• Anonym (anony­m)
    Äldre 24 Jan 23:03
    3586 visningar
    55 svar
    55
    3586

    röka nära nyfödd!?

    Hej

    Jag var igår kväll med om något som gjorde mig illa till mods och väldigt förbannad. Ursäktar på förhand ev. Skrivfel använder mobilen.

    Jag och min man skulle på fest igår. Vi skulle fira med hans jaktlag, de har en egen liten lokal. På festerna brukar det drickas ganska mycket alkohol, det röks dessutom cigaretter innomhus. Hans vänner som nyligen blivit föräldrar till en son, två veckor gammal kom på festen. Med sin nyfödde son. Jag blev helt förskräckt, det är i min värld otänkbart att man tar en bebis med till en fest där det dricks, röks och ännu till sent in på natten. Ingen slutade röka inne och det var för mig obehagligt att andas (är den enda icke rökaren) tänk bara hur jobbigt det måste ha varit för den lilla. Jag sa till på skarpen att jag tycker det inte är rätt att röka i barns närhet och förklarade riskerna med passiv rökning på ett sansat sätt, men då tyckte föräldrarna att jag lägger mig i för mycket, och de övriga på festen himlade med ögonen och suckade saker som att "förr rökte man alltid inne och alltid klagar någon på rökare" min man tyckte nog också att det var fel och tog mitt parti men ingen hörde på oss, tvärtom blev ni nästan utskrattade och de tyckte vi var löjliga och överreagerade. Mamman till barnet rökte hela graviditeten och ammar fotfarande. På festen drack mamman dessutom vin och öl, och for sedan hem ensam med barnet. Pappan blev kvar och söp sig riktigt fulll. Vem gör så när man har en nyfödd? Vad ska jag göra? Om jag anmäler händelsen till soc kommer de genast att veta att det är jag. Mig gör det inget, men är rädd för att min sambo inte får vars med i jaktlaget mer och det är hans stora hobby. Han har dessutom inte så många andra vänner. Vad sks jag göra???

  • Svar på tråden röka nära nyfödd!?
  • Äldre 24 Jan 23:09
    #1

    Skit i det och sköt dig själv...

    Vi är med sådana människor för vi hade med oss en 3 veckor gammalt barn på nyårsfest och det var inte en nykter tillställning det heller..
    Var väl runt 50 vuxna och ca 30 barn från 3 veckor till 12-13 år men oj vad kul barnen hade...
    Kan hålla med om att det är illa att röka precis i barnets närhet så som att ha barnet i famnen samtidigt och att mamman röker kan du ju inget göra åt då det är helt lagligt att göra det...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 23:19
    #2

    Men det är oansvarigt! Hur kan man göra så mot sitt eget barn? Varför? Klart man inte ska behöva isolera sig hemma för att man fått barn, men måste man faktiskt gå på tillställningar där man usätter sitt barn för risker. Det är en stor risk för barnet om båda föräldrarns är berusade, mamman ammar sitt barn trots att hon dricker, och människor röker innomhus. Jag tycker inte man är en bra förebild för sitt barn då heller. Tror jag kommer ringa till soc på måndag så får de göra en undersökning.

  • Anonym (b)
    Äldre 24 Jan 23:22
    #3
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-24 23:19:02 följande:

    Men det är oansvarigt! Hur kan man göra så mot sitt eget barn? Varför? Klart man inte ska behöva isolera sig hemma för att man fått barn, men måste man faktiskt gå på tillställningar där man usätter sitt barn för risker. Det är en stor risk för barnet om båda föräldrarns är berusade, mamman ammar sitt barn trots att hon dricker, och människor röker innomhus. Jag tycker inte man är en bra förebild för sitt barn då heller. Tror jag kommer ringa till soc på måndag så får de göra en undersökning.


    Jag tycker att du ska göra en anmälan till Soc
    Anser dom att det är tillräckligt allvarligt kommer dom att starta en utredning.


  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 23:23
    #4

    Dessutom är det inte någon familjefest vi talar om här (er nyårsfest var uppenbarligen det, eftersom där fanns fler barn) utan jaktlaget brukar faktiskt supa en gång om året och de spelar hög musik och alla röker ca 40 pers i ett ganska litet utrymme. De dricker heller inte i måttliga mängder utan fler brukar bli aspackade och somna där på soffor.

