• Lillaliv

    Amning och Ersättning

    Hej! 


    Jag behöver lite hjälp och rådgivning. Jag är gravid med mitt första barn, är i v24 nu och har inte haft en lätt graviditet hittills. 


    Jag har mått dåligt psykiskt och fysiskt, vilket lett till att jag tappat enorma mängder med hår under min graviditet. Läkaren säger det är på grund av att kroppen fått ta styrk av att ständigt vara sjuk, hormoner och stress. Jag har kala fläckar över hela huvudet, vikar och fått klippa av mig håret tills under öronen. Hudmottagningen kan inte hjälpa mig på annat sätt än att ge mig en peruk när det kommer till det stadiet. 


    Så, man brukar tappa hår i samband med amning och jag har funderat mycket kring detta. Är det själviskt av mig att välja att ge ersättning till vår son direkt efter födsel? Jag vill verkligen amma, men finns det någon chans att jag har fått behålla något hår tills förlossningen så vill jag gärna behålla det efter också och inte göra något som jag vet kommer påverka. Men sen kommer skuldkänslorna, och att jag verkligen vill ha den där stunden med mitt barn och kunna mata han naturligt. 


    Hur funkar det om man inte vill/kan amma från födseln? Är det dåligt för barnet med ersättning? 


    Tacksam för svar och råd! 

  • Svar på tråden Amning och Ersättning
  • AnnaSthlm

    Tänk såhär. Du behöver inte ta några beslut nu. Köp både ersättning, flaskor och amningsBHer, så tar du det beslut som känns rätt där och då.

    Vad jag hört så kan man tappa hår även om man inte ammar. Det är graviditeten i sig som påverkar.

  • Momag

    Bestäm det när du väl är där. Du kan ju testa att amma ett par dagar och se om det känns bra. Det är ju inte säkert att du fortsätter tappa hår pga amningen. Med första barnet tappade jag inget hår. Med andra tappade jag mer. Första barnet ammade jag 110%. Andra barnet fick en hel del ersättning från 2-3 månader. En dag i taget!

    Lycka till!

  • Zpree

    Jag ammade de äldsta barnen och avskydde det! Jag vet att man inte får säga så som mamma för mammor ska ju amma sina barn och ha tålamodet till det. För mig var det otroligt jobbigt. Krånglade en massa och så blev jag en levande napp för barnen som bara ville ligga och snutta i timmar. Mitt yngsta barn gav jag ersättning. Vilken skillnad! Både jag och barnet mådde bra och jag var själv lugn och slapp stressen över amningen. Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig. Barnet får i sig allt det behöver från ersättningen ändå.

  • Kattflickan

    Jag säger också att testa 1-2 veckor så får du se hur det känns. Är så individuellt hur man mår av amningen. Jag blev " hög" av att amma, kände att jag fick ett lyckorus. Dock blev jag väldigt hungrig. Jag älskade att amma och skulle nog hellre hugga av mig lillfingret än vara utan den erfarenheten. Tyckte det var bökigt med ersättning och fasade snabbt ut den. Som du hör så varierar erfarenheterna och du kan bara själv veta vad som är bäst för dig och ditt barn. Näringsmässigt spelar valet inte så stor roll.

    Jag är gravid i vecka 13 nu och vill verkligen amma mitt barn, funkar det inte kommer jag bli hemskt besviken.

  • Stampe

    Man ska själv må bra av att amma. Barnet kommer må bra av vilket som bara du mår bra. Prova dig fram och se vad som passar dig/er. Själv kunde jag inte amma min sissta pga annan orsak men upplevde ändån håravfall, kommer inte ihåg hur det var det första året men har tappat mycket hår hela tiden ändån (min minsta är 10 år) Nu är jag gravid igen och äntligen har jag slutat tappa hår och det har återhämtat sig. Men lär väl tappa en del sen igen. Hoppas du mår bättre när bebisen är hos dig och att du får tillbaka ditt hår!

  • Minxy

    Det är inte amningen i sig som gör att man tappar hår efter förlossningen :)

    Prova dig fram. Om du börjar med att amma och känner att det inte är rätt för dig så kör du med ersättning istället. Det är inte krångligare än så :)

Svar på tråden Amning och Ersättning