• Anonym (Mamma­)
    Äldre 24 Jan 11:24
    2207 visningar
    19 svar
    19
    2207

    Hur förklara att man vill vara själv på förlossningen?

    Är gravid med vårt tredje barn. Första förlossningen var han med på, men andra satt han utanför och väntade och fick komma in direkt efter.
    Jag var mycket lugnare vid andra och det kändes mycket bättre att få vara själv, han är stressen själv och jag känner bara mer och mer att jag vill inte ha honom med på nästa heller, men vet inte hur jag ska förklara det.
    Efter andra så pratade vi mycket om det och båda var överens om att det är det bästa, men nu har han bestämt att han vill vara med på den här ändå och så är det med den saken..

    Vill inte behöva känna stress inför förlossningen, jag vill att han sitter utanför men han verkar helt ha glömt vad vi sagt tidigare :(

  • Svar på tråden Hur förklara att man vill vara själv på förlossningen?
  • Anonym (Me)
    Äldre 24 Jan 11:36
    #1

    Nu är det du och inte han som ska föda och det är klart att du ska göra det som känns bäst för dig i den situationen. Det är väl ingen rättighet att vara med på en förlossning. Han aka ju vara där för att stötta dig och resulterar hans närvaro tvärtom i att du känner dig mera stressad så ska han ju inte vara med. Säg som det är och var bestämd.

    Jag känner själv igen det där. Att ha med min man i förlossningsrummet var det värsta jag kunde göra. Han var uppstressad och stod och tjatade på mig hela tiden att vara lugn. Sa hela tiden till mig 'skrik inte' 'lugna ner dig nu'. Kändes som att jag fick en utskällning där. Nä nästa gång tar jag med mig nån annan.

  • Anonym (elakt­)
    Äldre 24 Jan 11:36
    #2

    Elakt av honom att inte lyssna till dig! Det är du som ska kämpa och behöver goda förutsättningar.

    Kanske ni kan prata med mödravården om det? Han skulle behöva fundera över varför det är så viktigt för honom att vara med. Vill han stötta? Uteslutet, du blir ändå inte stöttad. Vill han se ögonblicket när bebisen ser ljus för första gången? Varför skulle det ögonblicket vara viktigare än första gången han ser bebisen t.ex 2 min senare?

  • Äldre 24 Jan 13:49
    #3

    Hur skulle det funka om han kom in när barnet föds?

    Och alltså inte för att "hjälpa till" under själva förlossningen?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (mamma till fyra)
    Äldre 24 Jan 14:36
    #4

    Kvinnor har ju fött barn sen urminnes tider utan att männen varit närvarande vid förlossningen, så det klarar väl födande kvinnor av idag också. Min man har varit med vid våra fyra barns födelse. Jag har aldrig sett det som att hans enda uppgift varit för att stötta mig, utan mest för att vi tillsammans skulle få uppleva våra barns födelse.

    Det finns ju en del kvinnor som inte vill ha sina män där, liksom det finns en del män som inte vill vara med. Eftersom det är kvinnan som föder så är det ju hon som måste få bestämma. Tycker ändå synd om de män som vill men inte får. Inte mycket de kan göra åt det tyvärr.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 14:13
    #5

    Första förlossningen gick så snabbt så barnet var på väg ut när vi kom in, så det var inte mycket mer än det.. Men den där halvtimmen jag krystade var fullt tillräcklig för att inte vilja ha honom med i fortsättningen.. 
    Han lyssnar inte alls, han säger bara åt mig att sluta oroa mig.

  • Äldre 25 Jan 14:23
    #6

    Kan ni inte komma överens om att han håller sig i bakgrunden och håller tyst, tror du han skulle klara det. När min första föddes var pappan sen och kom 5 minuter innan bebisen var ute, helt ok. Andra gången var han med från början, fy fan. Några ordentliga tillsägelser fick han att hålla tyst å backa undan så jag kunde koncentrera mig, men till sist fattade han i alla fall

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 14:26
    #7
    nokla skrev 2015-01-25 14:23:20 följande:

    Kan ni inte komma överens om att han håller sig i bakgrunden och håller tyst, tror du han skulle klara det. När min första föddes var pappan sen och kom 5 minuter innan bebisen var ute, helt ok. Andra gången var han med från början, fy fan. Några ordentliga tillsägelser fick han att hålla tyst å backa undan så jag kunde koncentrera mig, men till sist fattade han i alla fall


    Fungerar inte, när han är stressad går det inte att nå fram alls.. Första förlossningen var jag övertygad att han skulle slita av mig handen, hade jag inte varit så snäll hade jag slapat till honom.
  • Äldre 25 Jan 14:27
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-25 14:26:05 följande:

    Fungerar inte, när han är stressad går det inte att nå fram alls.. Första förlossningen var jag övertygad att han skulle slita av mig handen, hade jag inte varit så snäll hade jag slapat till honom.


