• Anonym (j)
    Äldre 24 Jan 21:53
    1281 visningar
    12 svar
    12
    1281

    Rättegång snart, livrädd

    Kommer snart vara tvungen att vara med på rättegång där jag är målsägande och min kille är åtalad. Jag förstår inte hur jag ska ta mig igenom det här. Jag medverkar alltså inte pga att jag är rädd, rädd för vad som kommer hända sen. polisen kommer itne hjälpa mig det vet jag. 

    Min kille har lovat att sluta om allt går bra men går rättegången illa så vet jag itne vad som kommer hända. Bevisläget är rätt dåligt så för hans del ser det bra ut, men vet att några poliser kommer vittna. Det kommer göra honom galen. Givetvis kommer han inte visa något där. Fattar inte hur det ens gick vidare till rättegång när jag inte ens medverkat. 

    Någon som gått igenom detta och kan berätta hur det var? Hur betedde sig försvarsadvokaten mot er? 

  • Svar på tråden Rättegång snart, livrädd
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 24 Jan 22:00
    #1

    Att man gått vidare utan din medverkan visar ju att det varit en extrem situation. Det kommer att sluta med att han dödar dig om du inte tar dig ifrån honom. Utgår ifrån att enda anledningen till att relationen fortfarande pågår är att du är rädd ?

  • Anonym (Ok)
    Äldre 24 Jan 22:03
    #2

    Nu framgår det inte vad han har gjort mot dig, men om han har gjort något mot sig som är illa så ska du bara berätta ärligt vad han har gjort. Låt sedan rätten fatta en dom. Ljug inte och tig inte. Tala bara från hjärtat. Mer än så ska du inte göra.

  • Anonym (Åsa)
    Äldre 24 Jan 22:18
    #3

    Jag har genomgått rättegång mot en misshandlande man.
    Du får nog precisera lite mer om jag ska kunna hjälpa dig.

  • Anonym (..)
    Äldre 24 Jan 22:21
    #4

    Anledningen till att man valt att gå vidare utan din medverkan är för att brottet faller under allmänt åtal. Du talar inte under ed, men förutsätts ändå att tala sanning- vilket jag rekommenderar dig att göra. Du har ingen skyldighet att försvara en människa som behandlat dig dåligt. Låt honom inte fortsätta. Begär kontaktförbud och flytta från honom så fort som möjligt. Du förtjänar säkert bättre.

  • Anonym (Beatr­ice)
    Äldre 24 Jan 22:32
    #5
    Anonym (j) skrev 2015-01-24 21:53:36 följande:

    Kommer snart vara tvungen att vara med på rättegång där jag är målsägande och min kille är åtalad. Jag förstår inte hur jag ska ta mig igenom det här. Jag medverkar alltså inte pga att jag är rädd, rädd för vad som kommer hända sen. polisen kommer itne hjälpa mig det vet jag. 

    Min kille har lovat att sluta om allt går bra men går rättegången illa så vet jag itne vad som kommer hända. Bevisläget är rätt dåligt så för hans del ser det bra ut, men vet att några poliser kommer vittna. Det kommer göra honom galen. Givetvis kommer han inte visa något där. Fattar inte hur det ens gick vidare till rättegång när jag inte ens medverkat. 

    Någon som gått igenom detta och kan berätta hur det var? Hur betedde sig försvarsadvokaten mot er? 


    Du måste lämna honom nu. Han kommer inte ändra sig. Han har redan fått för många chanser. Stäng dörren nu.

    Det finns vittnen. Jag tror inte du behöver göra någonting. Men du måste ta hand om dig och lämna nu.

    Kolla om skyddat boende och identitet. Jag vet du är rädd.
  • Anonym (j) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 22:47
    #6
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 22:00:46 följande:

    Att man gått vidare utan din medverkan visar ju att det varit en extrem situation. Det kommer att sluta med att han dödar dig om du inte tar dig ifrån honom. Utgår ifrån att enda anledningen till att relationen fortfarande pågår är att du är rädd ?


    Det är för att polisen blivit inblandad flera gånger, egentligen finns inte mycket bevis. Jag vågar inte lämna, är väldigt rädd för hur det skulle bli. Jag tror jag skulle dö då.
    Anonym (Åsa) skrev 2015-01-24 22:18:30 följande:

    Jag har genomgått rättegång mot en misshandlande man.
    Du får nog precisera lite mer om jag ska kunna hjälpa dig.



    Hur betedde sig försvarsadvokaten mot dig? Fick du många jobbiga frågor? Hur betedde sig din kille/ex mot dig efter rättegången?
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-01-24 22:32:58 följande:
    Du måste lämna honom nu. Han kommer inte ändra sig. Han har redan fått för många chanser. Stäng dörren nu.

