• Äldre 21 Jan 15:43
    1936 visningar
    5 svar
    5
    1936

    Present till 18-årig

    Min dotter vill ha dator för 23000 kr, hon gillar teknik och spel. Skulle ni köpa en så dyr present?

  • Svar på tråden Present till 18-årig
  • Äldre 21 Jan 16:04
    #1

    Jag skulle aldrig köpa en så dyr present! Hade någon av mina ungar haft mage att önska sig något så dyrt i födelsedagspresent (ens när dom fyllde 18) hade de fått en 100lapp i ett kuvert.
    Det låter hårt men en viktig sak i min uppfostran är att ungdomarna ska förstå pengars värde. 23000 är mycket pengar som man inte kan kräva att få av en annan människa!

    Du kan kanske ge henne ett bidrag till datan? Så får hon själv spara till resten.

  • Äldre 21 Jan 16:49
    #2

    Nej, det är för dyrt. Lever själv med en pojkvän som köper dyra dataprylar så vet att de kostar en del. Säger som föregående, ge henne ett bidrag eller ge henne något helt annat. Jag har också önskat mig dyrare saker men då bara fått det (som mobil eller cykel) men inte för de summorna. Det är helt orimligt att ge en 18 årspresent som motsvarar mer än en månadslön för många.

  • Äldre 21 Jan 16:54
    #3

    Är ni 5/6 stycken eller fler som är med på presenten tycker jag annars de är mer rimligt. Om båda föräldrarna, mor/farföräldrar och era syskon , kompisar vill vara med? Men att kräva de av en person eller möjligtvis två är inte rimligt om ni inte har Bill Gates förmögenheter..

  • Äldre 21 Jan 17:07
    #4

    Hon har bara mig, hennes pappa har aldrig gett henne 1 kr och flyttat från Sverige för att Försäkringskassan inte kräver honom på pengar för hans dotter. Jag tänkte köpa på avbetalning, funderar....

  • Äldre 13 Feb 21:55
    #5

    kan du skicka en länk till vad det är för dator det handlar om? om det inte är för sent redan. jag kan slå vad om att det går få en likvärdig dator för 16.000kr istället utan problem

Svar på tråden Present till 18-årig