• groodan

    Tjejnamn som passar med Laura?

    Hej!

    Vår Laura ska få ett syskon till sommaren :) Vi är väldigt överens om pojknamn; Victor, Albin, Leo, Paul, eller Anton. Anledningen till att vi gillar de namnen är att de är lagom långa, internationella, "etablerade" och har fin betydelse. Samma anledningar gjorde att vi valde namnet Laura :)

    Nu såg bebisen i magen mest ut som en tjej och vi är inte lika överens kring våra tjejnamn (än så länge). De vi har är Leona, Awa, Alea och Iris. Vad har ni för tankar om de namnen? Har ni förslag på andra namn i samma stil, som passar in på samma kriterier som de ovanstående.

    Tacksam för hjälp och tankar :)

  • Svar på tråden Tjejnamn som passar med Laura?
  • aleydis

    Jag tycker Laura funkar till flera av namnen du nämnt! Laura är jättefint. Det enda jag skulle undvika är Paul som jag tycker låter för likt med den väldigt tydliga diftongen au

  • groodan

    Tack så mycket för svaret aleydis! Det har jag inte tänkt på, men du har rätt i att det låter lite som en konstig syskonmatchning. Får ta det som andranamn kanske :)

  • Abbe83

    Jag gillar Victor, Albin, Anton, Alea och Iris.
    Andra förslag:
    Alba
    Alicia
    Alma
    Amanda
    Clara
    Diana
    Ellen
    Ester
    Fiona
    Hanna
    Heidi
    Ines
    Julia
    Leila
    Luna
    Melina
    Miriam
    Naomi
    Olivia
    Sofia
    Stella
    Thelma
    Vega

  • Fenna

    Av pojknamnen gillar jag Victor, Paul och Anton, men det är ju min personliga åsikt.

    Jag tycker om alla flicknamnen, men hade undvikit Awa eftersom det är svårt att veta hur det ska uttalas i Sverige. Tycker även bättre om stavningen Ava.

    Jag tycker inte att det är så viktigt att syskonnamn passar ihop.

  • groodan

    Tack för era tankar och förslag! Abbe83, Alba är ju superläckert! Tack :) Fenna, det var en bra tanke där kring v/w! :) Egentligen är det väl inte så viktigt att namnen passar ihop. Det har väl mer att göra med att det är den "kategorin" av namn som vi gillar, så det är där vi letar :) KakanSmakan, tack för tipsen! :) Jag tänker att Albin är "internationellt", det är ju ett gammalt latinskt namn som väl är någorlunda spritt över världen, även om det kanske känns svenskt, då det passar bra in i vårt språk...

  • fluu

    Iris - Underbart, så passande med Laura! Det är vackert, blommigt och damigt, men har samtidigt ruter i sig. Gångbart på alla vis, rätt i tiden och inga direkta smeknamn. Topp!

    Awa - Framförallt hemsk och ologisk stavning. Vackert namn i sig, men till skillnad från Laura så tycker jag att det känns malplacerat i Sverige. Och barnsligt och vekt.  Tycker inte att det passar in på era kriterier.

    Alea - Lite samma som Awa fast än barnsligare och oseriösare. Tycker inte att det passar in på era kriterier.

    Leona - Om jag bortser från personlig smak så tycker jag att det är både feminint och starkt. Det är enkelt, men ändå eget och lite ovanligt. Det är gångbart på alla vis.

    1. Iris
    2. Leona
    3. Ava
    4. Alea

    Victor - Fint, enkelt, passar hela livet. Lite grått och väldigt uttjatat(typ alla i min ålder heter så).

    Albin - Underbart sött och mysigt allmogenamn. Inget i stil med Laura alltså. Lite väl sött för min personliga smak.

    Leo - Bara smeknamn, pluttigt, barnsligt. Och gjort. Inte alls i stil med Laura.

    Paul - Vackert, gångbart på alla vis, passar hela livet, safe. Skulle inte ta det i Sverige dock, hört så många olika uttal.

     Anton - Det gråaste och tristaste namnet jag kan komma på. Men bra och safe på alla vis.

    1. Albin
    2. Victor
    3. Paul
    4. Anton
    5. Leo


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Förslag:

    Aurora
    Adele
    Bianca
    Cleo
    Celia
    Celeste
    Danielle
    Eleni
    Elvira
    Elodie
    Eloise
    Elvina
    Evina
    Franka
    Isolde
    Julie
    Janina
    Lydia
    Lilias
    Livia
    Milou
    Noelle
    Nora
    Paula
    Simone
    Vanna
    Valentina
    Viola


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tjejnamn som passar med Laura?