• Anonym (tråds­tartar­en)
    Äldre 25 Jan 17:13
    789 visningar
    5 svar
    5
    789

    ensam i ett förhållande

    Hur länge ska man egentligen orka kämpa? Jag är gift sen många år tillbaka och jag har alltid fått göra det mesta själv i hemmet och med våra barn. Jag har tagit upp problemet många gånger och det har alltid blivit bra ett tag innan det sakta men säkert gått tillbaka till det vanliga. Jag har varit på väg att gå minst två ggr men tänkt tanken tusentals gånger, men han har alltid lyckats rädda det och så har man kämpat på. Men jag vet inte hur länge man egentligen ska orka innan man ger upp hoppet. Jag känner bara hur känslorna svalnar och jag längtar efter nån som verkligen vill vara delaktig till 100 % i familjelivet.
    Just nu är det bara jag som hittar på saker med barnen, hjälper dom hemma, med läxor, jag gör all mat och alla sysslor i hemmet som att städa, tvätta, diska osv. Nattar barnen gör jag och läser sagor medan mannen sitter bredvid med sin mobil.
    Vill barnen ha hjälp så ropar dom alltid på mig och mannen sitter och undrar varför dom aldrig ropar på honom, vilket inte är så konstigt då han inte finns där.
    Han jobbar och sliter vilket är jättebra men jag vill känna att han vill vara med oss hemma oxå, inte bara sätta sig i soffan när han kommer hem.

    Hur gör era respektive?? Jag jobbar bara 25 % nu och har varit hemma, sjukskriven länge och även varit hemma med barnen/föräldraledig. Men ska ja inte kunna "kräva" att han oxå hittar på saker med barnen när han kommer hem eller kanske lagar mat nån/några ggr i veckan, eller nattar barnen, tar disken etc.

    Tänker jag helt fel och egoistiskt eller är jag på rätt spår om hur ett förhållande/föräldraskap ska vara??

  • Svar på tråden ensam i ett förhållande
  • Anonym (Han)
    Äldre 25 Jan 17:42
    #1

    Det verkar ju som att han inte bryr sig om barnen alls, konstigt. Sen kan det tänkas att han ser dig lite som en hushållerska eftersom du inte jobbar så mycket.

    Nästa gång han frågar dig, fråga honom tillbaka precis det du skrivit här. Varför nattar du aldrig barnen, varför läser du inte sagor med dom, varför finns du inte där för dom?

  • Äldre 25 Jan 17:49
    #2

    Det viktiga här är dina känslor för honom. För om ni delar på er, blir det ju ändå du som gör allt själv. Visst, det blir en mindre att plocka efter. Men ändå.

    Det du behöver fundera över är om du vill leva ditt liv utan honom bredvid dig. För även om du läser för barnen, så är han ju där bredvid. Skulle du sakna honom?


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 25 Jan 20:08
    #3

    Jag har det också ungefär så. Känns lite som att jag fastnat, kanske är ungefär så för dig också. Jag har det inte direkt dåligt med min sambo, men eftersom jag inte orkar tjata längre så är det lättast att jag gör det mesta själv. På bekostnad av mig, hur jag mår. Funderar oftare och oftare på att gå, men hittar ingen tillräckligt bra anledning, att han inte torkar diskbänken och inte ställer undan sina skor känns fjuttigt... Det är så klart mer än så, massor av små små skitsaker som tar energi...

    Jag har inget bra svar, men jag tror att eftersom du sagt åt honom flera gånger och han skärper sig så vet han ju mycket väl var du står. Det betyder att det antagligen aldrig kommer att bli helt bra, han kanske inte bryr sig tillräckligt, eller så tror han inte att det är så allvarligt egentligen. Du kanske får acceptera läget eller gå. Eller prova familjeterapi?

  • Anonym
    Äldre 25 Jan 20:17
    #4

    Han är väldigt egoistisk och tänker på sig själv. Är han trött och vill sitta i soffan så gör han det. Men är jag trött så vet jag att barnen måste gå i första hand innan jag kan sätta mig och vila.

    Alltså man bygger ju upp en jäkla irritation och man känner sig som en jäkla slav som gör allt. Jag lagar mat, han kommer o sätter sig, äter, tackar för maten, pussar mig på pannan och går och sätter sig i soffan. Så står jag där sen med disken och allt.

  • Anonym
    Äldre 25 Jan 20:20
    #5

    Ja jag tänker som du, att jag orkar inte tjata mer så det är lättast att göra det själv.

    Han har sökt hjälp och verkar vara införstådd i problemet men ändå så hände det inget, ja förutom dom första veckorna efter att jag tagit upp det. Då hjälper han till överdrivet mycket och sen försvinner det allt eftersom.

Svar på tråden ensam i ett förhållande