    Det finns vittnen. Jag tror inte du behöver göra någonting. Men du måste ta hand om dig och lämna nu.

    Kolla om skyddat boende och identitet. Jag vet du är rädd.
    Jag vet att jag borde lämna men är helt handlingsförlamad. All min ork går åt till att försöka sköta jobb och upprätthålla en fasad utåt, känner mig utmattad. Alla, precis alla gillar honom. Jag känner mig väldigt ensam i det här. Det känns totalt hopplöst och även fast jag inte vill dö så kan jag när det är som värst tänka att det vore skönt om jag gjorde det. 

    Tyvärr finns det inga vittnen som sett honom göra något. Poliserna kommer bara vittna på deras iakttagelser typ, eller, det är vad jag tror.

    Jag vet att jag borde lämna men om jag lämnar kommer jag bara vänta på att han ska ha ihjäl mig och leva undangömd någonstans. Har blivit väldigt misstrodd och ifrågasatt så det känns verkligen som att jag inte skulle få någon hjälp. Är helt säker på det. 

  • Anonym (Åsa)
    Äldre 24 Jan 23:03
    #7
    Anonym (j) skrev 2015-01-24 22:47:36 följande:
    Det är för att polisen blivit inblandad flera gånger, egentligen finns inte mycket bevis. Jag vågar inte lämna, är väldigt rädd för hur det skulle bli. Jag tror jag skulle dö då.
    Anonym (Åsa) skrev 2015-01-24 22:18:30 följande:

    Jag har genomgått rättegång mot en misshandlande man.
    Du får nog precisera lite mer om jag ska kunna hjälpa dig.



    Hur betedde sig försvarsadvokaten mot dig? Fick du många jobbiga frågor? Hur betedde sig din kille/ex mot dig efter rättegången?Jag vet att jag borde lämna men är helt handlingsförlamad. All min ork går åt till att försöka sköta jobb och upprätthålla en fasad utåt, känner mig utmattad. Alla, precis alla gillar honom. Jag känner mig väldigt ensam i det här. Det känns totalt hopplöst och även fast jag inte vill dö så kan jag när det är som värst tänka att det vore skönt om jag gjorde det. 

    Tyvärr finns det inga vittnen som sett honom göra något. Poliserna kommer bara vittna på deras iakttagelser typ, eller, det är vad jag tror.

    Jag vet att jag borde lämna men om jag lämnar kommer jag bara vänta på att han ska ha ihjäl mig och leva undangömd någonstans. Har blivit väldigt misstrodd och ifrågasatt så det känns verkligen som att jag inte skulle få någon hjälp. Är helt säker på det. 

    Jo det var många tuffa frågor men jag hade ett enormt stöd från min advokat så det gick ändå bra.
    Exet hamnade i fängelse i fyra år och jag har inte sett honom sedan rättegången.

    Försök klara detta.
    Han kommer inte sluta för att du hjälper honom, de gör inte det.
  • Äldre 25 Jan 04:24
    #8

    Lyssna på de kvinnorna som gått igenom samma sak, han kommer inte att sluta. Sanningen behöver komma fram för att du ska få ro. Du behöver få space, tid att tänka klart så att du kan lämna honom. Be om hjälp, du är inte ensam.

  • Anonym (j) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 10:13
    #9
    TigerLilySwe skrev 2015-01-25 04:24:05 följande:

    Lyssna på de kvinnorna som gått igenom samma sak, han kommer inte att sluta. Sanningen behöver komma fram för att du ska få ro. Du behöver få space, tid att tänka klart så att du kan lämna honom. Be om hjälp, du är inte ensam.


    Lite nu och då kan man ju läsa om kvinnor som lämnat sina män och att de då blir mördade, det gör att jag inte vågar lämna. När han inte har kontrollen längre det är då jag är rädd att han ska gå över gränsen rejält. Vet inte vem jag ska be om hjälpt heller.
    Anonym (Åsa) skrev 2015-01-24 23:03:05 följande:
    Jo det var många tuffa frågor men jag hade ett enormt stöd från min advokat så det gick ändå bra.
    Exet hamnade i fängelse i fyra år och jag har inte sett honom sedan rättegången.

    Försök klara detta.
    Han kommer inte sluta för att du hjälper honom, de gör inte det.
    Har du behövt bo i skyddat boende eller har han lämnat dig ifred? Hotade han att döda dig under den tiden ni var tillsammans? Hur reagerade din omgivning när allt kom fram?

    Tack för alla svar förresten!
  • Anonym (Anony­men)
    Äldre 25 Jan 10:22
    #10

    Du kanske har svarat redan. Orkar inte läsa hela tråden.

    När är rättegången?

    Vad har han gjort mot dig?

    Om du verkligen vill att han skall bli frikänd, välj att inte medverka. 

