• Anonym (provs­var)
    Äldre 22 Jan 15:04
    4211 visningar
    16 svar
    16
    4211

    någon som är duktig på provsvar

    Beställde hem mina provsvar och det står så här

    B-neutrofila gran [12]

    referensvärde: 1,8-6,7

    mitt är: 1,7*

    Jag hittar ingen stjärna nånstans. Någon slm förstår vad det betyder.

    sen på S-ferritin har jag 10.9. Referens är 10-291.

    Det kan inte hjälpa att äta järntabletter då? Har en massa konsroga symtom. . Det står arr jag för ett år sedan hade 38. Så det har gått ner.

  • Svar på tråden någon som är duktig på provsvar
  • Äldre 22 Jan 15:24
    #1

    Stjärnan är bara för att markera att ditt värde ligger utanför gränsvärdet, den refererar inte till något annat.

    S-ferritin är ett värde på dina järndepåer och det ligger inom normalvärdet. Det har således inte fått någon stjärnmarkering.

    Om du ska äta järntabletter eller inte kan jag inte svara på. Om inte läkare eller sköterska har tagit upp det med dig eller skrivit ut det ansågs det antagligen inte nödvändigt.
    Det är dock aldrig fel att äta mer gröna grönsaker om du vill få i dig mer järn.

  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 22 Jan 15:27
    #2

    Okej! Då är jag med. Hon sa inget om det så det betyder kanske inget att det ligger utanför referensvärdet.

  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 22 Jan 15:27
    #3

    Okej! Då är jag med. Hon sa inget om det så det betyder kanske inget att det ligger utanför referensvärdet.

  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 22 Jan 15:32
    #4

    Du vet inte vad det testet betyder?

  • Äldre 22 Jan 15:52
    #5
    Anonym (provsvar) skrev 2015-01-22 15:32:40 följande:

    Du vet inte vad det testet betyder?


    B-Neutrofila? Det är ett mått på en viss typ av vit blodkropp. Värdet kan vara lågt av en massa anledningar, virusinfektion är en vanlig anledning. Jag kan inte säga vad det betyder för just dig utan att veta mera (och du kanske inte ska delge för mycket på FL).
    Att värdet är lågt innebär att ditt immunförsvar är lite nedsatt men det lär inte spela någon roll om du inte samtidigt har någon annan immunnedsättning.
  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 22 Jan 20:22
    #6

    Tusen tack för svar! Funderade på det här med järn. Om ref är 10-291 och jag har 10.9. Är inte det rätt lågt då? Är drt farligt att äta järntabletter om man inte behöver det?

  • Äldre 22 Jan 20:27
    #7
    Anonym (provsvar) skrev 2015-01-22 20:22:46 följande:

    Tusen tack för svar! Funderade på det här med järn. Om ref är 10-291 och jag har 10.9. Är inte det rätt lågt då? Är drt farligt att äta järntabletter om man inte behöver det?


    Det har jag också funderat på. Har ofta lågt järnvärde och har börjat äta järntabletter för att jag känt mig lite trött, men undrar om det är okej att "självmedicinera' eller om man bör kolla upp värdet först...
  • Äldre 22 Jan 21:52
    #8
    Anonym (provsvar) skrev 2015-01-22 20:22:46 följande:

    Tusen tack för svar! Funderade på det här med järn. Om ref är 10-291 och jag har 10.9. Är inte det rätt lågt då? Är drt farligt att äta järntabletter om man inte behöver det?


    Ja det är i lägsta laget. Jag kan dock inte avgöra om du behöver järntabletter eller inte.
    Att äta järntabletter fast man inte är i behov kan vara farligt då alltför höga järnnivåer kan vara skadligt. Innan man börjar äta järntabletter så bör man också tänka över annan medicinering, detta även inkluderat naturmedicin, så att inte läkemedlen påverkar varandra. Rådfråga gärna vårdpersonal eller apotekare.
    Järntabletter kan köpas receptfritt på apoteket.
  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 23 Jan 05:13
    #9

    Jag har många av symtonen för järnbrist så det är ändå lite konstigt att det verkar ligga inom rimliga värden enligt läkaren. Ska man titta på nåt annat på provsvaren som är tillsammans med järn eller räcker det att kolla rakt av på järn? Läste nånstans om Hb värdet med. Det jag funderade på är om min läkare missat att det ligger så lågt.

