• Fral13
    Äldre 25 Jan 15:32
    7890 visningar
    20 svar
    20
    7890

    Lunch i bilen?

    Hej!

    Jag har ett jobb där jag åker runt till olika kunder hela dagarna. Lönen är inte den bästa och det börjar bli dyrt att äta ute varje dag. Att äta korv/hamburgare är billigare, men det blir man ju lätt rund av... :p 
    Har tröttnat på att alltid äta soppa, sallad och smörgåsar.

    Finns det någon här som har tips på hur man kan ex värma mat i bilen? Mat man kan ta med sig i en termos? Eller mat man kan tillaga genom att tillsätta ex varmt vatten? Eller något annat bra förslag? Allt är välkommet :)

    Hur gör ni andra som jobbar som ex chaufförer mm?

  • Svar på tråden Lunch i bilen?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 25 Jan 16:05
    #1

    har du en kylväska med dig kan du göra sallad, smörgåsar och ha dricka med dig. Samt annan kall mat som tex kallskuret med potatissallad, pajer går att äta kallt. 

    I en vanlig termos kan du ha varmkorv , häll på hett vatten och stäng korken ordentligt. Ha bröd och senap o ketchup med dig i en vanlig påse så kan du äta när du vill.

    Soppa kan du också hälla på termos, koka hemma och häll upp i termos och bara häll upp i mugg och ät med sked. Komplettera med smörgås. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 25 Jan 16:08
    #2

    Finns väl några nudelkoppar du bara behöver varmvatten till, vänta tre minuter och äta? Fast det är väl inte hållbart i längden...

  • Fral13
    Äldre 25 Jan 16:18
    #3

    Kall mat har jag med mig hela sommarhalvåret. Men på vintern är det inte alltid så kul att äta kallt när man själv är kall. 
    Jag har med mig soppa i termos ibland och nudelkoppen har jag provat en gång, men den va tyvärr inte mycket att hänga i julgranen. ;)  Har funderat på om man kan göra någon egen kryddning till nudlarna (?). Så man kan ta med sig vanliga naturella nudlar. 
    Korv tycker jag tyvärr är bland det värsta man kan äta :p Fick en överdos av korv som liten och det sitter fortfarande i. Annars är det en bra ide. 

  • Äldre 25 Jan 16:21
    #4

    Det finns värmeskåp som är 12 voltsmatade

    handla.swedol.se/shop/showItemList.asp

    Som man kan värma upp gårdagens mat i.

  • Äldre 25 Jan 16:32
    #5

    Det finns ju mattermosar om man vill ha något enkelt. Bäst funkar väl att välja rätter som funkar med längre varmhållning, typ grytor och liknande. Chili con carne, gulaschgryta osv.
    Man skulle också kunna göra så att man har het, kryddig buljong i sin termos och har en separat burk med sådant som kycklingbitar (tillagad), sockerärter, paprikabitar osv och så häller man över buljongen när det är dags att äta och låter den stå några minuter så får man en lite fräschare, kripsigare rätt. Tänk typ asiatiska rätter.

  • Äldre 25 Jan 16:35
    #6
    Sorbus skrev 2015-01-25 16:32:49 följande:

    Det finns ju mattermosar om man vill ha något enkelt. Bäst funkar väl att välja rätter som funkar med längre varmhållning, typ grytor och liknande. Chili con carne, gulaschgryta osv.
    Man skulle också kunna göra så att man har het, kryddig buljong i sin termos och har en separat burk med sådant som kycklingbitar (tillagad), sockerärter, paprikabitar osv och så häller man över buljongen när det är dags att äta och låter den stå några minuter så får man en lite fräschare, kripsigare rätt. Tänk typ asiatiska rätter.


    i den senare varianten kan du ju lägga till vanliga nudlar också, som du var inne på.
  • Äldre 25 Jan 17:26
    #7

    Du kan stoppa i princip vad du vill i en mattermos om du är noga med hygienen. Pastarätter, risrätter, kött/fisk, sås och potatis... Kladdigare är lättare för det mosar ju ändå ihop i termosen och de håller en jämnare temperatur. När jag skickar med barnen varm lunch så delar jag allt i munsbitar så att de slipper använda kniven utan kan äta bara med gaffel eller sked. Mycket mindre kladd på så sätt. De gillar tom matpajer och quicher, men de har högre tolerans för mos än jag har. Jag undviker fisk och skaldjur för att man kan ju bli så förfärligt magsjuk om man har otur med det.

    Varma soppor att dricka är gott. Mixade soppor (koka grönsaker mjuka i buljong, mixa, späd till önskad tjocklek och krydda. För lyxvarianten använd ugnsrostade grönsaker) och nypon- och blåbärssoppa är värmande.

