• Knoen

    sjuk i en vecka utan mat

    Hej,

    Min fyra åring har varit sjuk i snart en vecka med hemsk hosta och hög feber som vi försöker hålla nere med Alvedon. Hon har astma också vilket är jättejobbigt för henne. Hon vill inte äta, knappt ens dricka. VI försöker allt, glass, välling, piggelin, bullar, chips (allt som hon normal älskar) men ingenting går i. Hon blir bara arg och skriker så fort något kommer nära munnen. Tvingar i henne vätskeersättning, men hon kissar så lite. Det här gör mig så himla stressad att hon inte vill äta/dricka på en vecka. Jag ser hur hon blir tunnare och tunnare för varje dag....När ska detta vända? Är det fler som har det så här just nu? På sjukhuset säger de att bara hon dricker så är det ok, men det har gått en vecka utan mat nu.

  • Svar på tråden sjuk i en vecka utan mat
  • cosinus

    Jo så är det ju, så länge de dricker så är det allt som oftast ok.

    Speciellt om hon orkar bli arg när ni försöker få i henne mat, är de riktigt dåliga orkar de inte protestera och då kan man börja bli orolig på riktigt om de inte skulle få behålla något alls.

    Den av mina som alltid matvägrar sjuk brukar behöva ganska många dagar sen han blivit frisk innan han orkar som vanligt igen just eftersom han inte ätit något på en vecka. Han brukar också ha rätt lång tid innan han är uppe i normala portioner igen. Det är jättestor skillnad mot den som alltid äter om hon så har 40 graders feber. Hon behöver vi för det första sällan ens ge febernedsättande för hon äter och dricker ändå och sen så fort hon är frisk är hon full fart. Hon är sjuk nu och visst äter hon något mindre och även hon tappar i vikt men det går som inte jämföra med den som i princip inte äter alls sjuk.

  • modsey

    visst klarar de sig utan mat, så länge de får i sig vätska och kissar. Börjar hon kissa lite och att kisset är mörkt färgat så är det en annan sak.
    Men som ovan skriver, hon orkar bli arg och det är ett bra tecken.
    Jag skulle fortsätta ställa fram isglass, cola, festis, saft etc och truga och pytsa. Kombinationen med lite salta kex, pinnar, chips etc är bra då de blir lite törstiga av saltet och då vill dricka mer.

  • Knoen

    Tack vad ni är snälla som svarar! Tror att det börjar vända nu. Till saken hör att mat är ständig kamp här hemma även om hon är frisk, så nu när hon inte äter något har hon inte så mycket att ta av...men stark vilja har hon...:) önskar att fyraåringar kom med instruktionsbok...

  • Dillis

    På apotek kan man köpa näringsdryck, tex Frebini som finns i flera smaker. Det passar bra när de inte vill äta tex pga ont i mun eller hals.

Svar på tråden sjuk i en vecka utan mat