• Anonym (mat)

    Ingen aptit alls efter matförgiftning. Hjälp!

    Hej,

    Fem dagar sen fick jag en riktig sjujävla matförgiftning. Det var diarré så det stod härliga till, feber och uppkastningar med sånt tryck att jag sprutlackerade hela badrumsväggen och t.o.m. svimmade en gång. Efter närmare 10 timmars krypande mellan sängen och toan, muskelvärk utan dess like och noll sömn tog det dock slut. Då jag äntligen lyckades sänka ett halvt glas apelsinjuice som inte genast gjorde comeback visste jag att nu var monstret i mig besegrat. Jag vet fortfarande inte vad som orsakade det, men det var i utlandet och det enda jag ätit om dagen var min favorithamburgare på en internationell restaurangkedja.

    Nu till problemet:
    Jag har fortfarande ännu idag riktigt dålig aptit och vill knappt äta någonting. Det enda som egentligen fungerar är frukter, ost och bröd, men inte ens det smakar bra. Jag får kväljningar genast jag känner doften av stekt nöt/fläsk/grönsaker och skulle inte ens kunna tänka mig att röra dem... Och hamburgare som alltid varit min favorit vill jag inte ens se bilder på.

    Det är en helt sjuk situation, jag minns ännu då jag fick tallriken framför mig på restaurangen, var utsvulten och hade inte ätit på hela dagen och nästan dreglade av att få glufsa i mig. Nu ser jag samma situation och samma tallrik framför mig hela tiden då det vankas mat, men i stället skulle jag kunna spy åt skiten.

    Jag har alltid varit en matglad person och ätit allt som serverats mig och inte varit rädd för att pröva nya saker, men nu känns det som om ingenting kommer att smaka bra längre. Vad ska jag göra? Kommer aptiten tillbaka med tiden eller måste jag börja äta intravenöst?

    Det positiva är iaf att det redan märks att familjens matkonto minskat.

    Dela med er om ni varit med om liknande och hur ni tog er ur det!

  • Svar på tråden Ingen aptit alls efter matförgiftning. Hjälp!
  • Anonym (B)

    Du hade nog magsjuka. Inte matförgiftning. Det kan ta ett tag att få tillbaks aptiten.

  • sextiotalist

    Ta det lugnt, aptiten kommer tillbaka så småningom. För mig tog det flera år innan jag kunde äta korv stroganoff efter en magsjuka. Det var det jag åt innan jag blev sjuk.

  • Anonym (mat)

    Hur vet jag om jag haft matförgiftning eller magsjuka? Jag har försökt läsa om det, men förstår inte...

    En gång då jag var 10-12 år fick jag magsjuka efter att jag ätit en påse Ahlgrens bilar.. Jag klarar fortfarande inte av dem eller skumgodis överhuvudtaget.

  • summerhunter

    Tar allt från någon dag till några veckor tills allt är som det ska igen, iaf för mig. 5 dgr efter en sådan vända är ingenting

    Fast du lär nog inte äta sådana hamburgare på ett tag igen...

  • Anonym (magsjuka!)
    Anonym (mat) skrev 2015-01-25 11:42:34 följande:

    Hur vet jag om jag haft matförgiftning eller magsjuka? Jag har försökt läsa om det, men förstår inte...

    En gång då jag var 10-12 år fick jag magsjuka efter att jag ätit en påse Ahlgrens bilar.. Jag klarar fortfarande inte av dem eller skumgodis överhuvudtaget.


    Jag tror också på magsjuka. Matförgiftning skulle gå över snabbare, särskilt med tanke på hur explosivt det verkar ha varit. När du gjort dig av med den dåliga maten borde kroppen ganska snart känna sig hungrig igen, men magsjuka kan ju hänga kvar några dagar. Aptiten kommer igen när du är frisk, kroppen kommer att tala om för dig när den vill äta.

    Jag fick magsjuka en gång efter en måltid med oliver i, det tog nog mig över ett år att vilja äta samma maträtt igen, men till slut bleknade minnet. Ahlgrens bilar är faktiskt ganska äckliga, så jag förstår om du inte har fått tillbaka lusten till dem trots att det gått lång tid.
Svar på tråden Ingen aptit alls efter matförgiftning. Hjälp!