inte TV eller andra delar av rummet, är lätta att flytta på vid städning etc. En fotpall till varje fåtölj blir snabbt två extra sittplatser vid bjudningar. Kan också förvandla soffan till "divan" om man vill sitta extra skönt. Men som sagt, ska man sitta många och kolla på TV ett par timmar så är det ju inte så bekvämt förstås...men räcker gott för ett avsnitt Kalle Anka på julafton :)
    Går även lägga en fin hög av stora kuddar (i fina färger) i ett oanvänt hörn (som bredvid tv'n). Funkar utmärkt för barn att sitta/ligga på framför tv'n.
    Det går ju även ha ett par enklare/billigare/nättare fåtöljer typ Poäng från Ikea stående på olika lediga hörn i huset (som i sovrum). Lätta att flytta på dit det behövs. 

    Höjden på spegeln är svårt att säga för det beror på hur stor spegeln är.
    Om det inte är någon möbel under då ska den absolut inte sitta för högt. Men den får inte sitta för lågt heller förstås. Klurigt att förklara. I fönsterhöjd ungefär eller lite högre.
    Det bästa är om man har en grunt sidobord eller något under för då kan man få upp spegeln lite utan att det ser konstigt ut. Men är det inget under så måste man som sagt sänka den lite. Jag gillar inte att sitta och se mig själv i spegeln men det är därför jag tycker de där med spröjs är bra. För då får du ljusreflektioner och gör rummet större men "bryter upp" spegelbilden så det inte blir påträngande.
    Ha även höga fina ljusstakar med levande ljus stående på skänken vid vägg Z, blicken drar sig till fladdrande ljus automatiskt så man inte "låser" blicken vid spegeln hela tiden (vilket är lätt hänt för vissa).
    Lycka till med planeringen!
  • Daimstruten

    Tackar för alla bra tips. Ska definitivt ha dom i åtanke när jag ska köpa dom nya möblera och inredningsdetaljerna. Skönt att höra att nån mer fortfarande gillar kristallkronor.

  • Anonym (Stella)

    Jag gillar första alternativet, men man behöver ju inte ha en hörnsoffa, man kan ju ha 2 st 3-sits-soffor också.Blir ju lättare att möblera om.

    Dessutom om sofforna inte är så stora, så får man kanske plats med någon/några fåtöljer/sittpuff/fotpall också.

  • Daimstruten

    Känns det inte konstigt att komma in i ett rum och ev. mötas av baksidan på en soffrygg el. då en låg bokhylla som i alternativ 1? Tänker mig att intrycket kan bli att rummet blir nån sorts fortsättning på hallen. Kanske inte alls stämmer, men jag har aldrig varit i ett hus med en sån lösning så jag har inte så mycket att gå på.

  • SupersurasunkSara

    Det blir inte samma öppenhet som om du skulle ha soffan 'öppen' mot ingången, men iom att ni vill ha två olika funktioner så blir det som ett rum i rummet.

    Letade efter bilder och hittade några men det var svårt haha.

  • Daimstruten
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-04 12:04:44 följande:

    Det blir inte samma öppenhet som om du skulle ha soffan 'öppen' mot ingången, men iom att ni vill ha två olika funktioner så blir det som ett rum i rummet.

    Letade efter bilder och hittade några men det var svårt haha.


    Tredje bilden var sjysst och säkert fyra ggr så stort som mitt vardagsrum. Skrattande
Svar på tråden Ge mig inredninstips för mitt avlånga vardagsrum tack