  • Äldre 24 Jan 04:03
    #10
    Anonym (provsvar) skrev 2015-01-23 05:13:15 följande:

    Jag har många av symtonen för järnbrist så det är ändå lite konstigt att det verkar ligga inom rimliga värden enligt läkaren. Ska man titta på nåt annat på provsvaren som är tillsammans med järn eller räcker det att kolla rakt av på järn? Läste nånstans om Hb värdet med. Det jag funderade på är om min läkare missat att det ligger så lågt.


    Det finns många provvärden som är bra att titta på vid misstänkt järnbrist såsom Hb, Fe, MCV, MCHC, retikulocyter etc. Varje värde säger lite om någon delkomponent av ditt blodstatus och kan tillsammans ge en bild av vad felet kan vara och hur det bör åtgärdas.
    Värdena varierar från individ till individ. En del kan ligga lägre på järnskalan utan att må dåligt av det men du har ju symtom.
    Vad trodde läkaren att det rörde sig om? Kom ni överens om någon åtgärd eller vidare utredning?
  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 12:48
    #11

    Var på vårdcentralen för jag är så trött i mina armar och allmänt trött och hängig. Har även problem med mina leder. Hon gjorde en kroppslig undersökning och tpg blodprover men allt var bra. Så där slutade hon bry sig. Sökte då till min företagshälsovård och han sa att jag är överrörlig i mina leder vilket gör att jag är så trött i mina armar och har ont i leder. Så jag fick tabletter för värken och ska äta dem i 14 dagar och återkomma om 2 månader om det inte blir bättre.

    Problemet är att jag mår så fruktansvärt psykiskt dåligt över det här. Det tar upp mina tankar 24 timmar om dygnet och jag tycker jag hittar nya symtom hela tiden. Känns som att jag håller på att bli knäpp. Vet inte vad jag ska göra eller vända mig. Mår bara så dåligt och är så ledsen.

  • Äldre 24 Jan 14:43
    #12

    Vad tråkigt att höra. :(
    Jag förstår att det är jobbigt och det blir inte bättre att du fokuserar på det. Finns det någon du kan prata med eller något som kan distrahera dig från det?
    Om det fortsätter likadant och du inte blir bättre får du förstås söka vård igen.

  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 18:01
    #13

    Märkte idag att jag har stora blåmärken på mina ben. Vissa är jätteblå och gör ont. Hae alltid haft lätt att få blåmärken men inte så här.

  • Äldre 27 Jan 17:43
    #14
    Anonym (provsvar) skrev 2015-01-24 18:01:30 följande:

    Märkte idag att jag har stora blåmärken på mina ben. Vissa är jätteblå och gör ont. Hae alltid haft lätt att få blåmärken men inte så här.


    Hej, har varit borta ett par dagar. Om du har fått blåmärken utan att ha slagit i och fortfarande mår dåligt skulle jag rekommendera dig att söka vård igen så att de får utreda dig vidare.
  • Anonym (kolla upp)
    Äldre 28 Jan 09:34
    #15

    Nu vill jag inte skrämma dig men om du har låga blodvärden och blåmärken så ska det kollas upp.

  • Anonym (provs­var) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 08:31
    #16

    Jag var på min företagshälsovård förra veckan och de tog prover på mig. Då hade mitt järnvärde ökat till 16. Så på en månad har det gått upp men jag har intr förändrat kosten eller nåt. Är det vanligt att det pendlar så mycket?

Svar på tråden någon som är duktig på provsvar