• Anonym (Blågröna ögon)

    Ögonfärg föräldrar och barn

    Vilken ögonfärg har du, den andra föräldern och era barn?

    I min släkt finns flera ögonfäger, likaså i min sambos släkt. I min släkt är det också relativt vanligt att ha olika färg på ögonen, eller som jag - olika nyanser. Jag är så nyfiken på vilka ögonfärger våra framtida barn kommer att få, därför tycker jag att det är roligt att läsa om andra familjer.Glad

  • Svar på tråden Ögonfärg föräldrar och barn
  • aleakim

    Jag och maken har gröngråbruna, svårbestämd färg men väldigt lika varandra. 
    Sonen har klarblåa ögon.

  • Pastella

    Jag har gröna ögon, min man har mörkbruna. Bägge barnen har bruna, ljusare än pappans men ändå mörka.

  • Anonym (blågrå)

    Jag har blågrå, pappan har bruna och dottern har blågrå.

    Pappans bror och fru är båda brunögda och har tre blåögda barn. Dominant färg, släng dig i väggen.

  • glutten
    Anonym (blågrå) skrev 2015-01-24 23:56:45 följande:

    Jag har blågrå, pappan har bruna och dottern har blågrå.

    Pappans bror och fru är båda brunögda och har tre blåögda barn. Dominant färg, släng dig i väggen.


    Fast det där med dominant innebär väl bara att en person som har både en blå och en brun gen får bruna ögon. Brorsan och hans fru har bevisligen båda två varsin blå och varsin brun gen. Huruvida barnen då får två blå, två bruna eller en av varje är enbart slumpen (som i detta fall gjort att alla barnen bara fått de blå generna i arv).

    Så har iaf alltid jag fattat det. Två blåögda personer kan inte få ett brunögt barn, men två brunögda kan få ett blåögt barn (om båda föräldrarna har blå gener; det räcker inte med att den ena har det).
  • Anonym (Blågröna ögon)
    glutten skrev 2015-01-25 00:24:02 följande:
    Fast det där med dominant innebär väl bara att en person som har både en blå och en brun gen får bruna ögon. Brorsan och hans fru har bevisligen båda två varsin blå och varsin brun gen. Huruvida barnen då får två blå, två bruna eller en av varje är enbart slumpen (som i detta fall gjort att alla barnen bara fått de blå generna i arv).

    Så har iaf alltid jag fattat det. Två blåögda personer kan inte få ett brunögt barn, men två brunögda kan få ett blåögt barn (om båda föräldrarna har blå gener; det räcker inte med att den ena har det).
    Genetiken är betydligt mer komplicerat. Statistiskt sett är det ovanligt att två blåögda får ett brunögt barn, men det är fullt möjligt.
Svar på tråden Ögonfärg föräldrar och barn