• Anonym (TS)

    TVILLING Abort 12+5

    Kommer troligen göra abort och undrar om du har erfarenhet av relativt sen abort och/eller av tvillingabort?
    Jag kommer troligen ha passerat 12+0 (ej fåt tid än). Vill nog göra kirurgisk men hör gärna argument och tankar runt båda sätten. Hur var det för dig? OBS! Vill inte ha fakta a la vårdguiden, bara era erfarenheter.

  • Svar på tråden TVILLING Abort 12+5
  • Anonym (nja)

    Efter vecka 9 bör man göra kirurgisk för sin egen skull.....

  • Anonym (TS)

    tack nja! ja, jag vet ju mkt lite om abort men igår när jag var på kliniken verkade det som att båda är alternativ iaf till 11+6, så då blev jag förvirrad. Har tänkte hela tiden att kirurgiskt är "mindre uselt alternativ", inte minst för att det är två 

  • Anonym (TS)

    alltså - de sa att båda är likvärdiga alternativ ett tag framöver, sen följer 1v där kir.abort är enda alternativet och sedan 2stegs.

  • Anonym (TS)

    puffar för fler erfarenheter av tvillingaborter, någon? 
    eller är det så ovanligt...

  • Anonym (Varför)

    Vet att detta inte har med träden att göra.. Men varför ska du ta bort dina barn?

    För att du önskade ett barn istället för två?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Varför) skrev 2015-01-23 15:23:16 följande:

    Vet att detta inte har med träden att göra.. Men varför ska du ta bort dina barn?

    För att du önskade ett barn istället för två?


    Tack för att du skrev, svarar gärna. Det är inget lätt beslut, jag har faktiskt inte bestämt det helt och har flera kuratorssamtal framför mig, men den främsta anledningen är att om jag behåller så blir jag ensam med 3 barn.
    Någonstans vet jag att jag skulle klara det, men jag vet inte om jag är beredd att betala det höga priset - riskgraviditet som jag kommer gå igenom själv samtidigt som jag har en 5-åring att ta hand om själv, skola in på skola i höst osv. Jag har ingen familj eller släkt, ev. ett par vänner som kan ställa upp men det blir extremt sällan och finner ingen säkerhet i det - det är ju mina barn,mitt beslut o mitt ansvar så det ligger på mig.
    Men jag blir alltså ensamstående på det mest ensamma sätt man kan tänka sig.
    Jag har ingen familj i landet, pappan har sagt tack o hej och även om han kan betala för barnen så är det också det enda han tänker göra (vilket han även gjort med vårt första barn). Det skrämmer mig, och då tänker jag inte (bara) egoistiskt, jag vet hur det är att vara ensam med ett barn, det är inte lätt  - för barnen heller.
    Förlåt för långt rörigt svar.
  • Anonym (..)

    Gör du en abort så sent blir det inte en kirurgisk utan en 2 stegs abort som det heter. Fram tills dess kan du göra båda, ,en efter är det endast två steg. Första steget är att få en tablett för att avstanna graviditeten och den då 2 dagar senare spenderar du en viss tid på sjukhuset för att fostrena ska komma ut, pratar timmar inte dagar med en tid Har ingen erfarenhet av tvillingabort. Men lycka till!

  • Thotis90

    Efter v.12+6 (11+6 på vissa ställen) kan man inte göra en kirurgisk abort då det kan skada livmodern. Jag gjorde en abort i v.14+1 för 7 år sedan och jag ficke föda ut fostret, precis som vid en vanlig förlossning.


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (TS)
    Anonym (..) skrev 2015-01-23 16:30:47 följande:

    Gör du en abort så sent blir det inte en kirurgisk utan en 2 stegs abort som det heter. Fram tills dess kan du göra båda, ,en efter är det endast två steg. Första steget är att få en tablett för att avstanna graviditeten och den då 2 dagar senare spenderar du en viss tid på sjukhuset för att fostrena ska komma ut, pratar timmar inte dagar med en tid Har ingen erfarenhet av tvillingabort. Men lycka till!


    Hej,
    Tack för svar!
    Tanken är att göra snarast, och de har lovat att jag inte ska behöva vänta till när tvåstegs är ett tvång. Jag har "gott om tid" rent fysiskt, men inte psykiskt.

    Problemet är att alla sjukhusen är överfulla och inga tider finns så jag vet att jag kommer att vara runt v.11-12 innan det sker. Fick en tid 10 feb - när jag tog kontakt förra veckan! Det var det tidigaste de hade men då är jag fortf i tid - undviker alltså tvåstegs hur jag än gör.

    Så frågan är "Finns någon med erfarenhet av kir (el med.) abort av tvillingar INNAN tvåstegs är ett måste?"
  • Anonym (TS)
    Thotis90 skrev 2015-01-23 18:14:43 följande:

    Efter v.12+6 (11+6 på vissa ställen) kan man inte göra en kirurgisk abort då det kan skada livmodern. Jag gjorde en abort i v.14+1 för 7 år sedan och jag ficke föda ut fostret, precis som vid en vanlig förlossning.


    Hej! Tack för ditt inlägg. Som sagt, tvåstegs kommer inte bli aktuellt för mig (så länge jag inte får komplikationer, vilket jag säkert kommer få) men iaf i dagsläget är både med. och kir.abort alternativ, bara att jag föredrar kir.abort (trots att jag kan mkt lite om det).
    Men jag har fått båda alternativen, med. abort kan bokas tidigare, kir.abort kommer ske senare men alltså innan tvåstegs måste ske.

    Finns det någon här som har erfarenhet av kir (el med) abort av tvillingar - innan tvåstegs är ett krav?

    tacksam för all hjälp
Svar på tråden TVILLING Abort 12+5