• Äldre 25 Jan 16:08
    8918 visningar
    64 svar
    64
    8918

    Tycker mamma kräver för mycket

    Hejsan! 

    Jag fyllde 18 i december och blev då anställd som personlig assistent till min bror. Det är "bara" en timanställning. Mamma jobbar 208 timmar i månaden så jag får ta de som blir över. Utöver min lön så får jag både underhåll och studiebidrag. Mamma har bestämt sig för att inte betala något till min bal och student, inte heller kommer hon hjälpa mig med körkortet. Vilket jag egentligen inte har något emot. Det är ju jag som ska göra alla sakerna osv. Men utöver det så ska jag ge henne halva(!!) min lön. Jag kommer förmodligen ha en lön varje månad på 0-4000kr efter skatt. Eftersom det är timanställning och min lön kommer variera mycket varje månad är det bättre att ha en procentsats istället för en fast summa.


    Är detta rimligt? Eller är det att ta i?


    Hade uppskattat lite perspektiv från utsidan.

    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden Tycker mamma kräver för mycket
  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jan 16:12
    #1

    går du i skolan?
    att hon inte betalar för körkort, bal osv är för mig helt korerkt.

  • Äldre 25 Jan 16:17
    #2

    Helt rätt av din mamma, klart du ska betala hemma.

  • Äldre 25 Jan 16:17
    #3

    Så du har studiebidrag och underhåll plus lön, och hon ber dig betala hälften av lönen? Vad betalar du själv av mat, kläder, skolböcker och förbrukningsartiklar?

  • Äldre 25 Jan 16:20
    #4

    Vilken är hennes anledning till att vilja ha halva din lön? Eftersom du nu räknas som vuxen kanske hon tycker att det är dags för dig att betala för dig hemma. Dock skulle jag låta mina framtida barn slippa betala tills de gått ut gymnasiet om jag har den möjligheten ekonomiskt. Men har man det svårt att få pengarna att räcka så kan jag förstå att hon vill att du ska dela med dig av din lön. Förstår att det kan kännas surt för dig men man behöver ställa upp för varandra i en familj.

  • Äldre 25 Jan 16:36
    #5

    Ja jag går i skolan. Tar studenten nu till sommaren. 


    Jag har ingenting emot att hon inte betalar varken bal, körkort eller student. Men att hon utöver det ska ha halva min lön. Jag har gått med på att hon kommer att få pengar av mig för att jag bor hemma, är 18 och har en inkomst även om den är liten.


    Jag betalar allt själv förutom mat och boende. Men om jag vill äta ute eller köpa något snacks till kvällen får jag betala det själv, vilket jag också förstår och är med på. Hon har pengar över till sig själv utöver boende och mat varje månad. Så det är inte det att hon har något större behov av att ta mina pengar.

    Jag tycker 25%-30% är lagom att jag betalar henne. Men hon tycker 50% och vägrar ge sig. 

  • Äldre 25 Jan 16:48
    #6
    -1
    michaelamagnusson skrev 2015-01-25 16:36:52 följande:

    Ja jag går i skolan. Tar studenten nu till sommaren. 

    Jag har ingenting emot att hon inte betalar varken bal, körkort eller student. Men att hon utöver det ska ha halva min lön. Jag har gått med på att hon kommer att få pengar av mig för att jag bor hemma, är 18 och har en inkomst även om den är liten.

    Jag betalar allt själv förutom mat och boende. Men om jag vill äta ute eller köpa något snacks till kvällen får jag betala det själv, vilket jag också förstår och är med på. Hon har pengar över till sig själv utöver boende och mat varje månad. Så det är inte det att hon har något större behov av att ta mina pengar.

    Jag tycker 25%-30% är lagom att jag betalar henne. Men hon tycker 50% och vägrar ge sig. 


    Men fortfarande...vad är hennes argument till att ta halva din lön?
  • Äldre 25 Jan 16:55
    #7

    Hon har inga.. :/ 

  • Äldre 25 Jan 16:59
    #8

    Har du mellan 2300 och 6000kr att leka upp per månad? ( tänker studiebidrag + underhåll + lön) och din mamma vill ta mellan 0 och 2000kr för mat, boende, el, tvätt, städ osv osv?

  • Äldre 25 Jan 17:01
    #9

    Jaaa precis.. 

  • Äldre 25 Jan 17:11
    #10

    Det mest logiska är väl att hon får underhållet. Det är ju tänkt att gå till din försörjning.

Svar på tråden Tycker mamma kräver för mycket