• syster yster

    Överrörliga leder

    Hejsan!

    Var hos läkaren igår för jag har haft ont i handlederna och fingrarna ett tag nu. Han sa att jag var överrörlig i lederna och eftersom jag har burit så mycket på min son i 6 månader så har det blivit en belastning och då kan man få ont. Jag är även väldigt trött i mina armar hela dagarna.
    Jag tänkte se om någon annan har samma problem som mig ?
    Jag äter tabletter nu och han rekommenderade ett handledsstöd samt gå till sjukgymnast.

  • Svar på tråden Överrörliga leder
  • Plättis

    Jag är också överrörlig, och den enda rekommendation jag fått är att träna. Eftersom musklerna måste jobba hårdare för att få kroppen att hålla ihop behöver de vara i bra form. När du tränar ska du vara väldigt försiktig med, alternativt helt låta bli, att stretcha. I och med att du är överrörlig töjer du ut bindväv och annat som ska hålla ihop kroppen, och då kan leder lättare hamna ur läge. 

    Och det är inte skönt.

  • syster yster

    Jag visste inte ens om att jag var det. Har aldrig haft några problem med det förrän nu efter graviditeten.
    Blir du med väldigt trött i armarna ? Eller vad har du haft för symtom ?

  • Surrih

    Jag har haft utredning på mina armar sen i september. Galen värk plus en märklig knöl dom först trodde var en Ganglion men det var det inte. Har enligt skiktröntgen vätska i höger handled bland senor och benen typ. Är också tydligen överrörlig. Har dock så ont i båda handleder och armbågar att dom ska röntga båda denna gång. Men dom vet ff inte vad det riktiga felet är. Ingen har sagt något om tex karptaltunnelsyndrom eller dylikt fast alla symptom stämmer in. Har fått citodon utskrivet för att klara dagarna. Bebis är 6 månader. Men iaf har en ny tid för en annan läkare nu privat för att det vanliga går så fruktansvärt segt och det är bara massa väntan.

  • Plättis
    syster yster skrev 2015-01-22 14:02:52 följande:

    Jag visste inte ens om att jag var det. Har aldrig haft några problem med det förrän nu efter graviditeten.
    Blir du med väldigt trött i armarna ? Eller vad har du haft för symtom ?


    Jag har alltid vetat att jag är överrörlig, mina fingrar går böja åt nästan alla möjliga håll och jag måste vara försiktig med att bära tunga saker eftersom det ploppat till i axlar och armbåge när jag burit hem matkassar från affären till exempel. 

    För mig är det största problemet just nu att jag ramlat och fått axeln ur läge, och eftersom den hoppade en gång hoppar den mycket lättare efter det. Väntar just nu på tid hos ortopeden för eventuell operation för att stabilisera Obestämd Tidigare har jag haft värk i händerna, och även i andra leder. Mina fötter och knän, till exempel. Ryggen också. 
  • Surrih

    Visste inte heller att jag var överrörlig för än senast hos läkaren när någon expert handläkare klämde och dona. Hur kan man liksom bara plötsligt bli det?

  • syster yster

    Nej jättekonstigt att man får reda på det när man är 32 år gammal. Iof så har jag aldrig burit på nåt så mycket som jag gjort nu det senaste halvåret. Till sist blev det kanske för mycket för kroppen.

    Känner ni med en trötthetskänsla i armarna ibland om ni burit för mycket?

  • Surrih

    Jaa dom "somnar" lätt mina armar. Jag bar mer på första barnet (7år sen) och då hade jag inga bekymmer. Har tid imorgon hos ortopeden typ den 6e läkaren så nu hoppas jag få svar vad sjutton det är som är fel. För det äe något annat än bara överrörlig men dom vet inte vad ännu..

  • Plättis
    syster yster skrev 2015-01-26 19:22:45 följande:

    Nej jättekonstigt att man får reda på det när man är 32 år gammal. Iof så har jag aldrig burit på nåt så mycket som jag gjort nu det senaste halvåret. Till sist blev det kanske för mycket för kroppen.

    Känner ni med en trötthetskänsla i armarna ibland om ni burit för mycket?


    Jag har vetat det sedan jag var liten, men då kan jag som sagt böja mina leder åt de allra flesta håll Nu är jag dessutom stelare än när jag var yngre. 

    Jo, jag blir lätt trött i armarna och i benen. Har alltid trott att det beror på att jag har dålig kondis och varit dålig på att träna, men det kan nog ha att göra med överrörligheten. Sedan typ tio-tolv år tillbaka (jag är 26) har jag haft konstant värk i kroppen, och bara för någon vecka sedan fick jag veta att överrörlighetssyndrom, alltså ganska extrem rörlighet, är nära kopplat till smärta. Min smärta började i tidiga tonåren, i den där växtspurten i högstadiet. 

