• Anonym (Kebnekajse)

    Tjafs med väninnan om Kebnekajse

    Jag och min väninna har i princip tjafsat hela kvällen. Hon hävdar att om man klättrar upp på toppen av Kebnekajse så sprängs man eftersom trycket är så starkt där. Är det sant?

    Jag sa att det inte är sant eftersom jag inte tror det är så högt. Däremot vet jag att man sprängs om man är på toppen av mount everest.

  • Svar på tråden Tjafs med väninnan om Kebnekajse
  • Anonym (Leif)

    Det är sant. Fast det handlar mer om hur fort man klättrar.

    Och en sprängs ju inte hela en, bara lungorna. Eftersom de inte pallar med tryckförändringarna. Men gör man stigningen med mycket pauser och låter det ta en stund så går det bra.

  • Anonym (Kebnekajse)
    Anonym (Leif) skrev 2015-01-24 22:17:30 följande:

    Det är sant. Fast det handlar mer om hur fort man klättrar.

    Och en sprängs ju inte hela en, bara lungorna. Eftersom de inte pallar med tryckförändringarna. Men gör man stigningen med mycket pauser och låter det ta en stund så går det bra.


    Nej hon sa att hela kroppen exploderar.
  • sportpappa

    Trycket blir lägre ju högre upp man kommer. Du sprängs bara om du håller andan hela vägen upp. Precis när man når toppen så sprängs man.
    Om trycket hade varit högre på hög höjd så hade du ju så klart imploderat.

  • Anonym (Leif)
    Anonym (Kebnekajse) skrev 2015-01-24 22:18:32 följande:
    Nej hon sa att hela kroppen exploderar.
    Mja, jag antar att det är möjligt om man har mycket syre i blodet. Som väldigt vältränade typer.
  • Anonym (mer!)
    sportpappa skrev 2015-01-24 22:30:27 följande:

    Trycket blir lägre ju högre upp man kommer. Du sprängs bara om du håller andan hela vägen upp. Precis när man når toppen så sprängs man.
    Om trycket hade varit högre på hög höjd så hade du ju så klart imploderat.


    Och du hade imploderat fem gånger mer på Mount Everest än på Kebnekaise.
  • Anonym (Meif)
    Anonym (Hur dumma är ni) skrev 2015-01-24 22:19:10 följande:

    Ni båda sprängs i solljus.


    Hmm är de vampyrer? :0
Svar på tråden Tjafs med väninnan om Kebnekajse