• Anonym (Kaffedraken)

    Ettåring vaknar panikledsen

    Hej,

    Jag har en dotter på dryga året (fyllde ett den 10 dec). Hon sover väldigt bra, hela nätter sen ca 3 månaders ålder. 

    Den senaste veckan har hon varje natt vaknat runt 2, 3 på morgonen och varit panikledsen. Gallskrik som verkligen skär i hjärtat. Jag och min man har självklart tagit upp henne och lugnat henne. Hon blir tyst så fort hon är i famnen och går sedan att lägga igen ganska fort, 5 minuter eller så. 

    Jag undrar lite vad det kan vara som gör henne så ledsen? Hon har tänder på g, men när hon har ont av dem brukar hon vara ledsen längre och mycket svårare att trösta. Funderar på mardrömmar, men har läst att de inte brukar vara särskilt förekommande i så ung ålder.

    Det är absolut inget problem för oss att gå upp och lugna henne, men jag tycker så synd om henne. Så, är det någon som har några kloka idéer om vad problemet kan vara eller vad man kan göra? Eller är det bara vänta ut det som gäller?

    (Hon sover i eget rum sen hon var 6 veckor. Vägrar samsovning, kan i princip inte somna i famnen, helst inte ens med någon i samma rum. Slutade amma på eget initiativ vid ca 10 månaders ålder, får sen dess ersättning till frukost och ev. mellanmål / kvällsmål.)

  • Svar på tråden Ettåring vaknar panikledsen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det kan vara så enkelt att hon vaknar i glappet mellan sömncykler och inte kommer till ro själv. Inte ovanligt. Runt ett år händer det mycket utvecklingsmässigt med bland annat separationsångest.

    Om ni vill så kan ni ju testa med att någon av er föräldrar sover inne i hennes rum. Lätt att lägga en hand på eller så så att hon känner att ni är där och somnar troligtvis om snabbare då och hinner inte bli ledsen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-23 11:51:12 följande:

    Det kan vara så enkelt att hon vaknar i glappet mellan sömncykler och inte kommer till ro själv. Inte ovanligt. Runt ett år händer det mycket utvecklingsmässigt med bland annat separationsångest.

    Om ni vill så kan ni ju testa med att någon av er föräldrar sover inne i hennes rum. Lätt att lägga en hand på eller så så att hon känner att ni är där och somnar troligtvis om snabbare då och hinner inte bli ledsen.


    Tack för ditt svar. Jag har varit inne på det där med utveckling och att det händer mycket just nu. Hon har dessutom precis slutat sova på förmiddagarna på dagis, så nu blir det mestadels bara att hon sover på eftermiddagarna. Hon kan vakna ledsen på eftermiddagen också, men då tar jag oftast upp henne snarare än att försöka få henne att sova vidare.  

    Nu har det varit lugnt ett par nätter, så vi får se hur det utvecklar sig. Ska åka på semester i morgon och vara borta i tio dagar så då får hon oavsett sova i samma rum som vi. Men jag håller tummarna för att det varit en  tillfällig utvecklingspeak.
  • Anonym (Kaffedraken)
    cattus skrev 2015-01-27 23:50:14 följande:

    Googla på nattskräck så hittar du information


    Hej,

    Jag har läst lite om nattskräck och även pratat med en kompis vars son hade nattskräck i flera år. Det känns inte som om det stämmer - hon går snabbt att trösta och är inte okontaktbar. Sen är det tydligen inte så vanligt med nattskräck vid så ung ålder. Nåja, det har varit bättre ett par nätter nu så vi håller tummarna för att det är övergående.
Svar på tråden Ettåring vaknar panikledsen