    Till er som har barn är det bra att veta att det är ärftligt. Min mamma och min yngre syster har samma problem, men det tog ett tag innan vi insåg att det var exakt samma sak. Vi hade haft en helt annan utgångspunkt om vi kunnat hjälpas åt istället för att kämpa för samma sak på tre olika håll.
  • Surrih

    Nu har jag varit hos ortopeden. Han såg också att det var vätska i handleden. Dels är handleden tydligen felställd och så har jag någon Slags skada på senorna förmodligen efter ett benbrott för många många år sedan. Så ska nu röntgas igen den 2 feb båda handlederna så får snällt gå via landstinget endå för dom hade special kirurger tydligen.

  • syster yster

    Skönt att de hittade något på röntgen, då kanske de hittar vad felet ligger.

    Mina leder har börjat knaka som bara den. Både handleder, fötter och axlar.

  • Deceree1

    Här är en till som är överrörlig. Hypermobilitetssyndrom. Alltså överrörlig med smärta. Medicinerar sen flera år tillbaka och sjukgymnastik. Alltid stel när jag vaknar och fruktansvärd smärta. Blir lite bättre när jag kommer igång. Är född med detta. Men fick diagnos i 20-års åldern. Fast då hette det muskelinflammation. Dom fattade nog inte på den tiden. Är 49 nu och värken blir bara värre. Äter tramadol. Funkar ganska bra. Har provat andra läkemedel som inte funkar bra. Tex diklofenak.

  • Plättis
    Deceree1 skrev 2015-01-30 08:51:56 följande:

    Här är en till som är överrörlig. Hypermobilitetssyndrom. Alltså överrörlig med smärta. Medicinerar sen flera år tillbaka och sjukgymnastik. Alltid stel när jag vaknar och fruktansvärd smärta. Blir lite bättre när jag kommer igång. Är född med detta. Men fick diagnos i 20-års åldern. Fast då hette det muskelinflammation. Dom fattade nog inte på den tiden. Är 49 nu och värken blir bara värre. Äter tramadol. Funkar ganska bra. Har provat andra läkemedel som inte funkar bra. Tex diklofenak.


    Jag har funderat på om inte jag har samma sak. Hittade information om det när jag sökte på överluxerande axlar, och det var som en checklista över alla problem jag någonsin haft i mitt liv. Jag har haft ont i kroppen (idiopatisk muskelsmärta, muskelinflammation) sedan jag var 8-10 år gammal.

    Diklofenak har varit rena skämtet för mig med, allt det medfört är att jag sabbat magen rätt ordentligt. Så när läkarna försöker övertyga mig att ta det nu vägrar jag. Vad som helst, utom det.
  • Tutilure

    Det finns något som heter Ehlers Danlos Syndrom där man är bl.a. överrörlig.

    Har ni kollat upp det?

    Det är tyvärr inte all vårdpersonal som har kunskap om syndromet, men har man det så finns det viss hjälp att få.

    www.ehlers-danlos.se/index.php

  • Tutilure

    Jag har EDS och fick min diagnos för ett år sen, 30 år då.

    Haft värk sen tidiga tonåren och alltid varit överrörlig.

  • Deceree1

    EDS. Det stämmer in på alla punkter utom två på mig. Jag blöder inte mycket när / om jag skadar mig och mina leder hoppar inte ur led. Annars är jag böjbar hur som helst. Kan ff lägga båda benen bakom nacken och gå ner i spagat. Och är 49 år!

  • Plättis

    Det görs tydligen ingen skillnad mellan EDS och hypermobilitetssyndrom längre, vad jag förstått av allt googlande. Skillnaderna är försumbara. 

    Jag försökte fråga min läkare om det inte kunde vara EDS eftersom det kändes relativt sannolikt, men vi gjorde inte ens några tester för att utesluta det. Nu har jag en ny läkare, och jag tror jag ska vara lite mer bestämd för att få någon hjälp. Jag är snart 27 år gammal och har haft ont i hela mitt liv, det enda jag önskat mig är en diagnos som förklarar varför. 

  • syster yster

    Det som är konstigt är att jag aldrig haft problem tidigare. Inte vad jag kommer på iallafall.

    men efter 6 månaders konstant bärande av bebis hr mina leder i händerna börjat göra ont. Har även ont i fötterna sen förlossningen. Blir så trött i mina armar eller rättare sagt musklerna snabbt. Fick pronaxen utskrivet och det hhälpte mot värken men jag blev så konstig så jag vill inte ta dem. Om man har efs borde man väl märkt det tidigare eller kan värken komma bara så där vi mycket bärande?

  • Deceree1

    Jag har varit på smärtkliniken i Västervik och träffat Hanni Hattar och han sa att jag har "nästan" EDS men dom två kriterierna jag nämnde innan fattas som sagt. Läkarna kanske bedömer olika. Jag var där nu i somras. Hur som helst så har jag väldigt ont. Alltid.

Svar på tråden Överrörliga leder