  • Anonym (Hemsk­)
    Äldre 24 Jan 23:24
    #5

    Du har väl ingen som helst aning om mamman pumpat ut innan hon drack alkohol?

    Dessutom åkte hon hem med bebisen.

    Du är en hemskt vidrig människa om du socanmäler familjen för detta!

    Jag ser inget fel! Tråkigt liv eller? Skaffa en hobby!

    Om du anmäler så HOPPAS jag att din man blir utesluten ur jaktlaget och att ni båda blir totalt utfrysta i byn. Ni är farliga!

  • Äldre 24 Jan 23:26
    #6
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-24 23:19:02 följande:
    Men det är oansvarigt! Hur kan man göra så mot sitt eget barn? Varför? Klart man inte ska behöva isolera sig hemma för att man fått barn, men måste man faktiskt gå på tillställningar där man usätter sitt barn för risker. Det är en stor risk för barnet om båda föräldrarns är berusade, mamman ammar sitt barn trots att hon dricker, och människor röker innomhus. Jag tycker inte man är en bra förebild för sitt barn då heller. Tror jag kommer ringa till soc på måndag så får de göra en undersökning.
    Det är ju som sagt inte förbjudet att varken röka eller dricka alkohol när man har barn.
    Det är inte ens förbjudet att dricka alkohol när man ammar.
    Sen visst kanske man kan sköta det lite snyggare men om det är befogat med att anmäla till soc det vet i fasen...

    Far barnet illa och dom bollar med det under alkoholens verkan då kan jag förstå din oro...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 00:28
    #7
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-01-24 23:24:23 följande:

    Du har väl ingen som helst aning om mamman pumpat ut innan hon drack alkohol?

    Dessutom åkte hon hem med bebisen.

    Du är en hemskt vidrig människa om du socanmäler familjen för detta!

    Jag ser inget fel! Tråkigt liv eller? Skaffa en hobby!

    Om du anmäler så HOPPAS jag att din man blir utesluten ur jaktlaget och att ni båda blir totalt utfrysta i byn. Ni är farliga!


    Varför skulle vi vara farliga om vi är oroliga för ett litet barns hälsa? Två berusade människor kan inte ta hand om ett litet barn på ett lika ansvarsfullt sätt som en nykter trygg vuxen. Om barnet vore några år äldre skulle jag inte vara lika bekymrad om båda föräldrarna dricker på samma gång. Mamman drack nästan en hel flaska vin själv och pappan var som sagt aspackad. Jag har diskuterat saken med min man och han tycker att det inte skulle vara så farligt att sluta jaga om situationen blev sån. Har inget emot att flytta till min hemort heller, där finns också ett jaktlag som min pappa har varit med i så länge jag kan minnas. Så egentligen har vi inget att förlora på i den här situationen och kommer att anmäla på måndag. Jag behöver inte ens vara anonym. Soc har specialkunskaper i såna här frågor och vet nog vad som är bäst. En utredning är inte hela världen och förhoppningsvis skärper föräldrarna sig. Om situationen inte är skadlig och allt löser sig är ju naturligtvis bäst för föräldrarna och barnet.
  • Äldre 25 Jan 00:33
    #8
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-25 00:28:40 följande:
      Mamman drack nästan en hel flaska vin själv och pappan var som sagt aspackad.
    Oj kära nån nästan en hel flaska vin...
    Då kunde hon ju nästan ha varit utan för den lilla mängden är inte mycket att festa på...

    Vad för vin var det?
    Tar man 2 starkcider a 50 cl så är det mer alkohol en vad en flaska vin är som ligger på 8.5%
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 00:43
    #9

    Här i finland är en flaska vin 75cl eller 1l och alltid 12-14% alkohol. Ölen är också starkare alltid 4,5-4,7% så jag anser att en flaska vin är rätt mycket.

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 25 Jan 00:48
    #10

    Alltså vår vanliga öl är 4,5-4,7% och stark öl är över 8%. Man får också dricka alkoholhaltiga drycker samt köpa upp till 22% när man är 18 och när man fyller 20 finns det ingen gräns utan man kan köpa hur starka drycker som helst.

Svar på tråden röka nära nyfödd!?