    Men om han får komma in först när typ halva huvudet är ute då?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 14:28
    #9
    Donum skrev 2015-01-25 14:27:40 följande:
    Men om han får komma in först när typ halva huvudet är ute då?
    Jag vill inte ha honom där... Och med min historik lär han bara ha sekunder på sig att öht komma in när förlossningen gått så långt..
  • Anonym (Taski­gt)
    Äldre 25 Jan 14:56
    #10

    Jag tycker faktiskt det är elakt att utesluta pappan från förlossningen om han vill vara med. Det är trots allt hans barn också , inte bara ditt. För många pappor är det en stor sak att se sitt barn födas. Varför ska vi kvinnor ta ifrån dom rätten att närvara.? Sen undrar jag hur man kan känna sig obekväm med att ha mannen med? Vad är det då för typ ni skaffat barn med? Som sagt man är 2 om att få barn så i detta fallet får man inte vara så egoistisk.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 15:04
    #11
    Anonym (Taskigt) skrev 2015-01-25 14:56:05 följande:

    Jag tycker faktiskt det är elakt att utesluta pappan från förlossningen om han vill vara med. Det är trots allt hans barn också , inte bara ditt. För många pappor är det en stor sak att se sitt barn födas. Varför ska vi kvinnor ta ifrån dom rätten att närvara.? Sen undrar jag hur man kan känna sig obekväm med att ha mannen med? Vad är det då för typ ni skaffat barn med? Som sagt man är 2 om att få barn så i detta fallet får man inte vara så egoistisk.


    Det är jag som ska föda, hur jag mår och känner mig under förlossningen påverkar barnet, så nej, jag ser det inte som att vara egoistiskt.
    Det handlar inte om att vara obekväm med honom i sig, jag hade inte velat ha med någon som stressar mig på samma sätt som han.
    Är det inte minst lika egoistiskt att han insisterar på att vara med när det bara är för hans skull och inte för min eller barnets?
  • Anonym (Taski­gt)
    Äldre 25 Jan 15:12
    #12
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-25 15:04:19 följande:

    Det är jag som ska föda, hur jag mår och känner mig under förlossningen påverkar barnet, så nej, jag ser det inte som att vara egoistiskt.

    Det handlar inte om att vara obekväm med honom i sig, jag hade inte velat ha med någon som stressar mig på samma sätt som han.

    Är det inte minst lika egoistiskt att han insisterar på att vara med när det bara är för hans skull och inte för min eller barnets?


    Jo det är egoistiskt och taskigt att säga nej. Du beskriver bara dina egna känslor här. Inte pappans ett dugg....... Försök tänka dig in hur han känner när du säger nej!
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 15:15
    #13
    Anonym (Taskigt) skrev 2015-01-25 15:12:39 följande:
    Jo det är egoistiskt och taskigt att säga nej. Du beskriver bara dina egna känslor här. Inte pappans ett dugg....... Försök tänka dig in hur han känner när du säger nej!
    Mina känslor ja, det är hur jag mår som spelar in i hur förlossningen går.
    Han var med på första fast jag var skeptisk, han bevisade att jag hade rätt i att han inte är något stöd öht, snarare tvärtom.
  • Äldre 25 Jan 15:34
    #14
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-25 14:28:36 följande:

    Jag vill inte ha honom där... Och med min historik lär han bara ha sekunder på sig att öht komma in när förlossningen gått så långt..


    Det kan ju vara värdefulla sekunder för honom att få vara med när barnet föds.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 15:35
    #15
    Donum skrev 2015-01-25 15:34:00 följande:
    Det kan ju vara värdefulla sekunder för honom att få vara med när barnet föds.
    Jag förstår det, men jag känner ändå att det är viktigare att jag får känna mig lugn..
  • Äldre 25 Jan 15:43
    #16
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-25 15:35:19 följande:

    Jag förstår det, men jag känner ändå att det är viktigare att jag får känna mig lugn..


    Ok. Att han skulle stressa dig under förlossningsarbetet är en sak, men jag förstår inte riktigt vad som är så stressande när barnet är halvvägs ute. Jag har inte haft en tanke alls på vem som befinner sig i rummet då. Jag har inte ens noterat personalen för att jag har varit helt upptagen med att krysta ut barnet. Hinner du alltså bli så stressad på de sekunderna att du slutar krysta? Eller vad händer?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 15:46
    #17
    Donum skrev 2015-01-25 15:43:23 följande:
    Ok. Att han skulle stressa dig under förlossningsarbetet är en sak, men jag förstår inte riktigt vad som är så stressande när barnet är halvvägs ute. Jag har inte haft en tanke alls på vem som befinner sig i rummet då. Jag har inte ens noterat personalen för att jag har varit helt upptagen med att krysta ut barnet. Hinner du alltså bli så stressad på de sekunderna att du slutar krysta? Eller vad händer?
    Nej men jag vet ju att han kommer att komma in redan innan då.
  • Äldre 25 Jan 15:48
    #18
    Anonym (Mamma) skrev 2015-01-25 15:46:04 följande:

    Nej men jag vet ju att han kommer att komma in redan innan då.


    Vad är du orolig för ska hända när han kommer in?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Taski­gt)
    Äldre 5 Jun 16:33
    #19

    Hur gick det?  Fick han vara med elller inte??

Svar på tråden Hur förklara att man vill vara själv på förlossningen?