• Nemi89

    Vi som börjar med pergotime 2015

    Hejsan!

    ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

    Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

    Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

  • Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • innebandytjej

    Hej!

    Vad konstigt att läkaren sa det? Hade du inga ägg eller var det bara att du hade stor äggstock/säck eller vad man säger?

    Min fästman och jag har precis påbörjat en utredning om PCO/PCOS och jag är 24 och på det VUL som gjorts hittills så har läkaren bara varit positiv kring allting och att det inte borde vara nått problem alls att ha PCOS utan att det går att ta hormontabletter osv. 

  • cammod

    Hejsan!!

    Blir så arg när jag hör att det fortfarande finns klumpiga läkare som säger till en kvinna att hon aldrig kommer få barn pga PCO. Att det kan vara mycket svårare att bli gravid, ja det kan jag gå med på men inte omöjligt!!

    Detta blev sagt till mig i okt 2008 efter flertal ivf som misslyckats och mitt liv krossades!! MEN!! sedan blev jag gravid naturligt och fick en underbar dotter 2010 och sedan en underbar son 2012 och blev gravid igen efter det men fick missfall 2013.

    Nu väntar jag på att nästa mens ska komma och vill med hjälp av Pergotime försöka få nr 3 :)

    Kämpa på och så på dig!! Man ska aldrig säga aldrig, det har jag lärt mig!!

  • Syster D

    Jag började med pergotime nu i januari,första omgången. 5 äggblåsor hade på dag 12 när jag gjorde vul växt! Fick komma tillbaka nu dag 15 och nu hade en av äggblåsorna tagit ledningen... 23 mm och äggblåsan som kom efter var 18 mm. Dr sa att hon tyckte vi kunde försöka, då det ena ägget nog skulle lossna närsomhelst och hinna före de andra. Är ändå lite rädd för flerbörd... Men ska försöka eftersom hon bedömde det som Ok... Kul att följas åt här! Man får alltid massa frågor och skönt att kunna bolla med folk i samma situation!

  • cammod

    Jobbigt att Pergotime är restade hos tillverkaren så det finns inte att uppbringa någonstans :( Dom vet inte när leveranserna kommer igång igen :(

  • Nemi89

    Jag gick egentligen till läkaren då för att jag fick mensen så sent, den var väldigt oregelbunden och när den väl dök upp hade jag så ont att jag inte kunde komma upp ur sängen...
    Efter at ha träffat massa olika läkare hamnade jag hos en kvinna som konstaterade att det var PCO, det såg ut som ett pärlband runt äggstockarna på ultraljudet, och att jag då aldrig skulle få egna barn vilket knäckte mig.

    Några år efter när jag skulle prova ut p-piller för att må bättre med pcon och som ett ifall att skydd när jag träffade min nuvarande fästman sa läkaren att det inte alls kommer bli problem, att det finns behandlingar nu men att vi ändå måste försöka ett år innan vi får hjälp.

    Nu är vi i det läget att vi ska på undersökning tillsammans om 3 veckor, förhoppningsvis för att få komma igång med någon behandling av något slag snart! :) känns som tiden går såå sakta... men jag hoppas att vi får hjälp och att det fungerar.

    Hur går sådana undersökningar till? får man hjälp rätt snart sedan, är det något ni tycker man ska tänka på? (jag har börjat äta folsyra för jag läste att det var bra om man försöker bli/är gravid)

    Har så mycket tankar som rör sig i huvudet 24/7 så det är underbart att prata med fler som är i samma situation, annars skulle jag prata hål i öronen på min fästman ;D

  • Nemi89

    Jobbigt att pergotime är restade?! :O
    hoppas det kommer in mer snart då.... hade hoppats på att få såna utskrivna efter undersökningen.... :(

  • Nemi89

    En fråga till, hur funkade det för er när ni slutade med p-piller?
    Jag slutade med p-piller i februari (yasmin) fick mens i maj,juni,juli,augusti och har sedan dess inte haft mens... gjorde g-test för ett par dagar sedan eftersom man inte har någon koll på när den behagar dyka upp.
    tror ni det kommer påverka något att det var längesen dessutom? Blir orolig att det är något annat fel när det är såååå lång tid sen, brukar "bara" vara ett par månader emellan.

  • cammod

    Hur det är med p-piller vet jag inte, har bara gått på det en kort period för kanske 15 år sedan.

    Ät folsyra och gärna någon multivitamin och håll koll på vikten, man har mycket lättare att lägga på sig vikt när man har PCO pga hormonobalansen :(

    När ni sedan får hjälp så försök att vara försiktigt optimistiska och ta en sak i taget, givetvis måste man hoppas och tro på det man gör men var förberedd på att det kan ta tid med saker och ting.

    Alla kvinnor med PCO är olika och ska inte dras över samma kant!!! Vissa blir gravida direkt med bara lite stimulering eller ingen stimulering alls och för en del tar det betydligt längre tid....för oss tog det 10 år tyvärr men det tog sig naturligt efter flera år av stimulering och ivf som inte funkade så man ska aldrig säga aldrig :)

  • Nemi89

    Aha okej, jo har inte heller ätit så mycket p-piller förut speciellt med tanke på vad första läkaren sa, i gamla förhållanden pratade vi bara igenom så ingen hade sjukdomar då men det kändes inte som p-piller behövdes eftersom " det aldrig skulle gå ändå"

    äter folsyra och vitamin kvinna. vikten är jag glad att jag aldrig haft problem med speciellt med tanke på pcon då många har övervikt pga det, men jag är snarare underviktig med 63kg till 180cm så det är i alla fall ett mindre problem.

    Ska försöka hålla förhoppningar, nerver, och tankar i styr och inte ta ut för mycket i förskott men ändå har man ju hoppet uppe :) längtar efter en egen liten att gosa med :)

  • Nemi89

    usch vad jobbigt att kämpa i tio år! det är jättestarkt gjort av er! och oavsett vad vi får ge igenom nu då med behandlingar, tid osv så är det ju värt det till slut :)
    vad underbart att ni fick barn efter all den tiden :)

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015