• idaaa93

    Har fått pcos. någon annan här inne?

    Har idag fått reda på att jag har pcos.. och just nu är de mycket funderingar och känslor. Jag är jätte ledsen över att jag har de eftersom jag så gärna vill ha barn. Men känns töntigt att jag är så ledsen över de här. För de betyder ju inte att jag inte kan få barn men att de kommer o bli svårt. Finns de nån här inne som också har pcos o kan dela med sig av de lite?

  • Svar på tråden Har fått pcos. någon annan här inne?
  • familjekatt

    Hej! Jag fick diagnosen pcos för ett år sedan. Började äta p-piller för att få en mer regelbunden mens. Var jätteledsen och såg en väldigt tuff framtid framför mig med ivf och olika behandlingar framför mig. I augusti slutade jag med p-piller och vi tänkte att vi ska försöka på egen hand för man vet aldrig... Jag blev gravid på andra försöket! :)) nu är jag i vecka 18 trots att läkarna sa att jag inte kommer kunna få barn naturlig väg, MEN att jag var en bra kandidat för ivf. Jag hade redan kollat upp privatkliniker och akupunkturbehandlingar osv för att slippa stå i oändligt långa vårdköer för ivf. Så mitt tips är FÖRSÖK!

  • Jasmin Karlsson

    Hej.
    Jag förstår att du är ledsen men det är ju inte hopplöst! Det kan ta längre tid men många med PCOS får ju barn ändå! Själv har jag en son tack vare IVF, lyckades på första försöket! Vi med PCOS har bra ägg av bra kvalitet, vi ska bara få dem att släppa också! Man har mycket större chanser än andra barnlösa med andra problem. Man kan få mycket hjälp av sjukvården.
    Man kan göra mycket själv också som att äta bra, motionera osv. för att det ska bli bättre.

  • Jasmin Karlsson
    idaaa93 skrev 2015-01-24 18:55:04 följande:

    Tack för svar! Men är de inte jätte dyrt med ivf behandling?


    Om det är första barnet är det gratis, annars måste man göra privat och då kostar det men har inte riktigt koll på hur mycket.
  • idaaa93

    Okej. De är skönt o veta. Men får man bara gratis ett försök eller? Hur gammal måste man va?

  • idaaa93

    Okej. Ja de är ju inte nåt som man kanske skulle ha råd med tyvärr om man inte tar lån. Eller spara under en tid

  • familjekatt

    Ja det kostar ofantligt mycket pengar att skaffa barn oavsett ivf eller ej.

    Gåvor och läs om ivf på.tex sophiahemmets hemsida, där står bra info.

  • familjekatt

    Oj det där med nedre åldergräns vågar jag inte svara på. Men ska kan göra via landstinget så finns lite andra regler, tex att man ska ha ett stabilt förhållande sedan minst 2 år tillbaka, vara sambos och att man aktivt försökt få barn i minst ett år.

  • vera

    Jag har också PCOS och har blivit gravid "naturligt" två gånger (första blev MF). Vill få ett syskon nu men då jag inte verkar ägglossa naturligt särskilt ofta har jag fått Letrozol utskrivet efter att först ha kollat lite blodprover och ultraljud. Hoppas på barn i år! :)

  • Dakine
    Hej, 

    2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

    Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

    Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 


    Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
  • idaaa93

    Jag äter också prover. Började för 4 far sen.mår illa som fan med dem :/ efter de så ska jag få ta prover o så. Jag ska idag på möte itrim för de rekommenderade bm för mig. Så min resa börjar väl o ta fatt också. Jag hade inte heller haft mens sen okt 2014.

  • Dakine
    idaaa93 skrev 2015-01-26 11:23:53 följande:

    Jag äter också prover. Började för 4 far sen.mår illa som fan med dem :/ efter de så ska jag få ta prover o så. Jag ska idag på möte itrim för de rekommenderade bm för mig. Så min resa börjar väl o ta fatt också. Jag hade inte heller haft mens sen okt 2014.


    Okej, så du har ätit provera i 4 dagar? Hur många tabletter äter du varje dag och hur många dagar ska du äta dem? 

    Jag skulle bara äta dem en kur tror jag, och sen när mensen kommer ska jag börja med pergotime direkt. Vad skulle du på för prover? 

    Jobbigt att må illa :( 
  • idaaa93

    Jag ska äta dem i 10 dagar. En tablett om dan. Sen när jag börjar blöda så ska jag ringa för dem ska ta prover för o kolla vad jag har för hormoner tror jag och sen göra en till gyn undersökning med vul. Och hon prata om pergotime o metformin. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa till mig för de blev så mycket i huvudet när jag va där.. ja de är skit jobbigt. Tar alltid tabletten vid 11 på dan o illamåendet kommer på kvällen

  • Dakine
    idaaa93 skrev 2015-01-26 12:10:02 följande:

    Jag ska äta dem i 10 dagar. En tablett om dan. Sen när jag börjar blöda så ska jag ringa för dem ska ta prover för o kolla vad jag har för hormoner tror jag och sen göra en till gyn undersökning med vul. Och hon prata om pergotime o metformin. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa till mig för de blev så mycket i huvudet när jag va där.. ja de är skit jobbigt. Tar alltid tabletten vid 11 på dan o illamåendet kommer på kvällen


    Okej. Till mig sa de ingenting om några prover, men antar det kan vara olika. Jag skulle bara se till att blödningen som kommer är ganska rejäl och att jag då kan ta pergotime från dag 5 i blödningen. 

    Man kanske ska ta tabletten senare på dagen så illamåendet kommer när man sover? 
  • idaaa93

    Okej. Ja jag fundera på de men man kanske måste ta den samma tidpunkt varje dag eftersom de är som p-piller. Jag kommer ihåg när jag åt de så skulle man ta dem vid samma tidpunkt

Svar på tråden Har fått pcos. någon annan här inne?