• LillaSandy

    Vilket av dessa flicknamn är finast? Skriv gärna varför.

    Vilket flicknamn är finast och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa flicknamn är finast? Skriv gärna varför.
  • kasovi

    Jag röstar för Nora. Jag tycker att det är ett fint namn, men tyvärr rimmar det på hora. Annars hade det legat bland mina namnförslag på bebis.

    Freja är bara fult. Låter som nåt en medelålders, halvflintig, gammal hårdrockare med Tors hammare runt halsen skulle döpa sin dotter till.

    Andrea är egentligen helt ok. Det är inte fult, men påminner mig om en störig tjej från skoltiden.

    Joanna står det "fjortis" i pannan på bara.

  • Anonym (smultron)

    Av dessa namn tycker jag Nora men jag hade nog valt något annat namn. Tex Joline eller Julia.

  • IsDimma

    Andrea får det väl bli. Gillar inget egentligen. Joanna är dock allra sämst. Det är ett fult namn på alla sätt!

  • Elderberry

    Röstade på Andrea, känns starkt på nått sätt. Freja är också fint.

    Joanna känns som Johanna fast utan h, så för mig blir det tråkigt och vanligt (har 6 personer i min närhet som heter Johanna).

    Nora är inte ett namn jag tycker om, vet inte varför men för mig låter det blekt.

  • fluu

    Freja - Har svårt för. Låter så barnsligt, gillar inte ljudet, känns så uttjatat eftersom det är så vanligt från min ålder och nedåt. Fult på min dialekt.

    Joanna - Låter snipigt på något vis, lite elakt. Och eftersom Johanna är så vanligt så är det stor risk att folk kommer att höra det. Lär bli tråkigt smeknamn.

    Nora - Underbart! Vackert och damigt, men samtidigt seriöst och ståtligt. Gångbart på alla vis, inga smeknamn. Så enkelt och rent, men ändå lite eget. Klassiskt.  Topp!

    Andrea - Har något emot det. Tyvärr, eftersom det egentligen är ett jättebra namn på alla vis. Vackert och starkt. Klassiskt och gångbart. Ovanligt bland småungar, ändå rätt tidlöst. Det är något med ljudet och att det är så likt Andreas som jag har så svårt för.

    1. Nora
    2. Andrea
    3. Joanna
    4. Freja


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minza83

    Du skulle ha haft ett alternativ som hette "annat".. Jag gillar inget av namnen och kan därför inte rösta ;)

  • Hetlena

    Tänk va folk tycker olika :P
    Själv tycker jag Freja är finast och Andrea kommer tätt efter! Jättefina namn! 
    Gillar dock inte alls Nora eller Joanna. Men det är ju omöjligt att gå på andras åsikter, det skiljer sig ju så. =/

  • kasovi
    Hetlena skrev 2015-01-22 22:21:01 följande:

    Tänk va folk tycker olika :P
    Själv tycker jag Freja är finast och Andrea kommer tätt efter! Jättefina namn! 
    Gillar dock inte alls Nora eller Joanna. Men det är ju omöjligt att gå på andras åsikter, det skiljer sig ju så. =/


    Man ska välja precis det man tycker låter bäst. Det finns alltid någon som tycker att det blir fult/fint!
  • Fenna

    Jag tycker om Freja, Nora och Andrea. Jag tycker inte alls att Freja låter barnsligt, däremot ungt och trevligt. 

    Joanna är också fint, men jag tycker bättre om både Johanna och Anna.

  • Jencie

    Både Nora och Freja är två av mina favorit namn.

    Nora är sött samtidigt som det är lite kaxigt. Passar både stora och små. Dessutom gångbart världen över.

    Freja. Vet inte vad det är riktigt med det namnet jag gillar. Det är otroligt feminint och ljuvt på nått vis.

  • Jencie

    Både Nora och Freja är två av mina favorit namn.

    Nora är sött samtidigt som det är lite kaxigt. Passar både stora och små. Dessutom gångbart världen över.

    Freja. Vet inte vad det är riktigt med det namnet jag gillar. Det är otroligt feminint och ljuvt på nått vis.

  • Leonie88

    Röstade på Nora, kort och fint.

    Andrea är fint men vanligt i min generation. Joanna ser konstigt ut. Freja är för sött.

  • Letitia

    I så fall Andrea. Jag tycker inte att det heller är något särskilt vackert namn, men det är etablerat i Sverige och helt OK.

    Freja var en nordisk fruktbarhetsgudinna, förknippad med "intressanta" sexualriter... NÄ! Dessutom tror jag att många tänker på fartyget Freja i Rederiet.

    Joanna - för osvenskt. I så fall Johanna - det är alltid ett bra namn!

    Nora - onödigt att "bjuda" på ett namn som rimmar på något fult, tycker jag. Dessutom tycker jag inte att Nora i sig är fint heller, rent ljudmässigt

  • Koppkaka

    Freja är finast. Har länge gillat det.

    Nora, eh nej. Med tanke på vad man kan rimma på det så skulle jag inte utsätta ett barn för den risken.. Och ja, man kan rimma på många namn men just det som blir av Nora.. Nä.

    Andrea, påminner om mitt ex som hette Andreas. Och det var ingen bra människa.

    Joanna, nja... Funkar, men inget jag skulle döpa någon dotter till.

  • DenNamnbitne

    Nora - Finast för att det är ett mjukt men väldigt gediget och gångbart namn som ändå är väldigt speciellt.

    Freja kommer tvåa, lite för mycket modenamn för min smak. Andrea och Joanna tycker jag inte om. Johanna däremot är fint och rätt i tiden!

Svar på tråden Vilket av dessa flicknamn är finast? Skriv gärna varför.