    Var det alltså du som polisanmälde, eller var det någon i din närhet?

    Det låter som om att du har att göra med en person som misshandlar dig både fysisk och psykisk, och du i själva verket inte älskar honom, utan att du helt enkelt är rädd. Vilket är fullständigt normal reaktion. Det finns mängder med människor där ute som inte vågar lämna sin partner för att de är rädda vad för konsekvenser kommer att ske.

    Det finns visst hjälp att få!

    Tala om för polisen hur rädd du är, så kommer du troligtvis få ett skyddat boende. Skulle han få en stalkers-beteende är det bara kontakta polisen återigen. Fort som ögat.

    Det kommer att gå bra!

    Har du inte heller någon nära vän eller släkting som du kan bo hos?

    Tills du får skyddat boende av polisen?

  • Anonym (j) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 10:50
    #11
    Anonym (Anonymen) skrev 2015-01-25 10:22:52 följande:

    Du kanske har svarat redan. Orkar inte läsa hela tråden.

    När är rättegången?

    Vad har han gjort mot dig?

    Om du verkligen vill att han skall bli frikänd, välj att inte medverka. 

    Var det alltså du som polisanmälde, eller var det någon i din närhet?

    Det låter som om att du har att göra med en person som misshandlar dig både fysisk och psykisk, och du i själva verket inte älskar honom, utan att du helt enkelt är rädd. Vilket är fullständigt normal reaktion. Det finns mängder med människor där ute som inte vågar lämna sin partner för att de är rädda vad för konsekvenser kommer att ske.

    Det finns visst hjälp att få!

    Tala om för polisen hur rädd du är, så kommer du troligtvis få ett skyddat boende. Skulle han få en stalkers-beteende är det bara kontakta polisen återigen. Fort som ögat.

    Det kommer att gå bra!

    Har du inte heller någon nära vän eller släkting som du kan bo hos?

    Tills du får skyddat boende av polisen?


    Rättegången är snart, vill inte skriva exakt när. Han är endast misstänkt för misshandel men det är ingenting emot allt han gjort. Jag polisanmälde inte men jag kontaktade polisen, de skrev då en anmälan. Jag tror jag älskar honom men jag är mest rädd för honom, jag vet faktiskt inte längre. 

    Polisen har, fullt förståeligt nog, blivit rätt arga när de blivit inblandade(jag har själv inte larmat alla gånger, men andra har gjort det) då det slutar med att jag inte vill medverka. Sist fick jag en utskällning och jag har inte tagit kontakt med polis något mer när det har hänt saker, det vågar jag inte. Jag har väldigt svårt för när någon blir arg och skriker på mig, blir väldigt rädd.
    Det är därför jag inte riktigt vet vad jag ska göra, jag måste klara det här själv.

    Har haft kontakt med socialtjänsten också men det slutade med att de kontaktade polisen då de var oroliga att något hade hänt mig. Så dom vågar jag heller inte kontakta. Det är så himla rörigt alltihop och jag vet att jag har satt mig själv i den här situationen, vet inte hur jag ska ta mig ur.
  • Anonym (Åsa)
    Äldre 25 Jan 11:31
    #12
    Anonym (j) skrev 2015-01-25 10:13:46 följande:
    Lite nu och då kan man ju läsa om kvinnor som lämnat sina män och att de då blir mördade, det gör att jag inte vågar lämna. När han inte har kontrollen längre det är då jag är rädd att han ska gå över gränsen rejält. Vet inte vem jag ska be om hjälpt heller.
    Anonym (Åsa) skrev 2015-01-24 23:03:05 följande:
    Jo det var många tuffa frågor men jag hade ett enormt stöd från min advokat så det gick ändå bra.
    Exet hamnade i fängelse i fyra år och jag har inte sett honom sedan rättegången.

    Försök klara detta.
    Han kommer inte sluta för att du hjälper honom, de gör inte det.
    Har du behövt bo i skyddat boende eller har han lämnat dig ifred? Hotade han att döda dig under den tiden ni var tillsammans? Hur reagerade din omgivning när allt kom fram?

    Tack för alla svar förresten!
    När han kom ut efter fyra år fick jag genom ett kontaktförbud.
    I början var jag livrädd, på morgonen ut till bilen hade jag mobilen klar på 112 bara att trycka lur... men han kom aldrig.

    Han hotade aldrig att han skulle döda mig men han hotade med att göra mina barn illa, och mina djur.
    Fast det var bara hotelser, skrämselpropaganda.

    Efter han blev frigiven bosatte han sig en bra bit härifrån, jag har ständig koll via Ratsit fast det gått några år.
    Förhoppningsvis ser jag honom aldrig mer.

    Han blev dömd till sex år, ute efter fyra.

Svar på tråden Rättegång snart, livrädd