  • Äldre 26 Jan 06:59
    #8

    varm oboy är ju klassiker,annars prova olika sorters gröt-måste gå bra i mattermos !

  • Joce82
    Äldre 26 Jan 07:21
    #9

    Jag har en elektrisk kylbag/värmebag. Den är omstälningsbar om du ena dagen vill ha kall mat och en annan dag varm. Jättesmidig. Köpte den i en volvobutik

  • Äldre 26 Jan 12:50
    #10

    chiliconcarne går fint i termos

  • Fral13
    Äldre 26 Jan 16:14
    #11

    Tack snälla för alla tips. Ska prova några i veckan. Så hoppas jag på mer variation :P Får lite idetorka ibland ;) 

  • Äldre 26 Jan 16:21
    #12

    Vi hade alltid makaroner och köttfärssås i mattermos som små

    På mitt jobb har vi matlådevärmare som du fick tips om i länken här uppe.

    Dock krävs rostfria matburkar till det! (Rätt dyra var dom med såg jag).

  • Fral13
    Äldre 26 Jan 16:36
    #13
    vikarien skrev 2015-01-26 16:21:39 följande:

    Vi hade alltid makaroner och köttfärssås i mattermos som små

    På mitt jobb har vi matlådevärmare som du fick tips om i länken här uppe.

    Dock krävs rostfria matburkar till det! (Rätt dyra var dom med såg jag).


    Ja dom var nästan skamligt dyra ;) Tyvärr. Hittade en gammal tråd om just dom där värkarna. Från 08 då kostade en 300 kr. Så frågan är varför har dom blivit så dyra nu helt plötsligt? 


    Var i bilen fövarar du värmaren när den är igång? Vilken typ av bil har du?

  • Nyfike­n gul
    Äldre 26 Jan 17:32
    #14

    rostfria matburkar kan du hitta på blocket/tradera/ loppis för nån femtiolapp. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 26 Jan 18:09
    #15
    Fral13 skrev 2015-01-26 16:36:01 följande:

    Ja dom var nästan skamligt dyra ;) Tyvärr. Hittade en gammal tråd om just dom där värkarna. Från 08 då kostade en 300 kr. Så frågan är varför har dom blivit så dyra nu helt plötsligt? 


    Var i bilen fövarar du värmaren när den är igång? Vilken typ av bil har du?


    Tur vi slipper betala dom själva

    Vi har större arbetsfordon, och de flesta flyttar med sig sina.

    Sätter den bara på golvet. Sen är det olika med hur snabba dom är, gäller ofta att planera in lunchen väl :-P
  • Gert
    Äldre 26 Jan 18:23
    #16

    Jag äter lunch varje dag i bilen. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Fral13
    Äldre 26 Jan 19:06
    #17
    Gert skrev 2015-01-26 18:23:42 följande:

    Jag äter lunch varje dag i bilen. 


    Vad blir det då för lunch?
  • Gert
    Äldre 26 Jan 19:07
    #18
    Fral13 skrev 2015-01-26 19:06:34 följande:
    Vad blir det då för lunch?
    Konserver.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 26 Jan 19:52
    #19

    köpte en bil från televerket förrut,under handsfacket satt en lådvärmare som dervs med motorns varma vatten,,alltså var man tvungen att åka med bilen för att få varm mat,,jo den vart riktigt varm ,men jag slet bort den ,var inget för mig,den finns nog att köpa idag okså men säkert riktigt dyr

  • Äldre 27 Jan 10:18
    #20
    Fral13 skrev 2015-01-25 15:32:12 följande:

    Finns det någon här som har tips på hur man kan ex värma mat i bilen? Mat man kan ta med sig i en termos? Eller mat man kan tillaga genom att tillsätta ex varmt vatten? Eller något annat bra förslag? Allt är välkommet :)


    Det går laga eller värma mat under huven. En bilmotor avger mycket värme vilket gör att om du lägger maten under huven (se till att den sitter fast och är väl försluten) så får du samma effekt som om du använder en ugn. För tillagningstid och recept är det nog enklast att söka på internet.

    Se till exempel: www.unt.se/leva/mat-dryck/laga-mat-pa-bilens-grenror-369860.aspx

    En steg för steg instruktion: www.wikihow.com/Cook-Food-on-Your-Car%27s-Engine

    Om du skall göra det på regelbunden basis så bör du kanske fundera på om det går göra en permanent lösning med en färdig låda istället för att använda aluminiumfolie.
Svar på tråden Lunch i bilen?