• Ont

    Medicinsk abort pga tom hinnsäck

    Hej!

    Jag fick i tisdags (idag lördag) reda på att vårt högst efterlängtade embryo efter 2a ivf-försöket tyvärr inte skulle bli något av då vi vid vul:et fick se att graviditeten avstannat i vecka 5 (skulle vara 8+6) och nu fanns bara en tom hinnsäck och gulesäcken kvar... Så ledsna och ja.. Tomma.

    Men det är inte det jag som frågan gäller. På onsdagen satte jag igång det medicinska aborten hemma med 4 piller vaginalt (efter 1piller dagen innan oralt) och fick väldigt väldigt ont ganska snabbt. Blödde ut lite klumpar men inte jättemycket (fick tidigt MF på första ivf:et också i typ v 4-5 och upplevde då att det kom ut mycket mer..)

    Så mina frågor är:

    Ska det inte komma så mycket pga att själva fostret har redan gått upp i rök och det bara är hinnan typ som ska ut?

    Jag fick väldigt väldigt ont idag, lördag dvs 3 dagar efter, och måste vara sängliggande för att inte stå dubbelvikt. Är det normalt att smärtan kommer tillbaka? Dagarna mellan har det mest varit som mensvärk till och från.

    Sist; jag har legat ner väldigt mycket under dessa dagar då det gjort minst ont, har det kanske gjort att allt inte kommit ut?

    Tacksam om någon har något klokt svar att ge :)


    T
  • Svar på tråden Medicinsk abort pga tom hinnsäck
  • Anonym (MA-08)

    Beklagar verkligen! Jag fick MA v.10+6 efter IVF och då hade fostret tillbakabildats. Det visste jag p.g.a de tre VUL jag gjort inom 2 veckor. Cytotec funkade inte första gången,men däremot andra med besked! Störtblödde,krampade,hade rejäla värkar och ut kom hysteriska massor. Blödde totalt 2,5 vecka. hade bara ont ett dygn. Efterkontroll en vecka efter visade att allt väsentligt kommit ut. Du ska väl på koll antar jag?

  • Anonym (ont)

    Usch beklagar verkligen :( Det är inte roligt alls...

    Men blödde du ingenting första omgången? För jag har ju ändå blött lite, men verkligen ingen fors-blödning. Har inte blött någonting alls fram till vul:et heller. 

    Ska inte på efterkontroll förrän om 4 veckor. Jag vill ju bara ha ut allt så man kan komma igång med mensen igen så vi kan köra igång med nya försök, allt tar ju sån tid mellan varje försök med ivf:en, och vi har inte fler i frysen heller...usch.

    Får jag fråga hur det gått för er efter?

  • Anonym (MA-08)

    Det kom en aningens brun flytning första gången,det var allt. Cytotec funkar inte på alla,40% får göra om det och även efter 2 omgångar måste vissa ändå skrapas. Att du blödit mer vid tidigt m.f kan vara tecken på att allt inte är ute-smärtan också. Visserligen måste man inte blöda så hysteriskt som jag (var ju längre gången också),men en dag låter lite. Efterkoll om 4 veckor är ju jättelänge! Du får kontakta kliniken eller gyn igen om du fortsätter ha ont och speciellt om du inte blöder! Se upp med feber också,då måste du o.mg. kontakta gyn. 

    För vår del har det inte gått alls,spontant gravid nån gång,övergått till ED som hittills inte heller funkat.

    Hoppas du repar dig snabbt och kan komma igång igen!

  • Anonym (ont)

    hmm fast jag blöder ju lite hela tiden...som en lätt mens typ. men vid förra mf    fick jag ju byta binda typ hela tiden kändes det som i några dagar. hmm. Jo, har koll på febern. får se hur det blir imorrn annars slår jag kanske en pling till kk

    Lider med er att det inte gått vägen, hoppas det ändras så ni får ert mirakel på ett eller annat vis :) Önskar er all lycka till!

  • Anonym (MA-08)

    Det kan ju ha räckt med det du blödit -och blöder- eftersom det motsvarade v.5,men kollen borde ske tidigare än om 4 veckor så ring och fråga tycker jag! och vid minsta aning om större fel så ring gyn direkt! Ju längre tid man småblöder desto längre tid tar det innan äl kommer igång-om den ens gör det. Min mens dröjde 6,5 vecka p.g.a utebliven äl.

    Vi ger inte upp utan laddar inför nästa försök i april!  Drömmer

Svar på tråden Medicinsk abort pga tom hinnsäck