• Anonym (ledse­n)
    Äldre 25 Jan 14:19
    1468 visningar
    7 svar
    7
    1468

    irriterat underliv 3 månader efter förlossning

    Hej. 

    Födde med akutsnitt. slutat amma innan jul. Har haft svampproblem under större delen av graviditeten och sex gjorde ont då. Har även haft vestibulit tidigare men blivit bra från det för några år sedan.

    Nu till problemet. Vi prövade ha sex efter att avslaget lagt sig (ca åtta veckors blödande). Och till min stora förvåning så kändes det jätteskönt! Spände mig dock av rädsla att det skulle vara lika dåligt som under graviditeten, men blev jättelättad när det gick bra. 

    Nu däremot har min inneboende rädsla fått fog då det börjar bli sämre vid sex igen. Det är som att när jag slutat amma så blev det gradvis sämre, och det är ju motsatsen till vad man hört ska vara..? Det började skava pga att jag spände mig också. Fick någon liten spricka också. Nu har jag även haft min mens igen och underlivet är ständigt lätt irriterat. Känns som att flytningarna irriterar och slemhinnorna är känsliga. Lite klåda har jag också haft.

    VARFÖR? Det är väl nu som underlivet ska ha blivit bättre?

    Kör även ovesterin och har gjort det förr men nu har den börjat svida också, och det har det aldrig gjort för mig förr. Tog en diflucan igår, utifall att det skulle vara svamp, men det är likadant idag (men en förbättring kanske kommer först om någon dag med diflucan?)

    Jag känner av underlivet mest hela tiden. När jag går och underlivets delar gnids mot varandra typ, när jag sitter och får ett tryck över öppningen, när jag torkar mig på toa, smörjer mig med olja osv osv. Blir galen på att hela tiden ha något problem där nere.

    Var ska jag börja? Vad kan jag göra? MVC säger att jag ska testa med canesten, men det vägrar jag pga att det irriterar mina slemhinnor. Inget jävla "testande" hit och dit utan att först veta.

    Snälla hjälp?

  • Svar på tråden irriterat underliv 3 månader efter förlossning
  • Äldre 27 Jan 22:24
    #1

    Hej. Det är svårt att svara på vad det kan vara utan att undersöka dig. Jag tycker att du ska boka en tid hos en gynekolog för undersökning. Lycka till

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 20:14
    #2
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-01-27 22:24:49 följande:

    Hej. Det är svårt att svara på vad det kan vara utan att undersöka dig. Jag tycker att du ska boka en tid hos en gynekolog för undersökning. Lycka till


    Det har jag gjort och har tid först om en månad... Klådan har blivit bättre nu dock, men har massa kletiga flytningar mest hela tiden, samt att det känns lite lätt irriterat konstant.

    Vad skulle det kunna vara?
  • Äldre 28 Jan 22:12
    #3

    Hormonförändring efter graviditet och amning som brukar ge med sig inom 3-6 mån efter avslutad amning.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 22:25
    #4
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-01-28 22:12:43 följande:

    Hormonförändring efter graviditet och amning som brukar ge med sig inom 3-6 mån efter avslutad amning.


    Aha, så jag har ännu pågående hormonobalans trots att det är över en månad sedan jag slutade amma (delammade bara dessutom)?
  • Äldre 29 Jan 08:37
    #5

    Hej. När man slutar amma kan det ta uppemot sex mån till ett år innan man får tillbaka sin mens. Då ska kroppen återställa sig till det normala och det kan ge en rad olika symptom såsom bröstspänningar, PMS, sköra slemhinnor, mellanblödningar, svängande humör och sexlust osv. Hormonerna skall återgå till det normala.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 12:28
    #6
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-01-29 08:37:47 följande:

    Hej. När man slutar amma kan det ta uppemot sex mån till ett år innan man får tillbaka sin mens. Då ska kroppen återställa sig till det normala och det kan ge en rad olika symptom såsom bröstspänningar, PMS, sköra slemhinnor, mellanblödningar, svängande humör och sexlust osv. Hormonerna skall återgå till det normala.


    Tack för svar. Jag har nyligen fått tillbaka min mens och det är ungefär i samband med den som de stora problemen med kletiga flytningar och klåda kom.

    Men kan jag därmed räkna med att trots att mensen nu är tillbaka så är det fortfarande omställningar i kroppen som gäller?
  • Äldre 10 Feb 08:12
    #7

    Även om mensen är tillbaka sker omställningar ändå

Svar på tråden irriterat underliv 3 månader efter förlossning